Import hoj som har mindre än 600mil på mätaren!

JakeTheFake

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
Triumph Daytona 675
Vad kan man göra om man nu har importerat en hoj som endast har gått te.x 400mil.(För att man ska slippa momsen så måste ju hojen ha rullat minst 600mil)
Och då undrar jag vad kan man nu göra för att slippa momsen?

De jag har kommit fram till är att man skulle kunna ta hem hojen å sen ställa framhjulet på ett löp band tills mätaren har tickat sig fram till 600mil. Olagligt vill man ju inte köra.

Finns det något annat sätt att lösa det här på?

Tack på förhand!

Borrmaskin/Skruvdragare runt mätargrunkagrejjen? :)

Att "skruva" fram mätaren är väl inga problem. En kompis tog bort givaren och kopplade in den till någon signal och sen lät han mätaren stå och gå i 200km/h över natten och dagen efter hade hojen gått mer än 600 mil :)
Problemet var sen att firman han köpte den av hade skrivit hur långt den gått på pappren, men han fixade ett "nytt" papper med en "ny" underskrift. Hur han löste det vet jag inte, men han bad väl firman att skicka ett nytt papper, eller nått sånt... :)
Nästan lagligt var det i alla fall...

Last edited:
lämna in mätaren så skruvar dom mätaren för ca 1500:- eller så sliter du av kedjan och lägger i en växel och låter den gå, antar att den mäter hastigheten på utgående axel.

Vad händer om besiktningen kollar på papprena och det står 400 mil och sen när man kommer till dom står det 600 mil?

Jag antar att det inte borde bli problem. Dom vet ju inte om man rullat 200 mil på den i England innan man tog hem den, eller?

Det måste väl finnas bättre sätt än att fippla med mätaren. Kan man inte köra den i bänk för en billig penning?

MEn är det någon som vet om det gäller 600 mil vid KÖPET eller 600 vid REGISTRERINGEN?

Jag vet inte säkert, men jag har läst om någon som tog MC semester i landet han köpte hojen för att få fler mil på mätaren innan han tog in den.

Därav drar jag slutsaten att det är innan den tas in den ska ha gått milen, inte innan köpet.

kom ihåg den måste även vara över 6 md gammal

nä fordonet räknas som nytt om något av kraven 600 mil ELLER 6 månader är uppfyllda...inte bägge.

Jag vet inte säkert, men jag har läst om någon som tog MC semester i landet han köpte hojen för att få fler mil på mätaren innan han tog in den.

Därav drar jag slutsaten att det är innan den tas in den ska ha gått milen, inte innan köpet.

600 mil gäller efter köp, inte registrering.

6 månadersregeln avser när det tagits i bruk, dvs reggats i något fordonsregister. Har det inte gjorts räknas ibruktagandet från det datum det levererades till förste ägaren eller återförsäljaren i tex demosyfte.

:fakta

Last edited:
?

eller köp en svensk hoj och gynna svenska handlare .......................
och inte bara tjuta över att det aldrig finns några delar hemma:gnissla

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...