Import och avdragbar moms?

Skulle tro att det beror på någon tysk reggbesikningstyp,ungefär som i norge.

Dvs endast fordon som är reggade för tex tjänstebil,transport osv får man lyfta momsen på.

OBS!!!! ej säker.

Precis som i Sverige..

Gixxer Rolle skrev:
Är det någon som vet vad som menas med avdragbar moms, det står så på en del hoj annonser från tyska handlare.

När jag handlar i Tyskland till företaget handlar jag momsfritt.
Om det i annonsen anges att momsen är avdragbar betyder det att du kan köpa hojen/prylen UTAN tysk moms, allt under förutsättning att du har ett VAT-registreringsnummer = har registrerad firma. Det vill de ha bevis på då de är skyldiga att kolla detta, annars åker dom dit..
Normalt när du handlar i DE så betalar du den inhemska momsen (12-14%?)
Bättre det än att som privatperson handla momsfritt och sedan momsa i SE +25%..

Kahobe skrev:
När jag handlar i Tyskland till företaget handlar jag momsfritt.
Om det i annonsen anges att momsen är avdragbar betyder det att du kan köpa hojen/prylen UTAN tysk moms, allt under förutsättning att du har ett VAT-registreringsnummer = har registrerad firma. Det vill de ha bevis på då de är skyldiga att kolla detta, annars åker dom dit..
Normalt när du handlar i DE så betalar du den inhemska momsen (12-14%?)
Bättre det än att som privatperson handla momsfritt och sedan momsa i SE +25%..

Ok!
Tackar för svaret. :tummenupp

Moms

Moms, det står så på en del hoj annonser från tyska handlare.[/QUOTE]
Moms är aldrig "avdragbar" den är avlyftbar om du är momsredovisningsskyldig. Då kan du begära momsåterbetalning från den Tyska skattemyndigheten vilket idag är 17% uppifrån räknat tror jag. Och sedan betala momsen till Svenska skattemyndigheten istället vilket är 25% nedifrån räknat. Momsen kommer du aldrig ifrån du kan bara välja land att betala den i. Motorcyklar omfattas för övrigt av "särskilda momsregler"
samma som personbilar och lätta lastbilar. Vilket innebär att momsen bara är avlyftbar till 50% om fordonet är leasingfinansierat och inte alls om du köper den. Är du däremot handlare SKA du lyfta av hela momsen när varan köps in,i det här fallet en motorcykel. När varan sedan säljs ska momsen betalas in.

Hur blir det om man beställt en hjälm tex från www.louis.de blir det någon mer skatt eller annan avgift än den tyska skatten? Någon som kan detta?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8