Import av "ny mc"

stecka66

Ny medlem
Gick med
11 May 2011
Hoj
-98 honda cbr1100
Har hittat en handlare i norge som har en aprila mille -08 liggand i kartong, som jag kan få köpa till ganska bra pris. Så min fråga är vad skulle den kosta att ta in å regga i sverige? :confused:

Men om det är av en handlare och ny, och han säljer den för export så kan man väl skippa att betala moms i Norge? dvs enbart betala svenska momsavgiften. Tull tror jag inte det är från nprge e väl nåt avtal inom norden sen långt innan eu? men nån får rätta om jag har fel. Du måste iaf momsa den i sverige

Om man slipper norska momsen eller ej har jag ingen aning om, men svensk tull och svensk moms blir det allt.

Här kan man fylla i ett formulär och få fram vad det kommer kosta.

Nu är ju inte wikipedia säkraste källan men avtalstexten på tullverket var en miljard sidor lång skriven i lagtext ;)

men kika här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_ekonomiska_samarbetsområdet

"EES innebär att medlemsländerna deltar i den inre marknaden, den del av EU:s överstatliga första pelare som kallas Europeiska gemenskapen. De får importera och exportera tullfritt."

Men om det är av en handlare och ny, och han säljer den för export så kan man väl skippa att betala moms i Norge? dvs enbart betala svenska momsavgiften. Tull tror jag inte det är från nprge e väl nåt avtal inom norden sen långt innan eu? men nån får rätta om jag har fel. Du måste iaf momsa den i sverige

Den är ju redan momsad i norge, så de är om man kan få tillbaka den norska momsen efter att man betalat den svenska då i så fall???

tack för många snabba hjälpande svar

Du får tillbaka den norska momsen när du betalat den svenska.. Men de är lite papper m.m.

Smidigaste är att komma överens med handlaren att inte betala någon norsk moms alls. Men då måste han lita på att du betalar den Svenska momsen. Man kan komma överens med att handlaren behåller garantibeviset tills du betalat den svenska momsen, då han man lite hållhake på varandra:).

Jag köpte en helt ny bil i Danmark för 10 år sedan. Handlaren betalade inte in någon moms i Danmark, jag fick själv betala in momsen i Sverige när jag kommit hem. hur det funkar med Norge vet jag inte.

Först fick jag CoC-pappret faxat till mig vilket inte godtogs på bilprovningen. Det måste vara original.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT