Import - hur försäkrar man?

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
En liten fråga till alla importproffs.

Ska åka ner till Tyskland och hämta en hoj nästa vecka,
men har inte reg.besiktning förräns september.

Går det att försäkra en sådan hoj till dess, eller
får man snällt ha den i garaget?

Något annat att tänka på?

/Pedro

Du måste ha ett reg.nummer innan du kan försäkra den. Det betyder att du inte kan försäkra den innna du gjort reg.besiktningen.

Du måste ha ett reg.nummer innan du kan försäkra den. Det betyder att du inte kan försäkra den innna du gjort reg.besiktningen.

Det är jag med på. Tänkte bara om det fanns någon tillfällig
lösning som något smart försäkringsbolag kläckt.

Tyvärr tar det ju lite tid innan man kan reg.besiktiga den.

Du kan teckna en tillfallig forsakring pa ursprungslandets reg.nr hos valfritt svenskt forsakringsbolag, men den galler i 30 dagar, inte tills september. Ganska dyr oxa, tyvarr, och galler endast trafik.
Tog just hem en hoj fr. england, sa jag vet.

/Lasse

Är inte proffs på det här men har en polare som tidigare höll på att plocka hem flera hojar från Tyskland. Som jag uppfattat det så i & med att hojen blir avskyltad vid utförseln från Tyskland så blir den i princip helt omöjlig att försäkra förrän den är inreggad i svenska registret. Mao så "svävar" den i ett slags vakuum om du förstår hur jag menar...ända tills den är intypad. Att få den stulen på vägen hem eller nåt vore katastrof misstänker jag, lugnast att kedja fast sig i hojen...:D
Men det allra viktigaste är förstås "Fahrzuegbrief" papperet (hur det stavas vete tusan :va ) eftersom det måste finnas med vid reggningen. Viktigt att hålla koll på att dom skrivit alla uppgifter rätt ram & motornummer osv och att dom på den svenska sidan skriver i rätt sedan. En hoj som polarn tog in skrev dom i nåt galet på motornumret, märk väl att det var inget fuffens med hojen, men efter några år var det nån bilprovare som började "grumsa" om nån liten detalj i papperna som inte överensstämde med hojen enligt dom. Dåvarande ägaren verkar ha fått ett h-vete att få den igenom en vanlig kontrollbesiktning. Jag vet inte exakt hur det löste sig men det blev nån dyr & smärtsam variant jämfört med vad det borde ha behövt vara. Eftersom motorn inte var utbytt sedan den hade blivit typad men nån klant hade satt nån siffra fel så fick han ett helsike...Men med tungan rätt i mun så fixar du nog det hela, jag håller tummarna:tummenupp

Tackar för tipsen! Det kommer att gå som en dans!:D

nu ar det nya regler. om man tar in ett fordon fran ett annat eu-land behover det inte reggas av i ursprungslandet innan man tar in det. detta skots automatiskt nar fordonet reggas i Sverige. Alltsa inget krangel alls forutom den tillfalliga forsakringen enligt ovan.

fatta!!!

/L

begriper,fattar,förstår nåt ibland

nu ar det nya regler. om man tar in ett fordon fran ett annat eu-land behover det inte reggas av i ursprungslandet innan man tar in det. detta skots automatiskt nar fordonet reggas i Sverige. Alltsa inget krangel alls forutom den tillfalliga forsakringen enligt ovan.

fatta!!!

/L

"Ja ok jag fatta mannen":D Bra att bli upplyst, för jag visste inte just det:Bugar
Däremot gäller vad jag förstod, försäkringen bara trafikdelen? Blir fortfarande bekymmersamt om man loosar den pga stöld eller dyl...??? Knepigt att teckna försäkring för just den delen???:wiggle

Det har ju kommit nya regler (lagar) för att underlätta köp av fordon inom Eu. Dessa skulle börja gälla 070701 och jag vet att det gäller bilar men det borde i rimlighetens namn också gälla motorcyklar, eller??

En bil skulle kosta runt 2000Sek att helförsäkra i 30 dagar och förhoppningsvis blir det då lite billigare att försäkra en motorcykel (om idioterna inte gjort ett undantag för tvåhjulingar:huvet ).

Länk: http://www.e24.se/dynamiskt/familjeekonomi/did_15176515.asp

fatta!!!

/L

Köper du en hoj hos en handlare i Tyskland så är den avreggad eftersom skyltarna följer ägaren och inte fordonet. Då måste man fixa en exportreggning först och det är inte gratis.

Köper du en hoj hos en handlare i Tyskland så är den avreggad eftersom skyltarna följer ägaren och inte fordonet. Då måste man fixa en exportreggning först och det är inte gratis.

Reggning kostar cirkus 50Euro och försäkringen för 15 dagar kostar 40 Euro.

Detta fixas hos zulasungsstelle och hos www.adac.de

/M

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa