Imorgon vänder det

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Imorgon vänder det. Den mörkaste dan på året är imorgon sen kommer det bara bli ljusare. Känner redan vår vindarna (Nästan iallfall)

Yeyeyeyeyeyeyeeeeeeeeeeeeee!

Whoooooooooooohooooooo!

: b a n a n a f r e a k o

säger ni ja, här uppe e det 3 timmars dagsljus man kan ju dö för mindre

Vi har fortf. dom 3 kallaste månaderna framför oss. Dessutom ändras det väldigt lite nu framöver, derivatan är ganska liten så att säga.

http://www.ljusterapi.net/art/kodink.htm

Olika klipp från sidan ovan:

Vilken tid på dagen är bäst för ljusterapi?
Förmiddagen är av allt att döma den effektivaste tiden, eftersom ljusterapin avbryter produktionen av melatonin. Behandlingen ska om möjligt tas mellan 6 och 10 på morgonen. Ljusstyrkan bör vara 2 500- 10 000 lux. Vanligtvis räcker det med en timme, men ju starkare ljus desto kortare behandlingstid behöver man. Om ljusstyrkan uppgår till 10 000 lux kan det rentav räcka med en halv timme. Ögat vänjer sig förvånansvärt snabbt vid så starkt ljus. Det är viktigt att detta ljus inte träffar ansiktet. Det är ingen idé att börja med ljusterapi efter kl. 21. Även om man reagerar olika på ljus kan mer känsliga personer ha svårt att somna efter ljusterapi som tagits sent på kvällen.

Har ljusets kvalitet någon betydelse?
Typen av ljuskälla spelar ingen roll. Det kan vara ett lysrör, en glödlampa eller halogenlampa. Huvudsaken är att ljuskällan har tillräcklig styrka och är säker att använda.

Ska det vara naturligt ljus?
Nej. Det är ett reklamtrick som man ofta tar till. Man kan själv välja den ljusnyans man föredrar: kallt, svalt eller varmt.

-Altså: Jag skall nog ta bort skärmen på taklampan hemma, ev skaffa en extra stark lampa, alla lampor på max på morgonen, ev dra ned persiennerna om det är mörkt ute så att inte ljuser åker ut och terapera mig själv.

Men ändå slipper vi inte den förbannade snön och kylan. Den som uppfann snön borde ha skjutits tidigt. :näsblod

Tycker snön är helt ok. Så länge den får ligga kvar o inte bli massa jävla snö modd o shit

HanneZ skrev:
Vi har fortf. dom 3 kallaste månaderna framför oss. Dessutom ändras det väldigt lite nu framöver, derivatan är ganska liten så att säga.
Det är väl december, januari, februari som är kallast? Isåfall har vi nästan bara två tredjedelar kvar. :banana

Jag står för en ökad förbränning av fossila bränslen och ett ökat utsläpp av koldioxid så vi får lite värme i det här jävla landet.

Tamejsjutton på tiden. Har de senaste två veckorna mycket mödosamt dragit mig upp ur sängen de dagar jag verkligen behövt gå upp tidigt. Har valt att jobba kvällspass istället för dagpass, och råkat försova mig till morgonföreläsningarna. Riktigt hårt när man egentligen är morgonpigg och alltid annars studsar upp vid sjutiden på morgonen för att börja dagen och uträtta, åtgärda och fixa saker. ÄNTLIGEN!

Edit: Har varit tvingad till ofrivillig eftermidaggsvila också, när det börjat mörkna på eftermiddagen. Har somnat på dom mest bisarra ställena. :gnissla

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...