Import av motorcykel...

yonsson skrev:
Hojen du importerar ska ha gott minst 600mil för att du ska slippa betala 25% i moms.

Glöm inte det. Annars kan du ju skruva mätaren.

Det som kostar sen e regbesiktning 1850:-
Importerade min förra sommaren. tjänade typ 10k.

Hojen/bilen skall väl vara minst ett år ELLER ha gått 600 mil,,,

så e det en 00:a så kan den har gått 300 mil,,,, så en 04:a som gått 100 mil... e det bara att skruva mätaren på den :näsblod
 
wonderwizard skrev:
Hojen/bilen skall väl vara minst ett år ELLER ha gått 600 mil,,,

så e det en 00:a så kan den har gått 300 mil,,,, så en 04:a som gått 100 mil... e det bara att skruva mätaren på den :näsblod

6 månader OCH 600mil, inget annat. Kolla på RSV:s hemsida.

edit: Citat från rsv:s hemsida:
"Försäljning av ny bil inom EG

För nya bilar gäller särskilda regler. En bil räknas som ny i det här sammanhanget om den

är mindre än sex månader gammal (från det att den togs i bruk första gången) eller
har körts mindre än 600 mil.
I annat fall räknas den som begagnad. Du kan läsa mer i broschyren SKV 556."

M.a.o. mer än sex månader och mer än 600 mil.
 
Last edited:
Precis som förra skribent skrev, minst 6mån & 600mil.
Väl hemma tillkommer det en:
vägning (ca: 200, går att göra på vanlig soptipp tex..)
typbesiktning
skrotavgift på 1000:-

Så var det för mig iaf... (med bil dock -00)
 
spirre skrev:
Precis som förra skribent skrev, minst 6mån & 600mil.
Väl hemma tillkommer det en:
vägning (ca: 200, går att göra på vanlig soptipp tex..)
typbesiktning
skrotavgift på 1000:-

Så var det för mig iaf... (med bil dock -00)

Ingen skrotavgift på MC. En typisk besiktning av import-MC kostar 2020kr (vägning, regbes, vanligbes).
 
SirCastic skrev:
Räkna med att det kommer att kosta dig ungefär 10 000:- innan du har hojen hemma och körklar i Sverige (visst kan det bli något billigare men det kan också bli avsevärt dyrare om det visar sig att någonting är oklart vid registreringen i Sverige). Till det tillkommer naturligtvis tid och jobb för att få det hela att fungera. Kostar hojen 65 000 i Tyskland så har du den körklar för ca 75 000 :- och ett något sämre andrahandsvärde än en S-såld.

Prova med att lägga några låga bud här hemma innan du åker...

Tänk även på att hojen måste ha 600 mil eller mer på mätaren (är troligtvis inga problem på en 99 - 00) om du inte vill betala moms i Sverige, och det vill du naturligtvis inte ;)

Tjena,
har hämtat hem ett par bågar ifrån tyskland.
Vi har både hyrt skåpbil och bott på schyssta hotell och vi räknar med att bågarna kostar ungefär 4500:-/st inkl bensin ochy reg. besiktning.
Undrar vad du får dina 10 000 :- ifrån. Måste vara om man bara hämtar hem en!! Tror inte så många gör det. Ska man hämta en tar man lämpligast flyget med ryan air till frankfurt eller båten till kiel och gör upp äffären i närheten av de orterna.

//jelfen
 
Jelfen skrev:
Tjena,
har hämtat hem ett par bågar ifrån tyskland.
Vi har både hyrt skåpbil och bott på schyssta hotell och vi räknar med att bågarna kostar ungefär 4500:-/st inkl bensin ochy reg. besiktning.
Undrar vad du får dina 10 000 :- ifrån. Måste vara om man bara hämtar hem en!! Tror inte så många gör det. Ska man hämta en tar man lämpligast flyget med ryan air till frankfurt eller båten till kiel och gör upp äffären i närheten av de orterna.

//jelfen

Klart att jag räknar på en hoj, hur i hela friden skall jag veta hur många bågar som skall tas hem på en gång? Självklart blir kostanden lägre per hoj om flera hojar tas hem samtidigt, men det skall jag väl inte behöva förklara...

Det underligga är att folk verkar helt främmande för vad det egentligen kostar att ta hem en mc från t.ex. Tyskland. Om man gör en någorlunda seriös bedömning så ligger kostnaderna någonstans runt 10 000:- och ja, det gäller en hoj.

Sist jag var nere i Tyskland så köpte jag tre storbilds-TV och en Ducati skall jag då säga att hojen var gratis att ta hem? Jag kan dessutom stoppa in vinstpengarna från försäljningen av TV-apparaterna och vipps så fick jag Duccen för halva priset i Tyskland :dummer
 
Hehe, verkar som en del tror att det är i princip gratis att hämta hoj från Tyskland. 10 000 kr är ingen orimlig summa i mitt tycke. Har tagit hem några bilar från tyskland och importsumman blir ca 10k. För hoj blir det väl någon/några tusenlappar billigare beroende på om man tar släp eller van eller kör den hem. Då är ju såklart inte jobbet inräknat och det ska man ta i beaktning. Att hitta rätt pärla på första träffen är inte självklart och måste man leta vidare så stiger ju utgifterna. Ta det isåfall som en minisemester så grämer man sig inte lika mycket.

Om du kan spara 20k på import så måste du vara införstådd att dom pengarna snabbt äts upp pga sämre andrahandsvärde och högre premier. Tyvärr är folk fortfarande så trångsynta att dom tror att alla fordon från tyskland är defekta eller har fixade mätare :huvet och du måste nästan utgå från att din hoj blir mer svårsåld när du tröttnat på den.
 
IO skrev:
Vafaen??? Är det bara jag som betalar massor för att hämta hoj från Tyskland? Hur kommer man ner till Tyskland utan att betala för färja eller bro? :gråta

via finland...
hehe
Om man skall handla i norra tyskland och fixar det på en dag? så kan man köpa en kombibiljett: H-H och R-P tur och retur med scandlines (fyra båtresor då alltså inom 24 h) för, jag tror jag gav typ 700 nu i feb. då fick man 250:- rabbat i båtenbutiken oxå...
:fyllisar
 
Last edited:
[Tyvärr är folk fortfarande så trångsynta att dom tror att alla fordon från tyskland är defekta eller har fixade mätare[/QUOTE]
Vet bara att min jobbkompis bil rasade (kamremmen) efter ett halvårs körning
här hemma!
 
Om du kan spara 20k på import så måste du vara införstådd att dom pengarna snabbt äts upp pga sämre andrahandsvärde och högre premier.


Sämre andrahandsvärde det kan nog vara från fall till fall
Högre premie kan jag inte hålla med dig om, på bilar kan det vara så.
 
BMW R90s skrev:
Vet bara att min jobbkompis bil rasade (kamremmen) efter ett halvårs körning
här hemma!
Jag köpte en svensksåld bil hos en bilhandlare och kamkedjan gick efter att den varit i min ägo i ca 8 timmar. Att köpa svensksålt är ingen garanti.

Har man kört med en bil i ett halvår bör man upptäckt att remmen är sliten oavsett vilket land man köper ifrån.

Jag har absolut inget problem med att köpa importerat, det är bara trevligt att folk i allmänhet är fientliga till importerade fordon då kan man ju göra ett klipp. :hihi
 
minst 6 månader gammal
minst 600 mil
jag köpte min när den va 2 säsonger gammal då vet man att det KANSKE inte har fuskats med milen så mycket att den e sliten.
det är bara o va 2 gubbar o köra en gris resa, sova i bilen eller nåt köra nonstop,
va i tyskland i 45 minuter provade o köpte den i hamnen samma båt tillbaka, funka utan problem.
 
Nu står hon där hemma i garaget!! Det blev en röd busa från -99 som hade gått 4800mil...
Inget problem att få hem den eller att ta in den i Sverige. Plus att priset passade min plånbok... 59k istället för 80k...
Vill även passa på att tacka alla för era råd och så får man ju önska att våren kunde komma snart så att man kan ut o köra lite... :lol :lol

Med vänliga hälsningar
Andreas
 
EDIT: Oups! Man kanske ska läsa alla meddelanden...speciellt det sista

Leta upp flera objekt inom 10mils radie. Objektet kanske inte är så lovande när du väl får prova eller så kanske den är såld när du kommer ner (vilket det hände för en bekant till mig).

Åk gärna två så ni kan dela på transportkostnaden, det får ner inköpspriset en hel del.

Kontakta ägaren innan du åker ner å säg vilka dagar du kommer vara nere.

Jag hade 10 prospekt när jag åkte ner. De fyra första svarade inte ens i telefon under den helgen vi var nere.

10 000 peppron är inte alls orimligt.
Vi var två som åkte ner och hämtade varsin cykel med bil och släp, det blev ganska exakt 5000 spänn per skalle med alla kostnader inräknat (transport, avgifter, besiktning etc). Då hade vi ändå gratis boende hos en bekant och bilen tankade vi på naturgas vilket är asbilligt i Faderlandet.
 
Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top