Import från usa?

Jörgen1

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
letar hoj
Var inne på ebay o kollade lite. Till min stora förvåning var priserna jättelåga.
En sprak ny R6:a var " köp direkt priset" 6999$ =52000kr!
Är det någon som har erfarenhet av import från land utaför eu?

Jörgen skrev:
Var inne på ebay o kollade lite. Till min stora förvåning var priserna jättelåga.
En sprak ny R6:a var " köp direkt priset" 6999$ =52000kr!
Är det någon som har erfarenhet av import från land utaför eu?
Inte erfarenhet men jag vet att det tillkommer 25% moms samt X% tull på köpepriset (i vilket fraktkostnader ska medräknas).

:tummenupp Jag har bara erfarenhet av Flygplans import!
Jag anlitade en firma i danmark som syslade med flyginport o de vart ca 100000 kr biligare en o ta den genom swerige än danmark så kola hur de ligger till med reglerna genom danmark!

Davve84 skrev:
:tummenupp Jag har bara erfarenhet av Flygplans import!
Jag anlitade en firma i danmark som syslade med flyginport o de vart ca 100000 kr biligare en o ta den genom swerige än danmark så kola hur de ligger till med reglerna genom danmark!
Vart fel där de e billigare genom danmark !!!!

Enligt Tullverkets författningshandbok är tullsatsen 6% för just en 600 cc motorcykel. I detta fall då lite drygt 3000 SEK för hojen.

lord skrev:
Enligt Tullverkets författningshandbok är tullsatsen 6% för just en 600 cc motorcykel. I detta fall då lite drygt 3000 SEK för hojen.
Och tullen (och momsen) räknas väl på inköp _och_frakt tror jag. Ex vis om frakten (för enkelhetens skull) är 8000:- (dvs tot 60 000:-) blir väl tullen 3600:-. och momsen (på 63600:-) 15900:-. Vilket alltså skulle ge en totalsumma om 79500:- till vilken tillkommer kostnader för besiktning med mer.
Nu räknade jag rätt snabbt men den som är seriöst intresserad lär väl ta fram exaktare siffror och sen räkna igen antar jag.
Är det samma hoj? Dvs samma effekt och färgsättning? En färgsättning som inte finns i Sverige är väl rätt ball att ha men om man lägger omkull....

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra