Import av motorcykel...

<<<Andreas>>>

<<<Andreas>>>
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Jämjö
Hoj
Yamaha R1 (ZX10R om jag får råd)
Hallå alla glada!!

Jag planerar att importera en Hayabusa ifrån Tyskland relativt snart och jag undrar bara om det e nån som har nån erfarenhet av importera och vad man skall tänka på!!
Det jag söker är en 99 eller 00.
Vad man kan se på tyska mobiles hemsida så ligger dom runt 60-65k o det e ju betydligt billigare än i Sverige där dom ligger runt 80k...!! :huvet
Men om det finns nån som vet annorlunda så får ni gärna skriva det :) :) :)

Mvh Andreas
 
Kolla upp med försäkringsbolagen om dom tar emot hayabusan pga att den är importerad ... Har hört att vissa bolag ser lite snett på importhojjar.
 
sharpedge skrev:
Kolla upp med försäkringsbolagen om dom tar emot hayabusan pga att den är importerad ... Har hört att vissa bolag ser lite snett på importhojjar.

Vilka bolag är det då ?
Ifall dom nekar att försäkra importhojar är det bra dom inför EU-domstolen. Det är ju ett handelshinder.
 
<<<Andreas>>> skrev:
Hallå alla glada!!

Jag planerar att importera en Hayabusa ifrån Tyskland

Hallå!
Hämtade min Varadero i helgen, 35 mil ner i Tyskland! Än så länge allt utan problem. Cirka 20-25k billigare + att det ingår paketutr.
Jag kollade med verkstäderna här hemma först, så att det inte blir strul någonstans sedan när man vill serva den, inga problem någonstans!
Bilsport försäkrar åtminstone Varaderon, trots att den är importerad.
Registreringsbesiktningen kostar väl mellan 1800 och 2200, beror väl på om det krävs en vanlig besiktning också eller så! (Boka gärna tid redan innan du sticker iväg, så du slipper väntetid, när du kommer hem!

Det som är viktigt att du får med dig från Tyskland är dokumentet "Fahrzeugbrief", det är ett måste, ett bra köpekontrakt är också bra att ha, finns att hämta hos Mobile eller SMC!

Lycka till!
(Snart torsdag, då ska den luftas!) :banana
 
Last edited:
Raketost skrev:
Hallå!
Hämtade min Varadero i helgen, 35 mil ner i Tyskland! Än så länge allt utan problem. Cirka 20-25k billigare + att det ingår paketutr.
Jag kollade med verkstäderna här hemma först, så att det inte blir strul någonstans sedan när man vill serva den, inga problem någonstans!
Bilsport försäkrar åtminstone Varaderon, trots att den är importerad.
Registreringsbesiktningen kostar väl mellan 1800 och 2200, beror väl på om det krävs en vanlig besiktning också eller så! (Boka gärna tid redan innan du sticker iväg, så du slipper väntetid, när du kommer hem!

Det som är viktigt att du får med dig från Tyskland är dokumentet "Fahrzeugbrief", det är ett måste, ett bra köpekontrakt är också bra att ha, finns att hämta hos Mobile eller SMC!

Lycka till!
(Snart torsdag, då ska den luftas!) :banana

Var den ny?
 
Hojen du importerar ska ha gott minst 600mil för att du ska slippa betala 25% i moms.

Glöm inte det. Annars kan du ju skruva mätaren.

Det som kostar sen e regbesiktning 1850:-
Importerade min förra sommaren. tjänade typ 10k.
 
Räkna med att det kommer att kosta dig ungefär 10 000:- innan du har hojen hemma och körklar i Sverige (visst kan det bli något billigare men det kan också bli avsevärt dyrare om det visar sig att någonting är oklart vid registreringen i Sverige). Till det tillkommer naturligtvis tid och jobb för att få det hela att fungera. Kostar hojen 65 000 i Tyskland så har du den körklar för ca 75 000 :- och ett något sämre andrahandsvärde än en S-såld.

Prova med att lägga några låga bud här hemma innan du åker...

Tänk även på att hojen måste ha 600 mil eller mer på mätaren (är troligtvis inga problem på en 99 - 00) om du inte vill betala moms i Sverige, och det vill du naturligtvis inte ;)
 
bebbe skrev:

"Som ny" -01:a 850 mil
Mina kostnader förutom regbes, är enbart bränsle till skåpbilen(diesel) ca 870 kr.
Min erfarenhet i just "Varaderofallet", är att du får mer utrustning för pengarna om du köper i Tyskland. Du får nyare modell än hemma för samma peng. Jag tror inte att en importhoj rasar mer i pris en någon annan, däremot får du nog igen det du har betalat och kanske lite till! (Det får vi inte veta riktigt än!) Importhojarna ser ju även till att priset på MC köpta i Sverige håller sig nere! Trist för den som ska sälja, kul för den som ska köpa....!

(Nu är det statistiskt sett vår i Skåne!!) :banana
 
yonsson skrev:
lyckades med 1850 extra., inte ett öre mer.


Ha, ha, snacka om att sakna veklighetsuppfattning...
Du är nog en sådan kille som alltid gör oooootroligt bra affärer :rofl :rofl

Möjligtvis var det registreringsbesiktningen som du klarade på dom pengarna och alla andra omkostnader är tydligen glömda eller orelevanta för dig.

Kanske var det i drömmarna som du åkte tur och retur till Tyskland och handlade hoj?
 
<<<Andreas>>> skrev:
Hallå alla glada!!

Jag planerar att importera en Hayabusa ifrån Tyskland

Jag kom på en sak till. Det är bra att ha mer än en MC att titta på, i området du ska till, om det nu skulle vara så att din vision om MC:n inte skulle stämma överens med MC:ns faktiska egenskaper. Så minskar risken att du får åka tomhänt hem!

Good luck eller "Viel glück!" :banana
 
Raketost skrev:
Jag kom på en sak till. Det är bra att ha mer än en MC att titta på, i området du ska till, om det nu skulle vara så att din vision om MC:n inte skulle stämma överens med MC:ns faktiska egenskaper. Så minskar risken att du får åka tomhänt hem!

Good luck eller "Viel glück!" :banana


Mycket bra tips :tummenupp

Vissa ägare har helt klart en annan syn på vad bra skick är, Tyskland är stort så räkna med att det kan bli några mil och det kan mycket väl ta både två och tre dar innan du hittar pärlan och allt är på plats. Vore tråkigt (och kostsamt) att åka hem tomhänt...

Men min uppfattning är att Tyskarna generellt sett sköter sina hojar mycket bra.
En sak till, se till att du får registreringshandlingarna i handen, glöm allt vad som heter skicka på posten, inga papper ingen affär.

Det finns otroligt mycket att se i Tyskland så gör det till en trevlig resa. Att du skall passa på att köpa öl & vin behöver jag väl knappast säga ;)
 
yonsson skrev:
lyckades med 1850 extra., inte ett öre mer.

Behövde du inte väga hojen (kostar extra) och betalade ingen skatt? :va
 
Raketost skrev:
"Som ny" -01:a 850 mil
Mina kostnader förutom regbes, är enbart bränsle till skåpbilen(diesel) ca 870 kr.

Vafaen??? Är det bara jag som betalar massor för att hämta hoj från Tyskland? Hur kommer man ner till Tyskland utan att betala för färja eller bro? :gråta
 
Hej jag var i Tyskland i lördags mina ugifter är
bensin V8 van 950kr Malmö/Neumunster
brobizz tur/retur 500kr tror jag inte säker
båt rödby/puttgarden 400 danska
regbes har dom höjt till 2200kr inte säker
ÖL/SPRIT 1000kr man måste passa på medans man kan

sidan 3 på Fahreugbrief skall var tom, ändringar noteras där men jag vet inte i vilken spallt(måste var enligt svensk standard). Min förra hoj stod det lite på sida 3 pga att den va strypt. Det jag har framför mig nu är helt tomt.
 
IO skrev:
Vafaen??? Är det bara jag som betalar massor för att hämta hoj från Tyskland? Hur kommer man ner till Tyskland utan att betala för färja eller bro? :gråta
Så sant, så sant, en aning tur och goda kontakter gör att mina utlägg kanske blivit lägre än för många andra...! Orättvist, ja kanske det, men så är det iallafall! :banana
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top