hoj vid 30
Hellre än bra!
Jag vill ha hjälp med råd och tips från människor som vet, inte tror (ni som tror snälla håll er härifrån).
Jag kommer allt eftersom att uppdatera hur det går, och vilka svar jag får från myndigheter, då jag själv sökt info om detta ämne och hittat ytterst lite fakta eller lättöverskådlig info.
Tänker jag fel? har jag missat något? tips på kunniga människor som jag kan kontakta?
Hej började åka hoj för ett par år sedan och har slutligen efter trimning av min nuvarande och provkörning av några nya, insett att jag vill ha en ny 1000cc sport.
Kort beskrivning varför import.
Dollarn är låg, hojarna "billiga" och kan jag snuva de ansvarig för den enorma prisskillnad som finns, på så lite som endast någon tusenlapp är jag nöjd.
Nackdelar:
Krångligt - olika svar angående regler beroende vem man frågar på olika myndigheter och andra inblandade.
Recalls - kan bli svårt, därav ingen 2011 års modell (barnsjukdomar).
Garanti - kan bli svårt , kalkylerad risk.
Andrahandsvärde - lägre, ett lågt inköpspris kompenserar.
I dagsläget har jag pratat med/fått besked från:
Transportstyrelsen - Så länge den har en title(registreringsbevis), ägarpapper, är tullad, momsad och uppfyller det krav besiktningen ställer är det inga problem.
Transportstyrelsen ansvarig för ursprungskontroll - ej möjligt, personen jag pratade med var mycket rörig och började prata om skatteregler
helt plötligt och när jag frågar om han kan kan de reglerna svarar han nej, han bara "trodde " att det var ett hinder!
Kommer att söka kontakt med annan personal där för att förhoppningsvis få ett tydligt och klart svar.
Bilprovningen registreringsbesiktning - är den godkänd för trafik i USA, visar km/h och har rätt färg på lampor är det inga problem.
Handlare USA - skatter, avgift för Title och transport till tänkt skeppningshamn ca 1000 US dollar (handlare och hamn i NY), annars inga problem.
Transportföretag - Ansvarar för mottagande på terminal/hamn USA, exportklarerar, sköter frakt, försäkring, införsel och avgifter i Sverige samt levererar mc`n till hamn i Göteborg.
Enligt dem inga problem förutsatt att title och övriga dokument är i ordning.
Priset på tänkt MC (ny kawasaki ZX10R 2010) inklusive allt kommer att hamna på ca 92 000.
Mål -- köra ut den lagligt från besiktningen nu i vår/sommar.
Jag kommer allt eftersom att uppdatera hur det går, och vilka svar jag får från myndigheter, då jag själv sökt info om detta ämne och hittat ytterst lite fakta eller lättöverskådlig info.
Tänker jag fel? har jag missat något? tips på kunniga människor som jag kan kontakta?
Hej började åka hoj för ett par år sedan och har slutligen efter trimning av min nuvarande och provkörning av några nya, insett att jag vill ha en ny 1000cc sport.
Kort beskrivning varför import.
Dollarn är låg, hojarna "billiga" och kan jag snuva de ansvarig för den enorma prisskillnad som finns, på så lite som endast någon tusenlapp är jag nöjd.
Nackdelar:
Krångligt - olika svar angående regler beroende vem man frågar på olika myndigheter och andra inblandade.
Recalls - kan bli svårt, därav ingen 2011 års modell (barnsjukdomar).
Garanti - kan bli svårt , kalkylerad risk.
Andrahandsvärde - lägre, ett lågt inköpspris kompenserar.
I dagsläget har jag pratat med/fått besked från:
Transportstyrelsen - Så länge den har en title(registreringsbevis), ägarpapper, är tullad, momsad och uppfyller det krav besiktningen ställer är det inga problem.
Transportstyrelsen ansvarig för ursprungskontroll - ej möjligt, personen jag pratade med var mycket rörig och började prata om skatteregler

Kommer att söka kontakt med annan personal där för att förhoppningsvis få ett tydligt och klart svar.
Bilprovningen registreringsbesiktning - är den godkänd för trafik i USA, visar km/h och har rätt färg på lampor är det inga problem.
Handlare USA - skatter, avgift för Title och transport till tänkt skeppningshamn ca 1000 US dollar (handlare och hamn i NY), annars inga problem.
Transportföretag - Ansvarar för mottagande på terminal/hamn USA, exportklarerar, sköter frakt, försäkring, införsel och avgifter i Sverige samt levererar mc`n till hamn i Göteborg.
Enligt dem inga problem förutsatt att title och övriga dokument är i ordning.
Priset på tänkt MC (ny kawasaki ZX10R 2010) inklusive allt kommer att hamna på ca 92 000.
Mål -- köra ut den lagligt från besiktningen nu i vår/sommar.