Import från Estland

Det går också att ringa f-bolagen och kolla om de har haft några ärenden på den bilen, gick åtminstone att göra förr.

Försäkringsbolag lämnar inte ut någon skadehistorik. Däremot kan man plocka ut viss service och reparationshistorik på verkstäder ibland. T ex framgår det ibland repration efter t ex stöldförsök. Den vägen kan man få reda på lite saker. Däremot ser man sällan omfattningen utom på specificerade delar man bytt ut.

Ursäkta om jag missar nåt men hur vet vi att det är samma bil?

Har hört dessa historier om import från Estland, hur osäkert det är även om man köper från en bilbutik. De är ofta skadade och reparerade med billig arbetskraft så bra att det inte syns.
I Finland är det nuförtiden väldigt vanligt att importera från grannlandet. Väldigt lätt, båturen går på 2½ timme från Helsingfors, så du har en bilen hemma på gården på en dag och kostar inte många slantar att ta sig över och tillbaka.
Men det råder en grym skeptisim över detta...
Jag har själv gått i tankarna att åka över för att hämta både hoj och bil åt mig, men det känns lite se som så. Har varit och kollat på hojar också och ACK vad de är dåligt skötta, även om de säljs i butiker. Varannan är fallen/skrapad, inga serviceböcker etc etc.

Ursäkta om jag missar nåt men hur vet vi att det är samma bil?

Har hört dessa historier om import från Estland, hur osäkert det är även om man köper från en bilbutik. De är ofta skadade och reparerade med billig arbetskraft så bra att det inte syns.
I Finland är det nuförtiden väldigt vanligt att importera från grannlandet. Väldigt lätt, båturen går på 2½ timme från Helsingfors, så du har en bilen hemma på gården på en dag och kostar inte många slantar att ta sig över och tillbaka.
Men det råder en grym skeptisim över detta...
Jag har själv gått i tankarna att åka över för att hämta både hoj och bil åt mig, men det känns lite se som så. Har varit och kollat på hojar också och ACK vad de är dåligt skötta, även om de säljs i butiker. Varannan är fallen/skrapad, inga serviceböcker etc etc.

Har du inte kollat igenom länkarna i tråden från tex SVT samt TV4? :P
Man kan beställa en rapport från Carfax, där man kan få information via chassinummer om bilen varit med i en olycka.
http://www.carfax.com/

Just dom länkarna som Wiseguy postade kommer från en tråd på bil forumet zatzy.

Ta en titt på inslaget från SVT om hur dom lagar upp bilarna... Helsvetsade rattstänger m.m...

Köper man en importerad bil utan att känna till bilens historia så är det nästan så att man förtjänar det.
Jag köper bara svensksålda bilar, av flera anledningar, och då med högst 2 ägare så att man har koll på historian på bilen. Det går också att ringa f-bolagen och kolla om de har haft några ärenden på den bilen, gick åtminstone att göra förr.

Nja, visst finns det fuskade importbilar men min erfarenhet (har hunnit med ca 50 bilar) är att dom tyska importbilarna överlag är i betydligt mycket bättre skick än motsvarande svensksålda.

Det är ungefär samma där, mycket skadat gods som exporteras, men har man tur får man tag på ett fint exemplar, men då bör man nog åka dit själv och leta på marknaden.

Många av dom som kommer hit har många mil bakom sig men spacklas upp hjälpligt så att man tror att dom är fräscha. :D
Fy fan GuW,du är ju fan kungen av SH!!!Dina inlägg är ju bästa som finns,så kloka,sakliga,roliga...osv....tack att du finns!Ha en bra kväll o ta hand om dig!

Ha ha samma chassinr är inte samma sak som samma bil :rofl

Med det sagt den kan vara stulen med annan identitet med... undrar vilket som är värst:P

En bil kan ha varit duktigt krockad och det är ingen fara att köpa OM den är lagad på ett riktigt sätt enligt fabrikens anvisningar .... tyvärr tjänas det mindre pengar då om man riktar o lagar grejjer som skulle bytts ut , därav massa oseriösa klåpare som lappar ihop så att det ser "fint" ut för lekmannen

Några poster högre upp så var det en "jätteduktig" polack som skarvade i bitar å trixxade på bakskärmar ... (hoppas han inte lagar nyare bilar på en aukoriserad verkstad,och tar betalt för byte skärm av FB...bedrägeri) , där är ett bra exempel på oseriösa lagningar ... en bakskärm SKA bytas enligt fabrikens anvisningar med rekommenderade ställen att skarva på , inte lika noga på "skuttar" men är man auktoriserad så har man dom kraven på sig , det har med krocksäkerhet att göra......

Bara en sån skitsak som att använda "fel" lim vid byte av en vindruta (oavsett om det är bättre eller tillomed dyrare) så SKA man använda det lim som fabrikanten godkänt och testat,har PUR limmet fel sammansättning KAN eventuellt vindrutan bete sig på fel sätt vid en eventuell olycka.... att tänka på när ni lämnar in bilen till glasmästaren som bjuder på självrisken

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8