import från ytlandet?

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
import från utlandet?

Hur stor är risken att man blir blåst om man handlar hoj från utlandet? Har snokat runt lite och hittat några hojar till oförskämt bra priser, och då blir man ju lite misstänksam. Känns som att man vill kolla upp allt så noga som möjligt innan man kastar sig i bilen och siktar utrikes.

Jag antar att det förekommer fusk och blufferier, vilka sätt är det vanligast att man blir lurad på? Defekt hoj? Stulen hoj? Hojen existerar inte och ali baba och hans 40 rövare står och väntar med knölpåkar?

Jag vet att detta säkert har frågats tusen gånger innan, att söka på import här på sh ger ju 299 resultat senast jag kollade. Orkar faktiskt inte läsa 299 trådar... så jag vore tacksam om ni som vet kan komma med råd och tips!

Last edited:
Tjenare!
Jag går själv i importtankar och kollar runt en hel del på mobil.de och motoscout24.de. Det är inte svårt att hitta hojar som ligger 10-15000 kr under marknadspriset här i Sverige. Har aldrig importerat själv men fick mycket vettig info från den här sidan!
http://www.allroadmc.com/import.htm.

Om du får fram mer intressanta tips om import får du gäran dela med dig i forumet....hmm...det är långt till våren så nåt får man ju ha att drömma om tills dess...=)

jockesurf skrev:
Tjenare!
Jag går själv i importtankar och kollar runt en hel del på mobil.de och motoscout24.de. Det är inte svårt att hitta hojar som ligger 10-15000 kr under marknadspriset här i Sverige. Har aldrig importerat själv men fick mycket vettig info från den här sidan!
http://www.allroadmc.com/import.htm.

Om du får fram mer intressanta tips om import får du gäran dela med dig i forumet....hmm...det är långt till våren så nåt får man ju ha att drömma om tills dess...=)

Jodå, har redan blivit tipsad om länken, finns mycket bra info där. Frågan kvarstår dock om det förekommer mycket lurendrejeri eller inte :confused:

Det beror på.

Om du köper hojen i tyskland av en märkeshandlare är risken att bli blåst lika liten som i sverige.

Jag har köpt en hoj o ca 100 bilar i tyskland utan problem.

Var bara kritisk när du handlar så går det nog bra.

Om en annons låter för bra för att vara sann - så är den förmodligen det.

Ödsla inte tid på att åka på de absolut billigaste, utan håll dig till lite större handlare.

Mvh / Anders

Varför skulle risken att bli blåst vara större i utlandet som hemma i sverige. De gånger jag hämt hem bilar eller hojar utomlands har dessa säljare varit väldigt seriösa, men naturligtvis finns det rötägg även där.
Leta inte efter billigast utan leta efter en hoj som ser bra ut och har ett hyfsat pris. De som är billigast brukar oftast finnas en anledning till varför de är billigast. Sen att köpa en hoj för 10 000 billigare än hemma i sverige är det nästan lika bra att stanna hemma, med resa och alla utlägg får man räkna med 7 000 innan hojen är hemma. Köper ni flera så blir det ju naturligtvis mindre utlägg/hoj.

Om du kollar på Mobile.de så finns där annonser på R1 -03 och 04 för 3000 euros, includes shipping alla papper osv osv... DESSA ÄR bedragare! ställ bara en enkel fråga om hojjen, tex om den har insprut eller vilken märke det är på avgassytemet... Så ska du se att dom kana inte ett skit! Dom vill bara lura av dig pengarna!

Betala inget i förväg!!! Dom penga transaktions firmorna som bedragarna rekommenderar är deras egna hemmagjorda hemsidor!!!

Beware!!!

Robbano skrev:
Om du kollar på Mobile.de så finns där annonser på R1 -03 och 04 för 3000 euros, includes shipping alla papper osv osv... DESSA ÄR bedragare! ställ bara en enkel fråga om hojjen, tex om den har insprut eller vilken märke det är på avgassytemet... Så ska du se att dom kana inte ett skit! Dom vill bara lura av dig pengarna!

Betala inget i förväg!!! Dom penga transaktions firmorna som bedragarna rekommenderar är deras egna hemmagjorda hemsidor!!!

Beware!!!

Ok, man ska alltså sikta på dom större firmorna och kanske undvika privatpersoner?

Betala i förskott, nej tack. Jag må se dum ut, men inte SÅ dum. Visste dock inte att penga-transaktions-firmorna var bluff, hade nog iofs kollat upp dom innan man hade anlitat dom. Men det är bra att veta. Å andra sidan, köpa hoj på "postorder" känns lite väl riskabelt!

En kompis som jobbar heltid med att ta hem hojar från tyskland tog hem min åt mig. Den stod i en affär. Inget krångel och inga problem. Enligt honom är största risken att när man säger att man ska ha den och åker sina 60 mil eller vad det blir för att hämta den så är den såld när man kommer fram.

Men om det händer så är det inget att få panik över sa han. Han har alltid med sig en tysk annonstidning som är tjock som en bok när han åker ner ifall det skulle hända.

Så det kanske är ett tips att ha med sig :)

Jag har tagit hem både hoj och bilar från Tyskland. En gyllene regel jag kan dela med mig av:
Man får vad man betalar för. Det finns en anledning varför en del tar mer eller mindre än andra för som hoj/bil.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8