Import från Norge?

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX-R1000, -03
Tjena. :)

Jag ska till Oslo snart och funderar på att shoppa lite HiFi på Soundgarden.no.

Därför undrar jag hur det går till med eventuell tax-free från vårat (vanligtvis) dyra grannland?

1). Betalar jag norsk moms eller inte?

2). Och om jag betalar norsk moms, måste jag deklarera varorna i tullen för att kunna få tillbaka utlagd moms?

Frågar eftersom jag sett följande nämnas angående Norge-köp: "Vi kan ordne utførsel/Tull-skjema for tilbakebetaling av norsk moms i butikk"

3). Om jag redovisar "utförsel" (utførsel/Tull-skjema) i tullen för återbetalning av norsk moms, hur kollar tullen upp inbetalning av svensk moms? På direkten eller annat sätt?

4). Till sist, (hypotetiskt :tungan) har någon gjort någon liknande resa/köp och råkat slippa den svenska momsen?

vadå du håller väl på flyttar hem till sverige?

Och risken att bli stoppad i tullen till sverige från norge är nästan obefintlig..

Tackar för svaren :)

Och länken nedan förklarade en del. :tummenupp

Dock var Sverige/Norden tydligen ett undantag från återbetalning av moms enligt följande: Återbetalning av (norsk) varuskatt gäller alla EU-medborgare utanför Sverige, Danmark och Finland. Det gäller alltså inte Sverige.

Hursomhelst, hann kolla lite med butiken och fick (tyvärr lite otydlig) info att jag betalade norsk moms vid köpet men kunde yrka på återbetalning av momsen vid tullen.

Och då undrar jag bl.a annat hur det fungerar vid tullen, dvs om svenska tullen genast ser sin chans att få in de norska momspengar jag precis fick tillbaka?

Eller om svenska tullen inte alls blir inblandad i mitt köp och/eller återbetalning?

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back