Import från USA möjlig?

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Jag vill ha hjälp med råd och tips från människor som vet, inte tror (ni som tror snälla håll er härifrån).

Jag kommer allt eftersom att uppdatera hur det går, och vilka svar jag får från myndigheter, då jag själv sökt info om detta ämne och hittat ytterst lite fakta eller lättöverskådlig info.
Tänker jag fel? har jag missat något? tips på kunniga människor som jag kan kontakta?

Hej började åka hoj för ett par år sedan och har slutligen efter trimning av min nuvarande och provkörning av några nya, insett att jag vill ha en ny 1000cc sport.

Kort beskrivning varför import.
Dollarn är låg, hojarna "billiga" och kan jag snuva de ansvarig för den enorma prisskillnad som finns, på så lite som endast någon tusenlapp är jag nöjd.

Nackdelar:
Krångligt - olika svar angående regler beroende vem man frågar på olika myndigheter och andra inblandade.
Recalls - kan bli svårt, därav ingen 2011 års modell (barnsjukdomar).
Garanti - kan bli svårt , kalkylerad risk.
Andrahandsvärde - lägre, ett lågt inköpspris kompenserar.

I dagsläget har jag pratat med/fått besked från:

Transportstyrelsen - Så länge den har en title(registreringsbevis), ägarpapper, är tullad, momsad och uppfyller det krav besiktningen ställer är det inga problem.

Transportstyrelsen ansvarig för ursprungskontroll - ej möjligt, personen jag pratade med var mycket rörig och började prata om skatteregler:confused: helt plötligt och när jag frågar om han kan kan de reglerna svarar han nej, han bara "trodde " att det var ett hinder!
Kommer att söka kontakt med annan personal där för att förhoppningsvis få ett tydligt och klart svar.

Bilprovningen registreringsbesiktning - är den godkänd för trafik i USA, visar km/h och har rätt färg på lampor är det inga problem.

Handlare USA - skatter, avgift för Title och transport till tänkt skeppningshamn ca 1000 US dollar (handlare och hamn i NY), annars inga problem.

Transportföretag - Ansvarar för mottagande på terminal/hamn USA, exportklarerar, sköter frakt, försäkring, införsel och avgifter i Sverige samt levererar mc`n till hamn i Göteborg.
Enligt dem inga problem förutsatt att title och övriga dokument är i ordning.

Priset på tänkt MC (ny kawasaki ZX10R 2010) inklusive allt kommer att hamna på ca 92 000.

Mål -- köra ut den lagligt från besiktningen nu i vår/sommar.

Bör väl inte vara omöjligt, flera som importerar bilar ju..en arbetskollega till mig kommer plocka hem en Camaro 2009 nu i sommar.
Är väl samma på bil som mc antar jag.
Lycka till.

Finns en tråd om en kille här som importerade en "ny" R1 för nått år sen från USA, sök lite så kanske du hittar tråden och lite info...!
Lycka till!

akternativ

Kolla ebay,co.uk och autotrader.co.uk så tror jag att du hittar ngt billigare och enklare i slutändan

Vad är den rena inköpskostnaden på hojen ?

Tull & moms tillkommer väl med ca. 37% på inköpspriset.:va

kolla efter lätt skadade fordon på copart.com

mvh.T

Vad är den rena inköpskostnaden på hojen ?

Hej inköpspriset på den ZX10R 2010 i NY som jag är intresserad av är 57 000 svenska, har även hittat en GSXR 1000 2009 för samma pris.
På bägge dessa får man räkna till ca 3500 innan de lämnar affären.

Tillkommer förutom frakt och försäkringar gör införselmoms på ca 17 000 samt tull på ca 4000.

Fått klartecken ifrån Transportstyrelsen ursprungskontroll i dag - inga problem om den har title, alla var inte lika förvirrade där..

Hej inköpspriset på den ZX10R 2010 i NY som jag är intresserad av är 57 000 svenska, har även hittat en GSXR 1000 2009 för samma pris.
På bägge dessa får man räkna till ca 3500 innan de lämnar affären.

Tillkommer förutom frakt och försäkringar gör införselmoms på ca 17 000 samt tull på ca 4000.

Fått klartecken ifrån Transportstyrelsen ursprungskontroll i dag - inga problem om den har title, alla var inte lika förvirrade där..

57k för en sprillans zx10r -10 låter onekligen som ett klipp:tummenupp

Jag tänker så här: privatimport av mc från EU är inte ovanligt (har själv plockat hem ett antal hojar från Tyskland och UK) eftersom det i många fall finns bra med pengar att spara. Med USA förefaller det vara precis tvärtom. Antingen har du hittat något ingen annan gjort eller också finns det kostnader och regler du inte har klart för dig....än.

Men visst, gillar du kalkylen och vill bli en erfarenhet rikare så kör hårt!:tummenupp

Last edited:
Har du kollat vad försäkringsbolagen säger?
Har för mig att de inte gillar importerat...

Har varit i kontakt med handläggare på IF, Länsförsäkringar, Folksam och Bilsport och MC.
Svaret jag fått är att de inte gör skillnad på om den är importerad eller inte.
Dock så erbjöd Bilsport och Mc endast trafik (25 000/år)....
Priset mellan de övriga skiljde sig med ca 20 000/år, där Folksam var klart billigast på halvförsäkring med möjlighet att ställa av den.
Man, småstad, garage, +30, Mc sedan tidigare, 16 skadefria år.

Har läst lite nu och det verkar som hojen måste ha varit reggad i tredje land.

Så det går alltså inte att importera in en helt ny hoj om det stämmer.

Hur ligger det till egentligen?

Har läst lite nu och det verkar som hojen måste ha varit reggad i tredje land.

Så det går alltså inte att importera in en helt ny hoj om det stämmer.

Hur ligger det till egentligen?

I tredje land? Var har du läst det?? :confused:

Om hojen inte varit reggad i USA innan så måste det styrkas med ett CoC intyg som visar att det finns ett helfordonsgodkännande alt tillverkarintyg. Så visst kan man plocka in en ny hoj.

Skall du importera nytt är det England som gäller just nu. Rek cirkapris för ny cykel i USA är ungefär som i England om man kompenserar för momsen och då är England att föredra då det är EU= mindre meck.

EX: NY 2010 Yamaha R1 kostar 9300£ inkl brittisk moms=100kkr. Vid export betalar du inte den brittiska momsen men väl den svenska så slutpriset blir ung 105kkr.

Last edited:
Skall du importera nytt är det England som gäller just nu. Rek cirkapris för ny cykel i USA är ungefär som i England om man kompenserar för momsen och då är england att föredra då det är EU= mindre meck.

Meeh ....

Då får han en Högerstyrd juu ...:huvet

Jag har ingen aning om detta stämmer...

"Du kan bara importera motorcyklar som tidigare tagits
i bruk i ett annat land från tredje land. De kan enbart
importeras för eget bruk, som flyttgods eller genom arv/
testamente."

http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 privatimport2011.pdf

Det jag tror avses är att det inte går att importera och regga en modell som tex bara sålt i Japan och därför saknar relevant typgodkännande för andra marknader. Har för mig jag sett en tråd om någon som nyligen försökte regga en RVF 400 och det var ett helvete för att uttrycka sig milt.

I ts fall så handlar det om en ny zx10 så det blir inga problem, även om den inte tidigare reggats i USA. Så fattar jag det.:tummenupp

Sen om det är en bra affär, ja det är en annan femma

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25