Import från England - en checklista

Mark Jennings har väl slutat transportera hojar?

Never the less, för att väga upp ZigBees negativa upplevelse av honom så hjälpte Mark mig ta hem min hoj, och det skötte han jättebra.

när man köper en hoj som är 5 år gammal för 35k. så bör man nog inspektera den på plats... sen bara för att du blir rekommenderad av Mark Jennings så ligger väl ansvaret fortfarande på dig som köpare att inspektera det 5 år gamla objektet.

Sluta lägg ner mera tid och pengar på detta och lägg det på nåt annat..

Med vänlig hälsning

Vore ju en sak om hojen var 1-2år gammal men 5 år är en del....

Jag tycker förvisso synd om dig men ansvaret ligger ju på dig med som köpare och inte enbart på försäljaren som förvisso var en handlare...

Konsumentköplagen som gäller gemensamt inom EU och uppdaterades förra året på vissa punkter, säger dock annat. Konsumentköplagen är i huvudsak en tvingande lag. Det betyder att näringsidkaren inte får ge dig sämre villkor än vad som står i lagen. I konsumenköpslagen är det tydligt att ansvaret ligger på företaget om de har garanterat något.

Jag gick ju förresten inte på Mark Jennigs ord utan på butiken.

Du kan inte haka upp dig på priset/åldern. En benelli TNT899 kostar 6500 pund i nypris. En 5 år gammal för 3500 pund är ett normalt pris och då man kan juridiskt förvänta sig en fullgod och fungerande motorcykel. Att det sedan i svenska kronor blir billigare beror ju på valutakursen. En ny Benelli TNT899 kostar tex inte 65000 kr i sverige.

http://www.autotrader.co.uk/classif...h/true/postcode/ls270ts/radius/1500?logcode=p

Last edited:
Konsumentköplagen som gäller gemensamt inom EU och uppdaterades förra året på vissa punkter, säger dock annat. Konsumentköplagen är i huvudsak en tvingande lag. Det betyder att näringsidkaren inte får ge dig sämre villkor än vad som står i lagen. I konsumenköpslagen är det tydligt att ansvaret ligger på företaget om de har garanterat något.]

vad spelar lagen för roll när butiken bytt namn/ägare 3ggr....:fakta

Jag gick ju förresten inte på Mark Jennigs ord utan på butiken.]

ditt citat: Angående Andy på Banhoj.com eller Mark Jennings AB, så avrekommenderar jag er starkt för denna opålitlige person. Han rekomenderade denna firma varmt som jag blev lurad av. När jag väl hade köpt mcn och bad honom hämta den som vi hade kommit överens om så vägrade han. Riktigt dåligt stil. Finns många andra som transporterar så han är inte den enda. Pröva fraktauktioner på nätet som Shipley.com SLUTCITAT:

med tanke på hur du verkar argumentera så förstår jag att Mark Jennings inte ville hämta hojen åt dig... Det var ju ingen kompisgrej utan Mark Jennings hade detta som affärside och varför skulle han inte vilja göra affärer med dig om det nu inte vore för att du krånglade...

Du kan inte haka upp dig på priset/åldern. En benelli TNT899 kostar 6500 pund i nypris. En 5 år gammal för 3500 pund är ett normalt pris och då man kan juridiskt förvänta sig en fullgod och fungerande motorcykel. Att det sedan i svenska kronor blir billigare beror ju på valutakursen. En ny Benelli TNT899 kostar tex inte 65000 kr i sverige.]

åter... hade DU kollat hojen på plats istället så hade du sluppit detta... lite som att handla på bilomax eller liknade oseriösa firmor... bara för att det är en firma så betyder inte det att de är nå bättre...

Med vänlig hälsning

Tanstaafl.

Nåväl, nu kommer det bli lite mer komplicerat att köra hem då dfds slutar knuffa båt England Danmark

Importerade en Ducati Panigale från England i våras, använde mig av Chas Mortimer för transporten.
Mycket proffsig och seriös enligt mitt tycke. Han levererade Panin från Bournemouth till min dörr för 6000:- !
Normalt levererar han till Göteborg för 5000:- men nu hade han en lev. till Finland så då "kom han förbi" mig på vägen.
http://www.chasmortimer.co.uk/

vad spelar lagen för roll när butiken bytt namn/ägare 3ggr....:fakta

ditt citat: Angående Andy på Banhoj.com eller Mark Jennings AB, så avrekommenderar jag er starkt för denna opålitlige person. Han rekomenderade denna firma varmt som jag blev lurad av. När jag väl hade köpt mcn och bad honom hämta den som vi hade kommit överens om så vägrade han. Riktigt dåligt stil. Finns många andra som transporterar så han är inte den enda. Pröva fraktauktioner på nätet som Shipley.com SLUTCITAT:

med tanke på hur du verkar argumentera så förstår jag att Mark Jennings inte ville hämta hojen åt dig... Det var ju ingen kompisgrej utan Mark Jennings hade detta som affärside och varför skulle han inte vilja göra affärer med dig om det nu inte vore för att du krånglade...

åter... hade DU kollat hojen på plats istället så hade du sluppit detta... lite som att handla på bilomax eller liknade oseriösa firmor... bara för att det är en firma så betyder inte det att de är nå bättre...

Med vänlig hälsning

crash rider, du har givetvis helt rätt i de sakerna du pekar på. Mark är en seriös affärsman och sköter säkert sina affärer korrekt. Jag var lite väl hård när jag skrev tidigare. Jag ville ha hans personnummer/organisationsnummer vilket han inte ville ge ut och tog illa vid sig. Som en seriös affärsman tycker jag dock inte det är så konstigt att ge ut sitt organisationsnummer när jag ska anförtro en motorcykel till honom. Dessutom tycket jag inte att det var schysst att vänta tills efter att jag hade köpt motorcykeln och sedan neka, som en sorts hämnd.

Nu till några glada nyheter, företaget jag köpte min mc av hörde av sig idag och vill lösa problemet på bästa sätt, så rättssystemet fungerar.

Vad gäller transport så fick jag hem min mc via shiply.com för 470Euro. Men jag fick offert av en firma som verkade seriösa och tom palleterar mcn för 660£. Då var det ändå i Bradford jag köpte min mc som ligger en bit norrut. info@bikemoversuk.co.uk

Lycka till med era mc importer.

crash rider, du har givetvis helt rätt i de sakerna du pekar på. Mark är en seriös affärsman och sköter säkert sina affärer korrekt. Jag var lite väl hård när jag skrev tidigare. Jag ville ha hans personnummer/organisationsnummer vilket han inte ville ge ut och tog illa vid sig. Som en seriös affärsman tycker jag dock inte det är så konstigt att ge ut sitt organisationsnummer när jag ska anförtro en motorcykel till honom. Dessutom tycket jag inte att det var schysst att vänta tills efter att jag hade köpt motorcykeln och sedan neka, som en sorts hämnd.

Nu till några glada nyheter, företaget jag köpte min mc av hörde av sig idag och vill lösa problemet på bästa sätt, så rättssystemet fungerar.

Vad gäller transport så fick jag hem min mc via shiply.com för 470Euro. Men jag fick offert av en firma som verkade seriösa och tom palleterar mcn för 660£. Då var det ändå i Bradford jag köpte min mc som ligger en bit norrut. info@bikemoversuk.co.uk

Lycka till med era mc importer.

Skönt att det börjar ordna sig.:tummenupp

Att du har köpt en hoj med dolda fel på har jag hela tiden hållit med om.. men att handla saker på nätet är ju lite som att köpa grisen i säcken....

Organisationsnummer vill man nog ha dock även om Mark Jennings var välkänd leverantör på denna tid.

Som sagt.. hoppas det löser sig!!

Med vänlig hälsning

En bra sak att kolla upp vid UK-import är ifall hojen har personliga skyltar. Detta är rätt vanligt i UK och kan ställa till det vid import. Det är inte alltid de har "egna ord" som svenska, utan man kan som jag förstått det ibland välja mellan olika bokstavs/sifferkombinationer.

Jag köpte en Ducati Monster S2R för några år sedan och då var säljaren tvungen att skicka tillbaka dessa skyltar till engelska Transportstyrelsen/Vägverket. Sedan fick hojen nya engelska skyltar som gjorde att den kunde exporteras. Det gäller att se till att rätt regnr, dvs det som hojen lämnar landet på, står på alla kvitton.

Vid regbesiktningen kollade besiktningsmannen knappt på hojen. Han jämförde motor- och chassinummer med dokumentationen samt vägde hojen. Sedan var det klart.

Jag använde Mark Jennings för transport och det funkade finfint.

En kompis importerande från Polen. Ska ta och höra med honom om han har någon info

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT