Import MC

V.Andersson

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2003
Hoj
Gasgas SM 125
Sökte på import men fann inte vad jag undrade om.. Läste på en sida att Mc n måste ha gått 600 mil annars var man tvungen att betala svensk moms.. Hur ska jag göra för att ta in en Ny mc billigt? Tack på förhand

Har för mig dom tog bort de på MC.. så nu behöver den bara vara 6 månader gammal..

När ämnet ändå är uppe, vad kostar det att ta in en hoj om man gör allt själv? Jag menar i avgifter och besiktningar och intyg och sånt? Nån som vet?

Moms vid privatimport

SMC har fått mängder av telefonsamtal och e-post som handlar om moms vid privatimport. Samtliga har frågat om 600-milsgränsen är slopad för erläggande av moms.

Publicerad: 2003-06-26

SMC har därför kontaktat Särskilda Skattekontoret och Finansdepartementet som säger att regeln inte är ändrad.
Därför gäller fortfarande att moms ska betalas i Sverige om en motorcykel uppfyller något av dessa krav: Den är yngre än sex månader eller har mindre än 600 mil på mätaren innan köpet. Det är köparen som själv ska meddela Särskilda Skattekontoret för att betala moms.

Särskilda Skattekontoret får listor från Bilregistret på alla nyregistrerade importerade fordon. Idag står inte mätarställningen för fordonet ,vilket Riksskatteverket dock begärt att Bilregistret ska införa. Den frågan utreds av Bilregistret. Men, precis som tidigare gäller alltså att för att slippa moms vid privatimport måste du köpa en hoj som är mer än sex månader och har mer än 600 mil på mätaren. Dessa fordon räknas som begagnade och då ska moms betalas i inköpslandet.

http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/press/nyheter.asp?dw=d&n=153

600 mil....

Min Black & Decker har både fram och back...

Re: 600 mil....

Cbr skrev:
Min Black & Decker har både fram och back...
Hehe provade det på moppen när jag var i tidiga tonåren och jag kan ju säga att det tar en stund...Typ 1/2 tim kom jag väl ett par 100meter :notme Men skam den som ger sig...

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back