Imma på visiret vid banåkning?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
På Kinnekulle i lördags råkade jag höra två killar i depån som diskuterade imma på sina visir och att de körde med visiret öppet.

Eftersom jag själv hade samma problem förra året och knappt såg nånting i slutet av rakorna köpte jag ett pinlock-visir som finns till i princip alla hjälmar.
Det fungerar sanslöst bra!
När det är kallt ute, svetten rinner i hjälmen och man flåsar som en gris blir det ingen imma alls.

Kan varmt rekommendera alla som har problem med imma att köpa ett visir eller en lös sats och montera själv på befintligt visir :tummenupp

Jag kan inte annat än att hålla med.
Använder Pinlock på min X-spirit, har aldrig haft en tillstymmelse till imma.
Däremot är Pinlock "skivan" djäkligt repkänslig...

Jag kan bara hålla med! Funkar klockrent!

ozto skrev:
2127249 Jag kan bara hålla med! Funkar klockrent!
det måste jag fixa... fick åka runt med en liten öppen glipa..försökte andas lungt och harmoniskt. men icke! va som att kika ut genom glasdörren till en ångbastu!!!

Tacka för tipset!

// Jonas

Var köper man "Pinlock" och vad är det??

E det typ en film man klistrar på visiret eller e det ett nytt visir??

Tack för svar !! OVETANDES!

Jag hade ruskiga problem med det i helgen också, fick lägga på tok för mycket energi på att andas ut neråt med munnen.

Pinlock it is.

kilroy skrev:
2127534 Var köper man "Pinlock" och vad är det??

Pinlock Är ett visir som man monterar på insidan av sitt vanliga visir. Finns på din välsorterade mc-butik!

Fick med mitt till min arai som jag köpte förra året, så när jag beställde ett spegelvisir från racevisors.co.uk så köpte jag ett med pinlock till den oxå.
Så skönt att slippa fälla upp visiret när det går lite långsammare i staden.

Har inte kört så mycket bana men där vill man defenitivt inte hålla på och pillra med visiret i onödan, eller fundera på hur man andas...

kilroy skrev:
2127534 Var köper man "Pinlock" och vad är det??
Pinlock finns att köpa hos i princip alla butiker som säljer hjälmar.
Det är en tunn remsa av en mjukare plast som man fäster med två piggar i var ände. Piggarna går igenom visiret men det är inga problem att borra hål i befintliga visir.

Jag köpte ett klart visir med pinlock och har nu flyttat det till mitt blåa visir som är bättre på sommaren.

EDIT: Lite sen så här på morgonen ser jag :trött

funkar bra i dom flesta fall... kolla denna bild, mindre bra..
kskoga90.JPG

Själv kör jag med en Respro-mask, funkar hur bra som helst .... :tummenupp

Bifogat

• genomskinlig.jpg
    genomskinlig.jpg
    13.5 KB · Visningar: 568
Mrlind skrev:
2127603 funkar bra i dom flesta fall... kolla denna bild, mindre bra..
Hur har du lyckats med det där :va
Jag svettas som fan, flåsar pga dålig kondis och får ingen imma alls, inte ens när jag ska testa om det kan bli imma.

En del fetton tejpar igen snoken.

Bifogat

• GSXR1100R 1.jpg
    GSXR1100R 1.jpg
    48.3 KB · Visningar: 239
Jag har hört talas om det flera gånger men aldrig tagit reda på vad det riktigt innebär, nu när jag vet hur och hur bra det funkar verkar det ju som ett måste! Jag hatar att behöva fälla upp visiret direkt man kommer under 70-80 för att man skall kunna se något över huvud taget! Tack för tipsen! :Bugar
// Mayer

Det finns en bättre grej limma på ett fogcity kostar max 250kr o man kan köra vasaloppet med visret nere utan imma jag svär :tummenupp

Har hört någon säga att pinlock förvrängde optiken så han tog bort det. Ingen som har synpunkter på det?

Respro-masken som nämndes ovan kostar 299 hos R2 och testades hårt i helgen på Anderstorp, fungerar tydligen bra. Jag tror det blir en sådan för mig.

Neutral skrev:
2128453 Har hört någon säga att pinlock förvrängde optiken så han tog bort det. Ingen som har synpunkter på det?

Respro-masken som nämndes ovan kostar 299 hos R2 och testades hårt i helgen på Anderstorp, fungerar tydligen bra. Jag tror det blir en sådan för mig.

Jag tycker det funkar riktigt bra... vad jag har märkt så bryter det inte ljuset annorlunda än det vanliga visiret, borde ju inte göra det heller då profil och böjning är samma som visiret!

Vinkeln från ögat till det man har fokus på borde va nästan samma...

Edit: Hur funkar den där masken? är det något man monterar i hjälmen eller?

Back