Imma på bilrutan

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
När jag startar bilen har jag imma på insidan av rutorna. :)

Hur gör man lättast för att få bort det?

Ska man ha varmt/kallt?

Ny fräsh luft eller cirkulation av den gamla?

-Och gärna en förklaring av hur den ultimata kombinationen fungerar

Varm luft, full effekt och ingen återcirkulation.

Om du vill undvika imma så se till att ha det torrt i bilen. D.v.s. kolla om dina golvmattor är fuktiga och hitta orsaken till det.
Nu finns det ju inte nån snö men om det råkar falla nån sån så se till att den hålls på utsidan också..

Bort med gummimattorna, hissa ner fönstrena 1cm och sätt i en värmefläkt på fullt kräm över natten så är det tillräckligt fuktfritt

Ska bli så fort jag får ett eget garage (vilket dröjer iofs). Mmmm varm bil på morgonen.

Se till att ta bort allt gammalt skräp som ligger i hålen där luften tas in. Dammsug fläktfiltret.

General E skrev:
2669288 Varför är det bäst?

Varm luft löser mer fukt och tar med den ut?

Men vad händer om man blåser iskall luft på en fuktig ruta? :crash

Har du mkt fukt på rutorna varje gång du sätter dig i bilen har du antagligen fukt under mattorna. Jag brassar värmefläkten över natten några gånger per vinter. Gör jag aldrig det får jag tom ibland skrapa rutorna på insidan

Kan du få igång ACn så låter du bilen stå med full AC på i en timme eller nått så ska du se att det blir mindre fukt i bilen.

Vill den inte gåför att det är för kallt ute så se om du kan hitta var tempgivaren sitter och häng dit en hårfön för att lura bilen att det är varmt ute!

Palla ner dig till närmaste clas ohlson och köp dig en torrboll att sätta in i bilen, suger upp fukt! Funkar kanon :tummenupp

Varför blir det mindre fukt av att brassa järnet med ACn?

Ljunghusen skrev:
2669464 Har du mkt fukt på rutorna varje gång du sätter dig i bilen har du antagligen fukt under mattorna. Jag brassar värmefläkten över natten några gånger per vinter. Gör jag aldrig det får jag tom ibland skrapa rutorna på insidan

Eller så är hans svindyra fläkt fullt upptagen av att blåsa luft mot 10 kg hårt packade björkfrön som motstånd.

supernaut skrev:
2669789 Sluta nuppa i bilen.

Satt precis och tänkte samma sak när jag läste igenom tråden....

Vill man slippa imma på rutorna ska man överväga att nuppa någonannanstans. Annars gör ju imman att det blir lite mera "privat" känsla.... :tummenupp :yoparty

Jag tycker du skall tillverka ett pin-lock visir till vindrutan. Ut och bygg och posta sedan bilderna här!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back