Imobilizer, hur koppla ur?

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har hittat lite olika motorer för mitt garageprojekt, men jag har ett problem som jag funderar på. Om jag köper en motor med imobelizer, hur kan jag koppla ur det för att slippa ha ett tändningslås eller liknande?

Tack....

inte helt hundra på det här men , när du stoppar i nyckeln så skickas det väl en signal till cdi boxen , borde det inte gå o bara knipsa den kabeln .kan ju va olika beroende på modell

Nej du kan inte koppla ur startspärren. ECU eller CDI boxen har funktionen inbyggd i sin programvara. Det enklaste är en CDI utan starspärrfunktion.

Eller stoppa nyckeln i tändningslåset och göm sen skiten! (nyckeln+låset asså, inte garageprojektet)

okej, var kan man få tag i sådana boxar då?

Det kan tex vara att det finns olika krav på olika marknader, vet tex att Honda i USA inte har imobilizer, medans Europa marknaden har det.
Sedan kan jag gissa att det säkert finns CDI-boxar för tävlingssammanhäng (ex en för gathoj och en för roadracing) och att det då möjligen inte finns med CDI-box.

Men enklast alla dagar i veckan borde vara att du köper CDI-box med passande nyckel till den motor du väljer.

Det kan tex vara att det finns olika krav på olika marknader, vet tex att Honda i USA inte har imobilizer, medans Europa marknaden har det.
Sedan kan jag gissa att det säkert finns CDI-boxar för tävlingssammanhäng (ex en för gathoj och en för roadracing) och att det då möjligen inte finns med CDI-box.

Men enklast alla dagar i veckan borde vara att du köper CDI-box med passande nyckel till den motor du väljer.

Dom säljer inte CDI boxar och nycklar hur som helst,dessutom kostar det i runda slängar 15 000 med en ny box.

Som redan nämnts så är ju själva poängen med startspärr att det INTE ska kunna gå att få igång motorn utan rätt nyckel...

Åtminstone R1 har ingen Imobilizer på USA-marknaden, verkar kunna vara samma med fler fabrikat(?) leta box på E-bay.
Gör lite efterforskning först, vissa stater (Californien) brukar ha hårdare avgasreningekrav, skippa boxar därifrån.

Det finns två ECU som saknar startspärr, kitt-ECU för racebruk samt för många modeller även USA-ECU. Dessa passar dock inte med befintlig europeisk kabelhärva.

Ebay brukar ha rätt gott om både ECU och kabelhärvor.

EDIT: Fast du som gillar att mecka skall givetvis skaffa dig MegaSquirt eller VEMS sprut så att du kan mappa in det helt fritt...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D