Import-hoj

T0bbe

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2009
Hoj
Gsxr 1000 -01 - SÅLD, ZX10R -07 SÅLD, GSXR 1000 -07 Mycket nöjd!!!
Tjena!
Vad finns det för nackdelar/faror med att köpa en imorterad hoj? nyare årsmodell -05 o uppåt.
Har hittat en som intresserade mig, det är förra ägaren som importerade den.

//Tobbe

Om servicebok och annan historik finns så ser inte jag några direkta nackdelar. Du bör dock få den ett par tusenlappar billigare än en motsvarande "svensksåld" hoj. Köp, köp, köp.

Har haft en importhoj, den har fungerat lika bra som dom andra hojarna jag haft. Importerade är säkert lika välskött/misshandlad som om den vore svensksåld.

Jo, det är min mening oxå. Men folk snackar ju så enormt negativt om import prylar.
Tackar!

//Tobbe

Inbillningarna över eventuella dåligheter på importhoj vida överskrider verklighetens faktum. Jag har importerat hojar själv och kör en importerad nu. Minns att det var betydligt svårare att sälja en sådan då många tror att allt i hela världen är fel på hojen om den kommer från Tyskland.
Någonting jag upptäckt på siståne är dock att vissa försäkringsbolag höjer premien med 10% om den är importerad. Trygghansa är ett av dem.

Finns inga nackdelar, bortsett från den förlängda garantin som troligtvis inte behöver nyttjas ändå.

Kör själv en import just nu. Samma lika premie som om den varit svensksåld från början.

Enda "nackdelen" är väl att man inte kan få temperaturen i celsius i instrumentet, men det kan jag leva med.

I vissa länder säljs hojar i lite andra färgsättningar än här hemma också. Min råkar vara en sådan i udda färgsättning/utgåva = man ser inte en likadan i varje gathörn :)

Känns bra och ser bra ut, bara att köpa :tummenupp

Om servicebok och annan historik finns så ser inte jag några direkta nackdelar. Du bör dock få den ett par tusenlappar billigare än en motsvarande "svensksåld" hoj. Köp, köp, köp.

Nackdelen är just att vissa människor passar på och skruva på mätarna.
Köp inte, köp inte, köp inte.

Har tom gått tv-program som visade att att det var ett vanligt fenomen.

Hur många har jag inte sett i Sverige med att köra med cykeldator för att "spara på milen". Det finns ingenting som tyder på att fusk med milen är i någon större utsträckning är större än i Sverige.

Köp!

Nackdelen är just att vissa människor passar på och skruva på mätarna.
Köp inte, köp inte, köp inte.

Har tom gått tv-program som visade att att det var ett vanligt fenomen.

Säkert jättemånga som skruvar mätarna på hojar för att plocka hem... För bilar finns så klart det fenomenet men en hoj finns ju liksom inga pengar att tjäna på det...

Stora nackdelen är väl om det blir några vittgående garantiåtgärder. Inte säkert att man kan få det gjort i Sverige då. Risken är så klart större på nyare hojar.

Ja, och skruvade mätare så klart, men som sagt - det har vi inhemskt också, så man får alltid gå på skick i vilket fall. Ser det ut som 5000 mil men det står 1500 - ingen affär.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park