Import/krashade hojar...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vet inte om detta är rätt ställe, men kunskapen borde ju finnas i raceforumet..

Har funderingar på att byta upp mig lite till nästa säsong, och har börjat titta lite på importhojar (både crashade och hela), och omkullkörda landsvägshojar. Tänkte att man kunde ha det som ett litet vinterprojekt, och vips så har man en sjysst racehoj till våren...

Nu har jag lite funderingar på vad det är som gäller för att jag inte ska hamna i klammeri med rättvisan och SVEMO.

Om jag t.ex måste byta ram på en crashad hoj, vad gäller då? Den behöver ju inte besiktas och reggas för landsväg. Om jag hittar en beggad ram, så kommer ju ramnummret inte att stämma. När man köper nya ramar, är det då ett ramnymmer på, eller flyttar man över det gamla?

Vad gäller för raceklara importhojar? Måste man registrera dom på nåt vis i sverige, även fast jag inte ska köra dom på gatan? På nåt vis måste dom ju in i nåt register, eller?

Om jag får tag på en skrotad importhoj? Renoverar den och sen vill tävla med den, vad gäller?

Vad gäller för maskinbok från SVEMO? Har förresten fortarande inte fått någon maskinbok på min nuvarande hoj, trots att jag faxade in alla papper tidigt i våras.

Någon som sitter inne med visdom och kunskap i detta ämne?

Principen är att så länge du kan dokumentera din cykels historik så ska det nog inte vara några problem. Med det menar jag att man ska kunna spåra ursprunget på den via papper som ska överensstämma med cykeln, och då är det i princip chassi- och motornummer som ska stämma överens med originalhandlingarna. Har man ersatt någon av dom komponenterna med en ny så ska man kunna dokumentera det, t ex genom att föra över det gamla numret på den nya komponenten. Detta gäller såväl svensksålda som importerade hojar och det är ingen skillnad. Det är heller ingen skillnad på oreggade, reggade eller skrotade hojar.

Köper du beggad ram så ska du antingen ha papper på den eller på ramen den ersätter, och är det en ersättningsram så ska du föra över ramnumret från den gamla ramen. Nya ramar kommer utan nummer och sen stansar du in det gamla ramnumret på den nya.

För raceklara importhojar eller skrotade importhojar gäller samma sak: Kräv originalpapper eller handlingar som gör att hojen kan spåras till sitt ursprung.

Det finns inga svenska register eller maskinböcker längre, utan det du kan istället komma att avkrävas dokumentation på tävlingsplatsen.

Wenhov skrev:
Det finns inga svenska register eller maskinböcker längre, utan det du kan istället komma att avkrävas dokumentation på tävlingsplatsen.

Som jag har fattat det finns det ett register som besiktningsmännen har tillgång till men det skickas inte ut några maskinböcker.

Så har jag också fattat det. Man ska ju skicka in uppgifter på hojen till Lodnert.

/benfre

Goodstuff skrev:
Som jag har fattat det finns det ett register som besiktningsmännen har tillgång till men det skickas inte ut några maskinböcker.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back