Imma på visiret!!!

If all else fails så tycker jag att du borde prova pinlock. Eller borra.

Efter att läst i den här tråden så beställde jag mig ett pinlock, fick det på posten igår. Tog mig 5 minuter att installera det på hjälmen nyss, blev hur bra som helst. På en svårighetsskala av 1-10 så hamnar väl installationen på en 2:a kanske. Går att jämföra med att sätta upp en tavla, fast lättare.

Kör med RainX och behöver inte fundera på att rensa visiret... klockrent även i (nästan regn) dimma/dagg

:)

Btw, vart köper man RainX? Närmsta macken eller är det beställningsvara?
//

Last edited:
//

Edit: Heter inte RainX längre, Turtlewax ClearVue Rain Repellent är det korrekta namnet :huvet

Mekonomen har det vet jag, tidigare fanns det på Preem, men osäker hur det är nu.
Alternativt kan man köpa Rain Off på biltema... har inte märkt någon kvalitets skillnad mellan produkterna :)

Last edited:
Jag kör med pinlock på min Lazer Fiberpro och har inte haft några problem med imma under säsongen jag har kört, extremt gött att bara kunna fälla ner visiret och andas normalt när det är kallt ute:tummenupp :yoparty
Ska nog fan ta en tidig morgontur och möta dagen på hojen bara för att jag kan andas utan att det immar :yoparty det är ju ändå 1 april nu :tummenupp

Wish me Luck! :yoparty :tummenupp

Jag kör med pinlock på min Lazer Fiberpro och har inte haft några problem med imma under säsongen jag har kört, extremt gött att bara kunna fälla ner visiret och andas normalt när det är kallt ute:tummenupp :yoparty
Ska nog fan ta en tidig morgontur och möta dagen på hojen bara för att jag kan andas utan att det immar :yoparty det är ju ändå 1 april nu :tummenupp

Det var fan inget kul :huvet Jag åkte nog för tidigt, för det ända jag mötte var natten, den kalla jävla dimmiga natten, och eftersom det ligger så tjock jävla dimma så fick jag köra med öppet visir :huvet Jag såg ca 20 meter framför mig, så det var lite läskigt, särskillt i 90 km/h :näsblod
Jag blev genomblöt också. Men det var en god baugette med skagenröra på Statoil dock :tummenupp :) :D 35 kronor och halva min stolthet fattigare :huvet

:D

Nu tar jag en snus och lägger mig och lyssnar på musik lite:tummenupp :)

Kör med Pinlock och det är kallas. Dock undrar jag hur ni gör med det som kommer utifrån med andra ord dimma, dagg, dugg och liknande? Förbenat jobbigt att köra manuell vindrutetorkare med fingret en gång i minuten för att kunna se ut...
Hagmans Hårdvax funkar kanon på utsidan av visiret när det regnar, du har väll sett hur vatten rinner av en nyvaxad bil? Samma på visiret, funkar rätt bra mot imma med, dock kör jag med diskmedel på insidan. Tänkte prova med raklödder med.

Tandkräm är inte allt för ovanligt hos dykare... värt att testa.
För mig att inte alla andkrämar funkar dock. Måste vara zinkpasta ie ller något liknande? någon dykare som har bättre koll?
Är varken dykare eller tandläkare men jag vet att det är väldigt vanligt med slipmedel i dom flesta tandkrämerna och skulle aldrig smeta på det på mitt visir. Dykarnas cyklopglas är av glas och repas inte av slipmedlet.

Visst funkar Pinlock bra när det funkar. Men efter en säsong eller så så verkar det som att det krymper och inte längre ligger dikt an visiret. Det jag har nu glipar säkert 5mm uppe eller nere beroende på hur det hänger. :gnissla

Nån som vet om FogCity fotokromatisk imskydd är nåt att ha? (Nr 22-9597 på Touringbutiken)

Om det är Shoei du har kan man vrida "pinnarna" för att justera detta eftersom dom är excentriska. Det är antagligen därför dom har en sexkantig del = nyckelgrepp.

Shoei's är inte porösa dom har en silikonsträng som tätar och ger luftspalt mot visiret.

Det var fan inget kul :huvet Jag åkte nog för tidigt, för det ända jag mötte var natten, den kalla jävla dimmiga natten, och eftersom det ligger så tjock jävla dimma så fick jag köra med öppet visir :huvet Jag såg ca 20 meter framför mig, så det var lite läskigt, särskillt i 90 km/h :näsblod
Jag blev genomblöt också. Men det var en god baugette med skagenröra på Statoil dock :tummenupp :) :D 35 kronor och halva min stolthet fattigare :huvet

:D

Nu tar jag en snus och lägger mig och lyssnar på musik lite:tummenupp :)

Det är inte sommar bara för att det luktar grillat :rolleyes: :hihi

Eftersom det tydligen finns folk i tråden som har snickrat ihop ett pinlock på ett ickeförberett visir så skulle jag gärna vilja höra lite om exakt hur man gör och vad som följer med i kittet man köper? Borr osv för att göra hål i visiret? Är det inte ganska svårt att måtta så att det blir helt rätt? Minsta fel borde ju göra att visiret inte håller helt tätt och därmed inte fungerar? :tungan

/Ängslig tvåla-in-visiret-dude.

Hagmans Hårdvax funkar kanon på utsidan av visiret när det regnar, du har väll sett hur vatten rinner av en nyvaxad bil? Samma på visiret, funkar rätt bra mot imma med, dock kör jag med diskmedel på insidan.

Har funderat på hårdvax. Är det inte slipmedel i det? Är isf Hagmans "rent" från det? Slipmedel på plastvisir är ingen bra idé..

Eftersom det tydligen finns folk i tråden som har snickrat ihop ett pinlock på ett ickeförberett visir så skulle jag gärna vilja höra lite om exakt hur man gör och vad som följer med i kittet man köper? Borr osv för att göra hål i visiret? Är det inte ganska svårt att måtta så att det blir helt rätt? Minsta fel borde ju göra att visiret inte håller helt tätt och därmed inte fungerar? :tungan

/Ängslig tvåla-in-visiret-dude.
Har du provat att borra? :)

Last edited:
Ok. Det visste jag faktiskt inte..... Funktionen är ju delvis att plasten i pinlock-visiret är porös så den kan absorbera fukt ....
Missat fysiklektioner :va
Plast absorberar inte... det är temperaturskillnaderna mellan de olika sidorna som gör att fukten i luften inte kondenseras på innersta ytan.
:mattias

Om det är Shoei du har kan man vrida "pinnarna" för att justera detta eftersom dom är excentriska. Det är antagligen därför dom har en sexkantig del = nyckelgrepp.

Shoei's är inte porösa dom har en silikonsträng som tätar och ger luftspalt mot visiret.

Jodå testat det. Det går ju också ett tag, men problemet kommer tillbaka.

"This unit will selfdestruct,,,"

/R

Vart fan köper man den där jävla pinlock-skiten??? kom just hem de immar ju fan när jag kör i 70km/h:va

Missat fysiklektioner :va
Plast absorberar inte... det är temperaturskillnaderna mellan de olika sidorna som gör att fukten i luften inte kondenseras på innersta ytan.
:mattias

Det är nog du som missat en fysiklektion. Plus att jag kanske angav fel ord. Plasten adsorberar fukt. Dvs fukten fastnar på ytan. På grund av att pinlock är porös i strukturen så kan den adsorbera mer fukt än en slät yta utan att imma uppstår.
Det är skillnad på absorption och adsorption.

Just adsorption är något som man får ta ganska stor hänsyn i vissa fall inom kemi. Man kan inte använda vissa material i vissa lägen (exvis glas vid vissa analyser) eftersom man kan få annorlunda resultat då en del ämnen kan adsorberas på kärlytan och helt enkelt inte delta i reaktionen. Jag har råkat ut för det i jobbet flera gånger så just där vet jag nog lite om vad jag talar om.

För övrigt så var just den informationen hämtad direkt från hemsidan för Pinlock längre upp i tråden. Jag hoppas att dom som konstruerat pinlock vet vad dom pratar om när dom pratar om sin egen produkt.

Men visst bidrar temperaturskillnaden till imfriheten. Den är nog rentav ganska avgörande. Det är det som är anledningen till att det faktiskt blir mycket sämre om luftspalten saknas.

Efter att läst i den här tråden så beställde jag mig ett pinlock, fick det på posten igår. Tog mig 5 minuter att installera det på hjälmen nyss, blev hur bra som helst. På en svårighetsskala av 1-10 så hamnar väl installationen på en 2:a kanske. Går att jämföra med att sätta upp en tavla, fast lättare.

//

Senast jag köpte så var det på OKQ8. Annars vet jag att jag sett på Jula och några till ställen.
Enligt ett inlägg här så har det visst bytt namn också. Men det ska inte vara några problem att få tag på det på en välsorterad mack eller reservdelsfirma.
Det är ju utmärkt både till visiret och till vindrutan på bilen. :yoparty

Ja vi behöver ju inte ägna oss åt hårklyveri :D

Öööhh. Är vi inte på SH? :gnissla

Skämt åsido. Nej. Hårklyverier är lite onödigt. Fast jag såg ju att jag råkat klämma in det lilla stavfelet som råkade göra betydelsen helt annorlunda.
Om det sen gör någon skillnad ur förståelsehänseende är väl en annan fråga. :tungan

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back