Import av oreggad Tysk rejshoj - Hur göra för att regga den i Sverige å slippa moms?

Kurgan

Gillar att ge järnet!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Rejs Hoj
Funderar på att importera en rejshoj från Tyskland som ej varit reggad där ännu. Alla papper (och original delar) för att kunna registrera den i Tyskland finns. :)

Hur gör man för att slippa betala moms vid import???
kan man regga den i Tyskland med mig som ägare i 6 månader å sen ta den till svedala??? :va

//Kurgan

Nedan är ett utdrag ur Vägverkets regler vid import :arsele :arsele
Avgifter och skatter: Mervärdesskatt (moms)
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av MC:s eller bils pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:
det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader
Exempel på när en MC eller bil betraktas som ny:
500 mil och 5 månader
500 mil och 2 år
700 mil och 5 månader

Last edited:
Det enda säkra sättet är att låta någon annan (tysk) äga hojen och låta den vara i trafik i 6 månader där (åtminstone på pappret).

Ett alternativ kan ju vara att fakturabeloppet är väldigt litet, typ 10.000:-, om exempelvis motorn skulle råka ha skador (vilket dokumenteras på fakturan).

/Stefan M

Blir farbror staten inte misstänksam då?? :va

Så följande tillvägagångssätt borde funka:
1. Regga in den i Tyskland. (spelar det någon roll hur länge??)

2. Skriva en faktura på att det är en krashad rejshoj med trasig motor å andra problem

3. Avregga den från mustaschernas förlovade land

4. Regga och betala moms enligt faktura.

5. = Svensk hoj, allt enligt den heliga statens reglemente!! :tummenupp :D

//Kurgan

Stefan M skrev:
Det enda säkra sättet är att låta någon annan (tysk) äga hojen och låta den vara i trafik i 6 månader där (åtminstone på pappret).

Ett alternativ kan ju vara att fakturabeloppet är väldigt litet, typ 10.000:-, om exempelvis motorn skulle råka ha skador (vilket dokumenteras på fakturan).

/Stefan M

Last edited:
Kurgan skrev:
Blir farbror staten inte misstänksam då?? :va

Så följande tillvägagångssätt borde funka:
1. Regga in den i Tyskland. (spelar det någon roll hur länge??)

2. Skriva en faktura på att det är en krashad rejshoj med trasig motor å andra problem

3. Avregga den från mustaschernas förlovade land

4. Regga och betala moms enligt faktura.

5. = Svensk hoj, allt enligt den heliga statens reglemente!! :tummenupp :D

//Anders

Den måste fortarande varit regad i 6mån och ha gått 600 mil "på pappret!"

Last edited:
Rasorblade skrev:
Den måste fortarande varit regad i 6mån och ha gått 500 mil "på pappret!"

Visst ja, annars räknas det fortfarande som en ny hoj.... :kocko
Faan, faan, faan.... :huvet :huvet

//Kurgan

Kurgan skrev:
Visst ja, annars räknas det fortfarande som en ny hoj.... :kocko
Faan, faan, faan.... :huvet :huvet

//Kurgan

Läs om Läs RÄTT

För att bli en beg. Måste den minst ha varit reg. i 6 månader och ha 600 mil på mätaren OBS båda kriterierna måste uppfyllas :kocko

Alternativ

Gräver man djupt (läs talar med skatteverket) så finns det ett tredje alternativ. Kan det styrkas att cykeln gått som demoobjekt eller visningsexemplar behöver cykeln aldrig varit registrerad. Detta skall kunna styrkas genom t.ex. dokumentation men efter lite diskussion kom vi fram till att en hoj som gått 800 mil nog skulle gå under detta kriteria.

Värt att notera är att det aldrig blev affär i mitt fall så jag kan inte uttala mig om detta verkligen hade fungerat eller om det blivit strul på vägen. poängen är att en cykel kan vara begagnad i skatteverkets mening utan att ha varit registrerad. Maskindokumentation och rejsbilder kanske tar dig en bit på vägen.

Liljak skrev:
:confused: :confused:

det borde innebära att det räcker med att ett av kriteriena är uppfyllda.

Precis det räcker med att ett av kriterierna är uppfyllda... för att den ska räknas som NY!!

Liljak skrev:

För att den ska vara ny ja. Men frågan var vad som gällde för att det INTE skulle vara nytt = inte behöva betala skatt och då fick INGET av påståendena stämma.

Edit: lite sen som vanligt :)

Liljak skrev:

Om du läser rubriken OCH tänk till en stund ..................?

gamle skrev:
Om du läser rubriken OCH tänk till en stund ..................?

Gamle och andra!

Läs min trådstart, där står vägverkets regler i utdrag.
Mitt problem är inte att tolka de grundläggande reglerna som gäller utan HUR KOMMER MAN RUNT MOMS INBETALNINGEN för en hoj som använts men inte varit inreggad!

//Kurgan

om du inte ska regga den...så plocka isär den och ta in den som beg.mc-delar..

Kurgan skrev:
Gamle och andra!

Läs min trådstart, där står vägverkets regler i utdrag.
Mitt problem är inte att tolka de grundläggande reglerna som gäller utan HUR KOMMER MAN RUNT MOMS INBETALNINGEN för en hoj som använts men inte varit inreggad!

//Kurgan

Att den inte varit reggad är det största problemet.
Mätar stälningen går lätt att fixa :brinnerup

gamle skrev:
Att den inte varit reggad är det största problemet.
Mätar stälningen går lätt att fixa :brinnerup

Jo, går ju att "ändra på" eller att slänga på en annan mätare. MEN det viktigaste är vilken mätarställning som står i köpekontraktet.

Registreringpappren är svårare att göra något åt.

Fredr28 skrev:
Jo, går ju att "ändra på" eller att slänga på en annan mätare. MEN det viktigaste är vilken mätarställning som står i köpekontraktet.

Registreringpappren är svårare att göra något åt.

Vid reggningen på SBP behöver man inte visa upp köpehandlingar eller låt bli att skriva in det :confused: köpe brevet är av ingen vikt vid köp i Tex tyskland. Det som är av vikt är registreringsbrevet den som har det äger fordonet !!!!

gamle skrev:
Vid reggningen på SBP behöver man inte visa upp köpehandlingar eller låt bli att skriva in det :confused: köpe brevet är av ingen vikt vid köp i Tex tyskland. Det som är av vikt är registreringsbrevet den som har det äger fordonet !!!!

Vad jag menade var att om man vill köpa en hoj som gått t.ex. 100mil så kan man be handlaren snällt att skriva 652mil (600 exakt är lite uppenbart ;) ) i handlingarna. Vad det står fysiskt på mätaren ser inte skattemyndigheten, och vad jag vet så har inte bilprovningen och skattemyndighetet något sådant utbyte av information, eller?

Fredr28 skrev:
Vad jag menade var att om man vill köpa en hoj som gått t.ex. 100mil så kan man be handlaren snällt att skriva 652mil (600 exakt är lite uppenbart ;) ) i handlingarna. Vad det står fysiskt på mätaren ser inte skattemyndigheten, och vad jag vet så har inte bilprovningen och skattemyndighetet något sådant utbyte av information, eller?

Nä tror inte jag heller. Men SBP har så vid reggningen måste det vara rätt. Annars kommer det en räkning från skattekontoret i ludvika som inte är rolig

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph