Imma

FZR 1000-87 :-)

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Yamaha FZR 1000 -87
Jag (en glasögonprydd man) upplever besvär med imma på glasögonen så fort man stänger visiret (även sommartid). Har iofs en stor "kran" men jag tror inte att detta är hela orsaken. Hjälmen en Arai har ju ventilationsspjäll, men dessa hjälper föga. Är det någon med framgång som har provat någon form av duk som täcker näsan och nedåt så att man andas "neråt". Har sett att sådana finns att köpa.

Improblemet minskar ju givetvis med ökad fart...men man kan ju inte alltid köra för fullt, tyvärr.

FZR 1000-87 :-) skrev:
2081209 Jag (en glasögonprydd man) upplever besvär med imma på glasögonen så fort man stänger visiret (även sommartid). Har iofs en stor "kran" men jag tror inte att detta är hela orsaken. Hjälmen en Arai har ju ventilationsspjäll, men dessa hjälper föga. Är det någon med framgång som har provat någon form av duk som täcker näsan och nedåt så att man andas "neråt". Har sett att sådana finns att köpa.

Improblemet minskar ju givetvis med ökad fart...men man kan ju inte alltid köra för fullt, tyvärr.

Har provat ett anti-imm system som heter pinlock kan starkt rek det då jag hade stora prbl med de så fort de vart kallt eller fuktigt ute.

Borde finnas hos de flesta Mc handlare

2ono skrev:
2081237 Har provat ett anti-imm system som heter pinlock kan starkt rek det då jag hade stora prbl med de så fort de vart kallt eller fuktigt ute.

Läs igen... Pinlock är klockrent, mot imma på visisret.. Men han hade problem med imma på glasögonen.. Därför han letade efter någon "mask" o sätta över näsa o mun....

Fan vad jag är duktig... :huvet :fatta!

2ono skrev:
2081237 Har provat ett anti-imm system som heter pinlock kan starkt rek det då jag hade stora prbl med de så fort de vart kallt eller fuktigt ute.

:Bugar Tack!!

2ono skrev:

:yoparty Tack!!

samuel w skrev:
2081227 Här finns en imskyddsmask du kan använda

http://www.rst.nu/resproset2.htm
Tackar för tipset :)

Jag kör med ett sprej ifrån synsam på både visir och glasögon. Fungerar bättre men oftast får man öppna en cm på visiret för att slippa imman ändå. :(

Började med linser när jag kör hoj av samma anledning.
Särskilt såhär års så immar glasögonen igen direkt om man kör under 50km/h - även med halvöppet visir. Mask har jag och det hjälper föga.

Magoo skrev:
2081273 Läs igen... Pinlock är klockrent, mot imma på visisret.. Men han hade problem med imma på glasögonen.. Därför han letade efter någon "mask" o sätta över näsa o mun....

Fan vad jag är duktig... :huvet :fatta!

Tack bror duktig :pannkyss nej ja e inte gay

xyx skrev:
2081308 Började med linser när jag kör hoj av samma anledning.
Särskilt såhär års så immar glasögonen igen direkt om man kör under 50km/h - även med halvöppet visir. Mask har jag och det hjälper föga.

Jag har hört att linser torkar ut snabbt om man har visiret uppe. Stämmer det? Ibland måste man ju öppna visiret lite för att det blir för kvavt, t.ex. i stadstrafik.

Jag köpte nån anti-im smörja på mässan i Göteborg. Man sprayar på glasögon och insidan på visiret och torkar sedan torrt.
Jag var lite skeptisk först men det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. :)

Bifogat

• PICT0880.JPG
    PICT0880.JPG
    62.3 KB · Visningar: 36
philsson skrev:
2081302 Jag kör med ett sprej ifrån synsam på både visir och glasögon. Fungerar bättre men oftast får man öppna en cm på visiret för att slippa imman ändå. :(

Köp en crosshjälm + Scott 87 OTC glasögon (Enduro versionen har ventilerade glas).
Funkar fin fint för mig (oftast). :)

(hittar ingen bild på enbart googlesarna)

Lazer008.jpg

:hej

Ett tips mot imma överhuvudtaget är att om det regnar och är ruskigt
ute så sätter man på sig hjälmen inomhus och stänger igen visir och hela
klabbet. Det immar mycket mindre än om man gör det precis innan man åker.

/Druid - 2 mil idag.... säsongen är igång!

Ringo skrev:
2082027 Jag har hört att linser torkar ut snabbt om man har visiret uppe. Stämmer det? Ibland måste man ju öppna visiret lite för att det blir för kvavt, t.ex. i stadstrafik.

Jag trodde att det skulle vara så, men det är faktiskt tvärtom. Vinden tårar ögonen som i sin tur väter linserna...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D