Import av katana från Tyskland

Rawlaw

Hopplös, ofrälst och allergisk...
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
Suzuki katana 1327 cc
Har sett att katanorna i Tyskland kan köpas för runt 2000 euro och undrar om någon sate vet om det är möjligt att besiktiga en sådan här och vad det kan var för avgifter med tanke på att beståndet här är klent.

Rawlaw skrev:
Har sett att katanorna i Tyskland kan köpas för runt 2000 euro och undrar om någon sate vet om det är möjligt att besiktiga en sådan här och vad det kan var för avgifter med tanke på att beståndet här är klent.
snacka med rodentyboy (RON) han höll på att ta hem en katana från tyskland så han borde veta en del

Jo, jag var rätt sugen på att plocka hem en för ett tag sen. Precis som du säger så finns det lite flera därnere.

Så länge hojen är original så ska det inte vara några problem att reg.besiktiga den i Sverige mig veterligen så att försöka få hem ett racebygge kan nog vara knixigt. Kostnaderna är väl desamma som för vilken hoj som helst.

Exakta kostnader har jag inte så jättebra knas på, men jag misstänker att någon fyller i det i tråden ganska snart.

Rawlaw skrev:

KÖP!
Så kan vi tävla i sommar.. :Bugar

Tack för svaren! Vet inte om det blir hoj till sommaren men det kan vara bra att vara lite up to date när dagen kommer! Hey Iceman1975, vi kan tävla iaf och jag lär klå dig :-D iaf vad det gäller att snacka, du minns väl den uteblivna fikan... Jag lovar, när jag har bad, sovrum och kök klart så står du högt upp på gästlistan för att komma ut och krubba! Projekterar det hela till ung 2008, hehe!...

Ett tips.

Om du har några som helst frågor om Katana så kolla in i katanatråden här på sporthoj. De killarna vet precis allt som är värt att veta + en hel del till...

Tysklandsimport

Kostnad exklusive vad du får betala för hemfrakt är summa summarum 1.800 kronor (regbesiktning+ plåt). thats all.
Cykeln ska vara i "seriemässigt originalutförande" så det ska helst vara hyffsat nära original. Vet ej hur dom reagerar på 4-1 osv.
Sålde min 100% original-katana förra året och åkte ner till tyskland och köpte en Kwack ZRX 1100-98. Det viktigaste att tänka på är att se till att få med cykelns fahrzeugbrief! Utan det papperet är du inte ägare till hojen (enligt tysk byråkrati) och den kommer ej att gå att registrera i sverige.
Om säljaren säger att han skickar det per post, vägra göra affär!!
Du ska ha med det dokumentet, punkt slut.
Det är därför viktigt att säljaren vet om att cykeln ska exporteras, så att han hinner ställa av den och få den avreggad innan du kommer.

Har bara positiva erfarenheter när det gäller tyskimport (3 cyklar) så GO FOR IT!

Z-rex

Än en gång tack för era tips och svar och jo, jag har sett katana tråden. Är nygammal här på forumet och har ej skrivit på länge så jag misstänker att min profil försvunnit, men jag har minsann varit inne och läst på forumet!... Trodde att det skulle skilja sig med kostnaderna och utförande vid reg. bes. beroende på årsmodellerna som det är på bilar, det var därför jag frågade.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park