Import från USA möjlig?

Hej!

Så här har jag fått förklarat för mig ang "helt nya" hojar från USA:

Att köpa nytt i USA är inga problem men för att få ett regbevis (title) så måste du ha en fast adress/social sec nr. Det går ju att komma runt detta om man kan hitta en person i USA som först köper hojen och sedan när han fått regbeviset säljer den till dig. Det andra alternativet är ju då att få ett COC intyg men att få en svensk generalagent att skriva ut ett sådant är nog INTE helt lätt:huvet Alternativet att ta hojen via Tyskland funkar oxå bara om man känner någon tysk som kan tänka sig att ta in hojen åt dig.

Mvh Jimmy

Ps: Har själv plockat in 1 hoj och 2 bilar från Tyskland och det är betydligt lättare. :tummenupp
 
Det är inte så enkelt som det kanske verkar :va

Läs detta svar från svmc, jag mailade dom...och lägg märke till sista raden..." . Hittills vet jag ingen som fått den godkänd i Sverige."



Det finns några enkla fakta som gäller för att importera en MC från tredje land och får räkna den som import för eget bruk.

1. Den måste uppfylla amerikanska federala avgaskrav (vilket betyder att endast MC från USA godkänns vid import från tredje land)

2. Den måste ha tagits i bruk (och ha ett sk Certificate of title. I USA tar producenten ansvar för ett fordon vid registrering till skillnad från EU där man gör det genom typgodkännande för en viss modell).

3. Du får endast importera ett fordon för eget bruk per år. Köper du en splitter ny MC som inte tagits i bruk kommer du att få stora problem. Hittills vet jag ingen som fått den godkänd i Sverige.
 
Det är inte så enkelt som det kanske verkar :va

Läs detta svar från svmc, jag mailade dom...och lägg märke till sista raden..." . Hittills vet jag ingen som fått den godkänd i Sverige."



Det finns några enkla fakta som gäller för att importera en MC från tredje land och får räkna den som import för eget bruk.

1. Den måste uppfylla amerikanska federala avgaskrav (vilket betyder att endast MC från USA godkänns vid import från tredje land)

2. Den måste ha tagits i bruk (och ha ett sk Certificate of title. I USA tar producenten ansvar för ett fordon vid registrering till skillnad från EU där man gör det genom typgodkännande för en viss modell).

3. Du får endast importera ett fordon för eget bruk per år. Köper du en splitter ny MC som inte tagits i bruk kommer du att få stora problem. Hittills vet jag ingen som fått den godkänd i Sverige.


Exakt det du skriver har jag också fått fram.
Har dock fått lite olika svar av firmorna jag pratat med om vem som kan stå som köpare i USA och om den kan levereras med Certificate of title.
Känner dock person med adress i USA, så på något sätt ordnar det sig men jag vill helst slippa att först ha någon annan än mig som köpare.

Så om någon här gjort ett köp - träd fram och berätta gärna.
 
Regeln med 600 mil & minst 6 månader gammal gäller enbart inom EU för att slippa betala svensk moms..

Mvh Jimmy
 
Det är inte så enkelt som det kanske verkar :va

Läs detta svar från svmc, jag mailade dom...och lägg märke till sista raden..." . Hittills vet jag ingen som fått den godkänd i Sverige."



Det finns några enkla fakta som gäller för att importera en MC från tredje land och får räkna den som import för eget bruk.

1. Den måste uppfylla amerikanska federala avgaskrav (vilket betyder att endast MC från USA godkänns vid import från tredje land)

2. Den måste ha tagits i bruk (och ha ett sk Certificate of title. I USA tar producenten ansvar för ett fordon vid registrering till skillnad från EU där man gör det genom typgodkännande för en viss modell).

3. Du får endast importera ett fordon för eget bruk per år. Köper du en splitter ny MC som inte tagits i bruk kommer du att få stora problem. Hittills vet jag ingen som fått den godkänd i Sverige.

Mystiken tätnar...det märkliga är att det står ingenting liknande på Transportstyrelsens hemsida, tex att hojen måste tagits i bruk i USA.:confused: Men som jag skrev tidigare: det finns säkert en anledning till att privatimport utanför EU är ovanligt.
 
Hej!

Så här har jag fått förklarat för mig ang "helt nya" hojar från USA:

Att köpa nytt i USA är inga problem men för att få ett regbevis (title) så måste du ha en fast adress/social sec nr. Det går ju att komma runt detta om man kan hitta en person i USA som först köper hojen och sedan när han fått regbeviset säljer den till dig. Det andra alternativet är ju då att få ett COC intyg men att få en svensk generalagent att skriva ut ett sådant är nog INTE helt lätt:huvet Alternativet att ta hojen via Tyskland funkar oxå bara om man känner någon tysk som kan tänka sig att ta in hojen åt dig.

Mvh Jimmy

Ps: Har själv plockat in 1 hoj och 2 bilar från Tyskland och det är betydligt lättare. :tummenupp

Vilka sidor är "bäst" för att kolla hojar för import inom EU?
 
Kollar man Transportstyrelsen så hänvisar dom till Tullverket, där det står att tull och moms ALLTID betalas för fordon som kommer från länder utanför EU. Dvs körsträcka och ålder spelar bara roll för fordon från EU-länder.

CoC och liknande dokument är oklart, Transportstyrelsen behöver de inte, men skriver på sin sida att Bilprovningen kan kräva dom vid registreringsbesiktningen, så ring bilprovningen och kolla.

Eget bruk måste du använda som importorsak.
 
Last edited:
Kollar man Transportstyrelsen så hänvisar dom till Tullverket, där det står att tull och moms ALLTID betalas för fordon som kommer från länder utanför EU. Dvs körsträcka och ålder spelar bara roll för fordon från EU-länder.

CoC och liknande dokument är oklart, Transportstyrelsen behöver de inte, men skriver på sin sida att Bilprovningen kan kräva dom vid registreringsbesiktningen, så ring bilprovningen och kolla.

Eget bruk måste du använda som importorsak.

Då så har det klarnat lite..

Det går att köpa en ny mc i USA, den måste dock ha varit registrerad för att jag som utlänning skall kunna få en title(registreringsbevis) till/med den.
Dock så kan en del firmor hävda att det inte går, förmodligen för att det krånglar till affären för dem med att skicka dokument fram och tillbaka.

Papper i USA för exportklarering, title i orginal och Bill of sale(kopia), kommer att skötas av fraktföretaget, motorcykeln levereras i låda till dem från handlaren.

Kostnad transport, avgifter och skatt för hojen i USA, utom inköpspris: 1000$

Importorsak: Eget bruk.

Tullklarering i Sverige skötts av fraktföretaget:
6% tull och sedan 25% moms.

Kostnader för frakt: www.nordtrafik.se/inc/cal/mc/default.asp
Tillkommer gör försäkring, 1,5% av värdet.

Ursprungskontroll:
Kostnad: 700
Dokument: title, Bill of sale och tullhandlingar Sverige.

Eventuellt byte av lampor/glas.
Kostnad:??

Registreringsbesiktning:
Kostnad: 1400
Dokument: Godkänd ursprungskontroll?(har fått klartecken att det inte är några problem att registrera den, bara den har varit reggad i USA och färgen på lamporna är rätt, glömde dock exakt vilka dokument de ville ha)

Tail tidy: 700

Ut och gasa:yoparty (förhoppningsvis)

Att ringa och kontrollera har visat sig vara ett måste, då informationen från diverse hemsidor inte är helt klar eller stämmer, och sedan dubbelkontrollera det man fått fram då inte alla som ger svar verkar kunna det de ska:mad:
 
Last edited:
Vilka sidor är "bäst" för att kolla hojar för import inom EU?

Autoscout24.de & mobile.de är väl dom största på begagnat inom EU.

Dessutom har du ju ebay.de och ebay.co.uk..

Mvh Jimmy
 
Då så nu står hojen i Götet!
Dock fick telefonsamtalet från fraktfirman mig att se tusenlapparna flyga iväg..
-Din hoj står här nu, men du har ett problem, den saknar certificate of title:huvet

Men några telefonsamtal senare till handlaren så har det löst sig, fanns kvar på firman och skickas med UPS.

Blev en svart Honda CBR1000rra 2010 med 300miles på mätaren.
Återstår bullerprov(SFRO), Ursprungskontroll och registreringsbesiktning.

Inköp 64000, frakt, moms, tull, och försäkring mm 31000.

Om det lönar sig, det vette fan, men jag fick en "ny" sporthoj med abs för under 100000, lite sysselsättning och erfarenheter var gratis:)

Nån som vill köpa en GSX1400?
 
Gratulerar då!!!! Sen är väl upptagen tid pengar oxå..?!


Körde hem den idag och den är i nyskick, 501km på mätaren och levererades i original stål häck med kapell över:tummenupp.

Så om någon behöver skicka en CBR med container så har Nordtrafik ett lämpligt emballage(slängs nog till veckan).

Visst kan tid vara pengar, men hittills har jag inte behövt ta ledigt från jobbet.

(Hade trafikförsäkring under resan hem, om nu nån undrar)
 
Bullerprovet avklarat och likaså ursprungskontrollen:)

Killen från SFRO var kanon att ha att göra med, snabbt att få tid och verkade ha en hel del kunnande om import och byggnationer, visst 2000 var i häftigaste laget.

Ursprungskontrollen är det som dragit ut på tiden då jag fått vänta på pappren från handlaren (certificate of title) men nu är den klar och passade även på att ansöka om tillfällig registrering vilket blev godkänt så sitter och hoppas på ett par skyltar med posten i morgon!

Hade tagit betydligt kortare tid om jag hade fått alla papper direkt och inte glömt att skicka med ett försäkringsintyg till ursprungskontrollen.

Registreringsbesiktning i Augusti, gör dock inte så mycket då jag kommer att vara utomlands tills dess.

Ja det går att importera från USA, lite bök med papper men inte så farligt.
lönsamt?
Ja lite billigare blev det allt, och fortsätter dollarkursen att vara låg vilket mycket tyder på att den kommer vara de närmsta åren så var det inte den sista hojen jag tar hem, men den första.
 
Undrar lite och det vore kul om du kunde speca det.

Förutom ursprungskontrollen

Vad behövde du göra i intygsväg (jag tänker på buller och broms etc) fixade SFRO alltihop?
Behövde du bygga om hojen nåt för att få den godkänd enligt svensk standard och i så fall vad kostade det?...

Ta mig inte för en idiot som frågar då det är detta som är mest intressant och som alltid hindrat mig från att importera hoj i alla dom containers som vi kör en massa annat skrot i i vanliga fall...

Tackar ödmjukast på förhand.
 
Undrar lite och det vore kul om du kunde speca det.

Förutom ursprungskontrollen

Vad behövde du göra i intygsväg (jag tänker på buller och broms etc) fixade SFRO alltihop?
Behövde du bygga om hojen nåt för att få den godkänd enligt svensk standard och i så fall vad kostade det?...

Ta mig inte för en idiot som frågar då det är detta som är mest intressant och som alltid hindrat mig från att importera hoj i alla dom containers som vi kör en massa annat skrot i i vanliga fall...

Tackar ödmjukast på förhand.




Dokument: i USA för exportklarering, title i original(min kom igenom utan?) och Bill of sale(kopia)

Ursprungskontroll:
Dokument: title of certificate(original), Bill of sale och tullhandlingar Sverige samt trafikförsäkringsbevis giltigt 90 eller 30 dagar om du ansöker om tillfällig registrering.

Registreringsbesiktning:
Dokument: Godkänd ursprungskontroll, bullerprov samt rätt färg på lampor, reflexer och mätare som visare en skala i Km/h (min går igenom som original, vet ej hur det är med andra)

Jag behövde inte ändra eller bygga om min då den är helt original och klarar de Svenska kraven.

SFRO sköter bullertestet, telefonnummer till närmaste kontrollant/testare finns på deras hemsida, till bland annat HD kan intyg köpas från DEKRA.

Inget intyg på bromsar krävs.

Viktigt! den måste ha varit tagen i trafik i USA, dock måste den inte var körd en meter, dvs ha ett certificate of title, ej att förväxla med dealer certificate/manufacturer certificate.

Mvh.
 
Last edited:
Ett viktigt tillägg.

Jag tar inget ansvar för att det kommer fungera för andra.

Så här var det jag gick tillväga, kontroller, papper, kontakter och priset på det hela gällde min import.

Ta kontakt med de personer, företag, organisationer och myndigheter som blir involverade för kontroll av exakt vad som gäller, regler ändras och hojar ser olika ut.

Mvh:)
 
Har fått ett erbjudande om hoj från usa men den har aldrig varit reggad , pratade med en tjej på trp styrelsen å sa att dom nöjde sig med MCO (manufacters certificate of origin) men du menar att det ej gör det?? Certificate of title är alltså ej samma sak? Eftersom den ej varit reggad så krävde bilprovningen CoC intyg å de va inge mer med det.Men vid nästa kontakt med säljaren så får jag veta att det ej finns.Någon som fixat ett sån´t nå´n gång???Tips?
Denna hoj dök upp via en bekant förra veckan så allt är relativt nytt för mig , den är redan fraktad till skandinavien å med det begärda priset blev det mkt intressant.Jag har ej lagt ut en krona hittils

Mvh

Det ar ursprungskontrollen hos transportstyrelsen som kraver ett certificate of title, utan detta ingen godkand ursprungskontroll.

kanske finns det en anledning till att den ar valdigt billig:rolleyes:
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top