Imma på Visiret

SweeT

Lånar hellre ut flickvännen än hojjen !
Gick med
20 Feb 2009
Hoj
Yamaha yzf R6 -00
Har mig ett smått dilemma nu när jag fortfarande kör fast de snart är december. hursomhelst så piss-regnar de oftast här och när man kör så vill man gärna åka med visiret nere för att minska drunkningsolyckorna i hjälmen -.-

men när man åker med visiret nere så immar skiten igen, så jag tog mig en runda till lelles å inskaffa mig en svindyr Rain-X som fungerade i cirka 3 dagar sen började skiten imma igen, igen ... polaren har dubbelglas men sådant rikemans krafs har jag inte råd med "/

så nu undrar jag om ni har några balla tipps så jag slipper skaffa en större hjälm och en kupévärmare.... :crash

Tills du har råd med ett pinlock så kan du efter att du gjort rent glaset lägga några droppar handdiskmedel, tex Yes, på insidan av glaset. Detta polerar du sedan ut med en mjuk duk tills glaset precis blir klart igen. Då håller det imman borta, men effekten räcker bara för typ en dag. Innan nästa körning måste du göra om det.

Shiett... antar att yes är billigare än rain-X iaf ... :crash

Att montera en foggymask i hjälmen är grymt!
Ja har inte haft imma på visiret en gång sen jag skaffade en sån:tummenupp

Blev sugen på ett pinlock trodde man fick köpa ett nytt visir för att få ett sånt redan limmat på eller liknande =)

Kanske enklast att köpa ett med de små plastpluttarna färdigmonterade.
Men om jag inte missminner mig följer till och med borren med som man ska borra hålen i visiret med.

Tills du har råd med ett pinlock så kan du efter att du gjort rent glaset lägga några droppar handdiskmedel, tex Yes, på insidan av glaset. Detta polerar du sedan ut med en mjuk duk tills glaset precis blir klart igen. Då håller det imman borta, men effekten räcker bara för typ en dag. Innan nästa körning måste du göra om det.

Yes är ju väldigt drygt också. En flaska räcker länge, länge. :tummenupp

Eller så kör du på extreme cheap som man får göra när man dyker: spotta på insidan av visiret, gnid ut och skölj, sen är det klart. Inte så fräscht men billigt och funkar åtm på cyklop :D

Last edited:

Tycker att grönt diskmedel ger en problematisk ljusbild på visiret.
Att ljuset bryts på visiret och kan upplevas ordentligt bländande, typ risig vindruta. Speciellt vid senare tid på året när solen står lååååågt och skiner rätt i ögonen.

Beror det på att jag polerar för lite?

skin najs tipps =)

är inte så sugen på att borra i mitt visir, så får köra raklödder/yes när Rain-Xet har tagit slut ...

va kostar en foggymask motsvarande ett nytt visir med dubbelglas ??

skulle de funka om man sätter en plastfilm på insidan av visiret ? :crash

Last edited:
Tycker att grönt diskmedel ger en problematisk ljusbild på visiret.
Att ljuset bryts på visiret och kan upplevas ordentligt bländande, typ risig vindruta. Speciellt vid senare tid på året när solen står lååååågt och skiner rätt i ögonen.

Beror det på att jag polerar för lite?

Ja så har jag upplevt det när jag polerat ut det för lite. Men principen är ju att den andedräkt som träffar det kalla visret fortfarande kondenseras ut. Men att diskmedlet sänker ytspänningen så att fukten inte bildar små droppar, dvs imma. Istället blir vattenskiktet klart. Så lite brytningsfel blir det ju när visiret får ta hand om mycket fukt och luftomsättningen/avdunstningen är låg. Som i stadskörning.

Pinlock bygger ju istället på en isolerande luftspalt, så att ingen utkondensering av vatten sker på ytan.

skin najs tipps =)

är inte så sugen på att borra i mitt visir, så får köra raklödder/yes när Rain-Xet har tagit slut ...

va kostar en foggymask motsvarande ett nytt visir med dubbelglas ??

skulle de funka om man sätter en plastfilm på insidan av visiret ? :crash

Finns/fanns någon typ av anti-fog film att köpa från Touringbutiken som fungerade väldigt bra, det var en film som man klistrade på insidan av visiret och det gick nästan inte att få det att imma igen. Nackdelen var att dom var lite för små så man störde sig på kanterna av filmen.

Last edited:
Finns/fanns någon typ av anti-fog film att köpa från Touringbutiken som fungerade väldigt bra, det var en film som man klistrade på insidan av visiret och det gick nästan inte att få det att imma igen. Nackdelen var att dom var lite för små så man störde sig på kanterna av filmen.

Tror jag hittade den: http://www.touring.se/Servlet?page=11&anr=22-9582 Nope, den är det inte

skiit bra tipps får bara upp en vit sida på din länk men jag ska höra runt lite vart de kan finnas att köpa någonstans =)

De där städtanterna på tv gnuggar på raklödder på badrumsspegeln för att det inte ska bli imma.

Om det fungerar eller inte, är bra för visir eller inte m.m. låter jag vara osagt.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back