Kollar man
Transportstyrelsen så hänvisar dom till
Tullverket, där det står att tull och moms ALLTID betalas för fordon som kommer från länder utanför EU. Dvs körsträcka och ålder spelar bara roll för fordon från EU-länder.
CoC och liknande dokument är oklart, Transportstyrelsen behöver de inte, men skriver på sin sida att Bilprovningen kan kräva dom vid registreringsbesiktningen, så ring bilprovningen och kolla.
Eget bruk måste du använda som importorsak.
Då så har det klarnat lite..
Det går att köpa en ny mc i USA, den måste dock ha varit registrerad för att jag som utlänning skall kunna få en title(registreringsbevis) till/med den.
Dock så kan en del firmor hävda att det inte går, förmodligen för att det krånglar till affären för dem med att skicka dokument fram och tillbaka.
Papper i USA för exportklarering, title i orginal och Bill of sale(kopia), kommer att skötas av fraktföretaget, motorcykeln levereras i låda till dem från handlaren.
Kostnad transport, avgifter och skatt för hojen i USA, utom inköpspris: 1000$
Importorsak: Eget bruk.
Tullklarering i Sverige skötts av fraktföretaget:
6% tull och sedan 25% moms.
Kostnader för frakt:
www.nordtrafik.se/inc/cal/mc/default.asp
Tillkommer gör försäkring, 1,5% av värdet.
Ursprungskontroll:
Kostnad: 700
Dokument: title, Bill of sale och tullhandlingar Sverige.
Eventuellt byte av lampor/glas.
Kostnad:??
Registreringsbesiktning:
Kostnad: 1400
Dokument: Godkänd ursprungskontroll?(har fått klartecken att det inte är några problem att registrera den, bara den har varit reggad i USA och färgen på lamporna är rätt, glömde dock exakt vilka dokument de ville ha)
Tail tidy: 700
Ut och gasa

(förhoppningsvis)
Att ringa och kontrollera har visat sig vara ett måste, då informationen från diverse hemsidor inte är helt klar eller stämmer, och sedan dubbelkontrollera det man fått fram då inte alla som ger svar verkar kunna det de ska
