Import från England - en checklista

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Bump , en fråga ang import vid registrerings besiktningen , Orginalutförande som dom kallar de inkluderar de b*gläppen , orginalblås m.m?

Om den är helfordonsgodkänd ska den vara i originalskick, förutom strålkastare som måste vara symmetrisk eller anpassad för högertrafik. Hastighetsmätaren måste visa km/h (både kmh och mph är ok, men bara mph är ej ok).
 

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Hej,
Jag importerade min 1098 från UK.

1) Se till att ramnummer och motornummer stämmer med regbeviset samt skriv ner detta på kvittot.
Skulle en siffra inte stämma när du skall regga kan du glömma det. SUPER viktigt!

2) På 1098 behövdes det inte något speciellt lyse/reflektor då det finns en markering som ser ut så här på glaset: <->
vilket betyder att den är godkänd både för höger och vänstertrafik. (999 kan man vända på ett bleck i reflektorn t.ex.)

3) Glöm inte reflex bak. Detta är inget krav i UK men i Sverige, stenhårt.

4) Ha cykeln original. Inget slipon m.m. Det skall vara som den lämnade fabriken.

5) Om cykeln är nyare än 5 år görs endast en registreringsbesiktning. Annars krävs ochså en vanlig besiktning utöver det. Görs samtidigt.

6) Hastighetsmäteren måste visa km/h eller ha en indikering för detta. (Det ändrades med ett par knapptryckningar med tändningen på.)

7) Måste ha gått mer än 600 mil, annars räknas den inte som ett begagnat fordon.

8) Kontakta transportstyrelsen om du undrar över något. Dom hjälper till. Finns bra info på deras hemsida hur man går tillväga!

(Punkterna är inte satta som viktigast först osv. Bara som komihåg.. Det är dessa saker som jag kan dra mig tillminnes just nu.)

Mina reflektioner!

Lycka till med ett bra köp!! :tummenupp

/Max
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Här var en kille vars mc-köp från England blev en riktig mardröm.

”Det var inte fråga om något impulsköp. Tvärtom gjorde jag all kontroll jag kunde. Frakten, en ny strålkastare avsedd för högertrafik och inregistrering skulle kosta några tusenlappar – det var allt.”

Riktigt så blev det inte...

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/segdragen-kamp-efter-kop-av-en-defekt-motorcykel/

Hur f-n orkar han dra igång en stämning med alla tillhörande kostnader över en hoj för 35000:-? Surt, absolut, och bra varning för andra som funderar i samma banor, men han kommer ju bara må dåligt själv över att hålla på med det där.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Hur f-n orkar han dra igång en stämning med alla tillhörande kostnader över en hoj för 35000:-? Surt, absolut, och bra varning för andra som funderar i samma banor, men han kommer ju bara må dåligt själv över att hålla på med det där.
Tja, som han säger:

”Jag tycket att företaget har gjort fel och jag tycker inte att det ska komma undan med detta.”
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Köpte min VFR 800-02 Från EBAY UK Via Andy på banhoj, fortfarande efter 2 somrars körning (snart 3) väldigt nöjd både med cykeln priset och framför allt Andy och hans tjänster
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Tja, som han säger:

”Jag tycket att företaget har gjort fel och jag tycker inte att det ska komma undan med detta.”

Men det är ju bara ett självbedrägeri:

Det som återstår är att vända sig till det brittiska rättsväsendet och stämma företaget i Bradford.


– Det brittiska rättssystemet definierar dock det här som ett småmål. Det innebär att även om jag vinner måste jag själv betala mina rättskostnader. Själva stämningsansökan kostar 1 500 kronor men när jag gjorde en sådan strax före jul visade det sig att denna ogillades för att jag saknade adress i Storbritannien.


– Nu får jag skaffa en adress i Storbritannien eller en postbox och göra en ny stämning.

Han har redan lagt ut 35 + kringkostnader för själva hojen.
Nu ska han stämma, vilket kostar 1500 i uppstart. Han lär behöva stöd av någon som kan brittisk lag, vilket inte lär vara gratis. Han får betala sina rättegångskostnader oavsett.

Låter som det hade varit billigare att köpa hojen i Sverige för en högre peng än att gå upp mot den där väderkvarnen.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kanske en styrändsvikt som har sabbat en oljekanal :). Först kastar han 35K i sjön för att han inte kollar på hojen innan köp, sedan skall han lägga ett antal 10K till + massvis med tid för att strida med företaget. Inte vassaste kniven i lådan.......
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Hawar Ramazanali köpte en motorcykel över nätet från England. Han kontrollerade köpet så noga som möjligt. Ändå gick allt så fel. ”Som konsument i utlandet är jag rättslös”, säger Hawar Ramazanali.

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi...kt-motorcykel/

hojen var av 2008. års model och togs in 2013. så ingen ny hoj....utan 5år..

Med vänlig hälsning
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Någon som importerade MC från Tyskland eller Polen?
Två, en kom på pall ännu inte inreggad, från -76.
Nr två reggas i april..Bakgrundskoll klar.
Kördes hem av mig, var inte klar vid hämtning => 15% avdrag på priset samt att jag fick köra hem på hans företagförsäkring (värt 1000:)
Helt nöjd, men det var mycket snack innan allt var klart och vi var överens..
Nu var detta gamla hojar så problemen blev nog mindre pga detta..

man måste nog ha en del tur också....:tummenupp
 

Medellin

Medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Rekommenderar helt klart att ta hem hojen från England - det är vad jag gjorde med min Daytona.

Anlitade Andy (Brit här på sporthoj) som transportör - hur nöjd som helst. Hojen är i kanonskick också, men då köpte jag av en privatperson som var otroligt tillmötesgående vad gäller exporten och allt kringående.

Skickade som sagt inkluderade dokument till transportstyrelsen. Glöm inte att ta kopia på det engelska regbeviset innan du gör detta då det kan vara kul att ha kvar hojens historik. :) Beställde ett par EU-lysen från en tysk MC-shop (ebay.de är ett bra alternativ), ställde om mph till kmh med ett knapptryck, bokade regbesiktning, kontrollbesiktning och allt var klart!

Lycka till! :tummenupp
 

DUNA LuK

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki z750 2009
Vad är det egentligen dom kollar på ursprungskontrollen?

finns det någon förursprungskontroll man kan få reda utan att skicka in papperna?
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Det var jag som hämtade hem Benellin och blev lurad av det företaget. Till er som leker lustiga över detta så kan jag säga att jag jobbar med att få Bryssel I Förordningen prövad i sverige. Så när ni får problem utomlands så är det för att de innan er "tagit smällen" och inte gått till botten med saken och fått det rättsligt prövat. Ju fler som inte ger upp desto säkrare för alla andra konsumenter. Just nu saknas det rättsligt skydd inom EU och du som svensk konsument kan glömma att driva en rättsprocess utomlands. Bryssel I förordningen säger att du under vissa förutsättningar kan driva den processen i ditt hemland. Men eftersom det aldrig blir prövat så kan den vanlige konsumenten aldrig lita på detta.

Så istället för att sitta och göra er lustiga så tjänar alla på denna process. För övrigt så är det ett ombud som driver ärendet i sverige på privat bekostnad. Som en annan redan uttryckte i tråden så gör jag det för att företaget inte ska få komma undan med det.

Angående Andy på Banhoj.com eller Mark Jennings AB, så avrekommenderar jag er starkt för denna opålitlige person. Han rekomenderade denna firma varmt som jag blev lurad av. När jag väl hade köpt mcn och bad honom hämta den som vi hade kommit överens om så vägrade han. Riktigt dåligt stil. Finns många andra som transporterar så han är inte den enda. Pröva fraktauktioner på nätet som Shipley.com

Att köpa en importhelförsäkring för ca 3000 kr inklusive rättsskydd skulle jag starkt rekomendera, dels är du skyddad mot alla skador dels har du rättsskydd ifall du hamnar i min sits. Jag har tidigare ägt många hojar och även köpt och tagit hem en hoj när jag bodde i England. Denna typ av försäkring har nyligen kommit till marknaden.

Lycka till och ni kan alltid höra av er för tips.

Ps Minns varför jag slutade vara på sporhoj när jag emellanåt besöker forumet. Det verkar dock bara vara i sverige vissa saknar sunt förnuft och hyfs. Har skrivit om det här på de flesta större engelska forumen och har aldrig mötts av en enda otrevlig eller oförskämd kommentar. (Förutom när ägarna till butiken förklätt sig.) Tvärtom har många varit otroligt hjälpsamma och personligen engagerat sig och kontaktat mig och varnat andra för företaget i fråga. Man blir förvånad över mänskligheten när man hamnar i trubbel. Ofta åt det positiva hållet. Ds
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det var jag som hämtade hem Benellin

Jag är väldigt intresserad av att du fortsätter skriva om det framtida händelseförloppet. Ju mer detaljerat ju bättre. Detta av flera skäl, men det viktigaste kanske att man genom att läsa kanske slipper att gå i vissa fällor själv. Sedan skulle det vara intressant att följa hur EU hanterar sådana här "mindre" problem med frihandeln (för den drabbade individen är det såklart INTE ett litet problemn utan ett stort) det jag menar är alltså ur ett större perspektiv.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Tack för intresset och supporten. Skriver gärna om intresse finns så att andra kan undvika liknande situationer. Var lite bitter i tonen i mitt förra inlägg men det är inte konstigt efter vad jag läste i tråden, hoppas ni kan ha överseende med detta.

Kort summering:
Efter att domstolen i England avvisat min stämning så har jag genom ett ombud på Amber advokater i Jönköping lämnat in en stämningsansökan, på egen bekostnad. Resultatet av detta och Jönköpings tingsrätts bidrag till att uppehålla rättssäkerheten för konsumenter inom EU har varit att utfärda 4 stycken förelägganden om komplettering i ärendet. (De vet att jag bekostar denna process själv.) Efter att ha inkommit med komplettering i de 3 första föreläggandena så tappade de bort vissa dokument som jag fick komplettera med igen. Det fjärde föreläggandet löd att jag ska hänvisa till varför tingsrätten är behörig att pröva ärendet. Synnerligen märkligt. Så nu inväntar jag svar om stämningen ska läggas ner/avvisas även i Sverige. Detta vore en rättsskandal för konsumenter.

Givetvis har Bryssel I förordningen varit prövat tidigare men jag har inte kunnat hitta referenser till "småmål" med en konsument som denna.

Jag har även tagit upp frågan med EU ministern Birgitta Ohlsson dock utan större respons då de inte behandlar enskilda frågor med det här börjar bli en principfråga.

Företagen i fråga heter vivamoto ltd eller viva moto ltd samt we buy any bike ltd eller webuyanybike ltd de har nyligen bytt namn till Rite-bike ltd eller Rite bike ltd. De finns i Bradford i England.

Skurkföretag är duktiga på att sopa igen negativ feedback på internet så man måste vara väldigt granskande. Företag utan feedback är ett stort varningstecken.


Jag är väldigt intresserad av att du fortsätter skriva om det framtida händelseförloppet. Ju mer detaljerat ju bättre. Detta av flera skäl, men det viktigaste kanske att man genom att läsa kanske slipper att gå i vissa fällor själv. Sedan skulle det vara intressant att följa hur EU hanterar sådana här "mindre" problem med frihandeln (för den drabbade individen är det såklart INTE ett litet problemn utan ett stort) det jag menar är alltså ur ett större perspektiv.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
bla bla bla...

.

när man köper en hoj som är 5 år gammal för 35k. så bör man nog inspektera den på plats... sen bara för att du blir rekommenderad av Mark Jennings så ligger väl ansvaret fortfarande på dig som köpare att inspektera det 5 år gamla objektet.

Sluta lägg ner mera tid och pengar på detta och lägg det på nåt annat..

Med vänlig hälsning

Vore ju en sak om hojen var 1-2år gammal men 5 år är en del....

Jag tycker förvisso synd om dig men ansvaret ligger ju på dig med som köpare och inte enbart på försäljaren som förvisso var en handlare...
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Jag åkte dit och hämtade hem den själv, litar inte på en jävel i såna sammanhang. Bara att ta tunneln hem sen järnet genom Europa. Det finns sjukt mycket lik i UK, garage verkar vara en bristvara.
Ang. VC5:an så kan det fattas delar. Har man alla sidor behövs INGEN komplettering vid regbes. Men ägarna är dåliga på att hålla reda på alla olika delar så kolla detta noga innan köp.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top