Import från tredje land...

robomatique

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
Ural
Hej!

Detta gäller inte en sporthoj, men inlägget är intressant oavsett vilken hojj du kör då det gäller import regler.

Jag har som så många andra problem med import av motorcykel från tredje land. Det är CoC pappren som saknas som vanligt.

Mitt problem är ännu lite större då jag fick klartecken innan jag åkte från bilprovningens kundservice. Tyvärr var detta via telefon, men jag har fortfarande personens namn vilket inte verkar hjälpa. Frågan är hur man skall få korrekt information om inte ens deras kundservice kan ge ut den...?

CoC papper är tydligen ngt som krävs i europa, men detta är inte fallet! I Storbrittanien kan man göra en SVA (Single Vehicle Approval Scheme) för just sådana här tillfällen. Så jag tycker inte att de svenska myndigheterna kan skylla på EU regler?
SVA info från UK!

Jag tycker också det är konstigt att man kan få specialtillstånd för hemmabyggda motorcyklar. Om man kan få en hemmabyggd motorcykel testad så kan jag verkligen inte förstå varför jag inte kan få en importerad, om det inte är för att skydda generalagentens intresse? Detta innebär ju att det finns tester för mc's utan typgodkännande, men dessa tester kan man inte göra i vissa fall på grund av byråkrati? Det har ju ingenting med säkerhet på vägarna att göra (skulle min hojj underkännas får man ju godta det).
Jag har ju betalat tull, vilket är sedan urminnes tider det organ som skall skydda landets ekonomi.

Nu kom det tydligen upp i nyheterna att reglerna kanske skall ändras, någon som har någon info om detta?
Bilsport artikel

Och här kan ni läsa om mitt lilla äventyr:
Rysslands resan

MVH

Robert Holmström

Haha så ska det gå till när man importerar :)

Kan tyvärr inte reglerna så bra men jag vet att det kan strula eftersom inte bilprovningen verkar ha full koll heller.Ska du ha MC'n i England? Går det inte att regga den där då och skippa Sverige helt?

Hoppas det ordnar sig

fezt skrev:
Har du importerat en Ural ? :va

Jepp! Egentligen var det mest før resans skull, mao att køra i Ryssland och se det landet. Att man sedan fick en hojj till en spotstyver kan man ju se som en bonus. Men æven om den var billig, så vill jag ju inte førlora pengarna vilket det såg ut som...

Det verkar iofs som om jag har rætt, och frågan skall upp i regeringen. Det skall vara en fri marknad, och man får inte begrænsa handeln på det sættet. Det verkar som om vad sverige håller på med ær mer eller mindre olagligt.

Hær ær en annan intressant SR artikel från i søndags om samma problem:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=709541

Det ser ljusare ut før oss som bill ha en fri marknad (och som vill køra sin hojj...). :)

Robert

robomatique skrev:
Jepp! Egentligen var det mest før resans skull, mao att køra i Ryssland och se det landet. Att man sedan fick en hojj till en spotstyver kan man ju se som en bonus. Men æven om den var billig, så vill jag ju inte førlora pengarna vilket det såg ut som...

Det verkar iofs som om jag har rætt, och frågan skall upp i regeringen. Det skall vara en fri marknad, och man får inte begrænsa handeln på det sættet. Det verkar som om vad sverige håller på med ær mer eller mindre olagligt.

Hær ær en annan intressant SR artikel från i søndags om samma problem:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=709541

Det ser ljusare ut før oss som bill ha en fri marknad (och som vill køra sin hojj...). :)

Robert

vad är en ural och varför betalade du tull?

Mr Helmut skrev:
vad är en ural och varför betalade du tull?

En Ural ær en rysk hoj, de flesta levererade med sidovagn. De har tillverkats sedan slutet av 30-talet under kriget, och var då en direkt kopia på BMWs militær hoj som tyskarna anvænde.

Det fanns två stora mærken, Ural och Dnepr. Båda fabrikerna finns kvar, men Ural fabriken tillverkar nu mest på export før idioter som mig som gillar stilen och den absolut simpla designen. Ural har iofs uppgraderat sina hojjar med japanska førgasare och italienska Brembo bromsar, men grunden ær i princip detsamma som det gamla. Se det som en rysk Royal Enfield, men med større motorer.

Mest info ser du på amerikanske sidan:
www.imz-ural.com
Men den svenska generalagenten har också info:
www.ural.se

Folk har ordagrant kørt jorden runt på dessa, och de håller i evigheter om man skøter dem rætt. Men de ær inte underhållsfria, och ngt drag ær det inte direkt, men det ær inte dærfør man kør dem. I mitt førsta inlægg finns en lænk till en artikel om min resa genom ryssland.

Det som ær kul med hojjarna ær att de ær lætta att mecka med, samt att det finns ett oerhørt stort hjælp forum.

Och jag betalade tull eftersom jag importerade in i EU, det måste man gøra på allt man importerar från utanfør EU (om man vill vara laglig, vilket jag vill).

Robert

Jag snackade med vägverkets tekniska service i våras angående import av mc från USA. Det har blivit en bugg i administrationen och hojar nyare än halvårsskiftet 2003 gick då inte att regga i Sverige. Han sa att pärmen med föreskrifterna inte stod där den brukar så något är nog på gång. Jävligt dåligt att dom inte fixat det än. Det enda du kan göra är väl att vänta tills de ändrat reglerna :( Lycka till.

och hær ær min

ural_900.jpg

robomatique skrev:
Folk har ordagrant kørt jorden runt på dessa, och de håller i evigheter om man skøter dem rætt. Men de ær inte underhållsfria, och ngt drag ær det inte direkt, men det ær inte dærfør man kør dem. I mitt førsta inlægg finns en lænk till en artikel om min resa genom ryssland.

Det som ær kul med hojjarna ær att de ær lætta att mecka med, samt att det finns ett oerhørt stort hjælp forum.

Robert

:hihi underhållsfria, min far har en sån och det finns inte en gång han är ute och åker som nått Inte krånglar :lol

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN