Imagining the Tenth Dimension.

mini-knutten skrev:
2424229 K-A-N D-U L-Ä-S-A ???

Skrev jag någonstans i texten att detta är en lätt sak att åstadkomma? Frågan om man kan färdas till andra dimensioner och överljushastighet är en som än så länge saknar svar, alltså är det fritt fram att spekulera ;) För övrigt är ditt inlägg så fullt av motsägelser och andra retoriska fel att jag inte ens orkar vederlägga det :tomten

Nej men okej då.. det är inte bevisat att man inte kan åka snabbare än ljuset... DRIVER DU MED MIG? :tomten Man kan inte de. pungt slutt..

Rock ´n Robin skrev:
2424322 Nej men okej då.. det är inte bevisat att man inte kan åka snabbare än ljuset... DRIVER DU MED MIG? :tomten Man kan inte de. pungt slutt..

du har uppenbarligen inte hört talas om tachyoner...

Återigen, om du läser mitt inlägg lite nogrannare så konstaterar jag tydligt att det inte är möjligt för föremål med massa att accelerera upp till c i vår verklighet, och att det är därför vi behöver utforska möjligheten att färdas till en annan dimension. Att detta kommer att bli skitsvårt har jag också försökt få igenom, och om du läser mitt första inlägg i denna tråd ser du inom vilken framtid jag ser detta ske.

Capice?

Chrille skrev:
2421764 Nja det där är ju inget argument i sig. Det är ju inte alls omöjligt att det helt enkelt inte går att resa i tiden och färdas fortare än ljuset...
Men det fina i kråksången är ju att man inte behöver färdas snabbare än ljuset för att resa i tiden, förutsatt att man befinner sig i den femte(?) dimensionen.

Det är som myran som går på tidningen. När du viker tidningen så tror myran att den teleporterats till en helt ny plats på något magiskt sätt. Men för dig som håller i tidningen står det ju fullständigt klart att du bara applicerat en tredje dimension på myrans tvådimensionella värld.

Myran tror alltså (kanske) att den måste färdats i överljusfart för att hinna ända till sidan 3 på nolltid, men du vet ju att myran gick precis lika fort som vanligt :)

Precis, det är ju inte omöjligt att den högsta hastigheten i våra tre dimensioner är ljusets hastighet, men det kringgår man ju om man bara lyckas kröka rummet man befinner sig i.

Sånthär kan hålla mig vaken jättelänge, jag borde egentligen sluta fundera på sånhär skit och kolla mer på TV.

att färdas i ljusets hastighet och att färdas lång sträcka på kort tid ä inte samma sak.. man kan i teorin kröka rymd o på så vis komma till andra ställen..

alltså, allt vi behöver är någon som kan vika våran tre dimensionella tidning så kan vi börja skutta runt lite i både tid och rum :D

Gött mos då har jag lite boktips! Hawkings 2 böcker har jag läst, dom var bra.
Finns det någon som kan förklara hur gravitationen funkar så gör gärna det lr länka.

Vi har ju ännu ett litet dilemma om vi ska börja resa i tiden, eller "beama" mellan platser. Ponera att vi kan ta oss till (eller kontrollera en maskin i) den 5'e dimensionen. Då har vi "bara" kvar den lilla detaljen att faktiskt böja de 4 lägre dimensionerna. Hur gör vi det? Går det över huvud taget? Om vi betraktar våra 4 dimensioner som myrans tidning, hur är våran "tidning" att böja? Är den som ett tygstycke som vi kan vika och knyckla hur som helst? Är den som en plåt, som kan böjas om man tar i ordentligt, men som blir bucklig och deformerad? Är den som en kakelplatta som inte böjer sig hur mycket man än tar i, utan spricker i småbitar i stället? Lite jobbigt att stå gränsle över en spricka...
Men vi måste ju försöka :)

mini-knutten skrev:
2424229 Skrev jag någonstans i texten att detta är en lätt sak att åstadkomma?

Själv föredrar jag det som Gene Brewer skriver i Mannen från K-pax:

Ni har tolkat Einstein fel. Han sade inte att man inte kan färdas snabbare än ljusets hastighet. Han sade att man inte kan accelerera till snabbare än ljusets hastighet. :tummenupp

SirWankalot skrev:
2440024 Själv föredrar jag det som Gene Brewer skriver i Mannen från K-pax:

Ni har tolkat Einstein fel. Han sade inte att man inte kan färdas snabbare än ljusets hastighet. Han sade att man inte kan accelerera till snabbare än ljusets hastighet. :tummenupp

precis det jag sagt hela tiden... här finns lite lättsam och intressant läsning om tachyoner :tummenupp

mini-knutten skrev:
2440051 precis det jag sagt hela tiden... här finns lite lättsam och intressant läsning om tachyoner :tummenupp

Det finns inga som helst bevis för att tachyoner existerar, de är en rent hypotetisk konstruktion. Om de skulle råka finnas så finns det flera sätt att upptäcka dem, detta har aldrig gjorts, och eftersom rådande teorier klarar sig alldeles utmärkt utan att tachyoner implementeras i förklaringsmodellerna så förblir de som sagt en hypotetisk parantes.

Chris Ash skrev:
2441738 Det finns inga som helst bevis för att tachyoner existerar, de är en rent hypotetisk konstruktion. Om de skulle råka finnas så finns det flera sätt att upptäcka dem, detta har aldrig gjorts, och eftersom rådande teorier klarar sig alldeles utmärkt utan att tachyoner implementeras i förklaringsmodellerna så förblir de som sagt en hypotetisk parantes.

Flera sätt att upptäcka dem? :va Haxxat från scienceworld.com:

It has been proposed that tachyons could be produced from high-energy particle collisions, and tachyon searches have been undertaken in cosmic rays. Cosmic rays hit the Earth's atmosphere with high energy (some of them with speed almost 99.99% of the speed of light) making several collisions with the molecules in the atmosphere. The particles made by this collision interact with the air, creating even more particles in a phenomenon known as a cosmic ray shower. In 1973, using a large collection of particle detectors, Philip Crough and Roger Clay identified a putative* superluminal particle in an air shower, although this result has never been reproduced.

Putative enligt Encarta:
1. generally accepted: generally believed to be or regarded as being something
2. thought to exist: believed to exist now or to have existed at some time

Crough/Clay hittade uppenbarligen något, och att man inte lyckats göra det igen kan helt enkelt bero på omständigheter utanför mänsklighetens kontroll (såsom förekomsten av dessa kosmiska stormar och dess innehåll).

Men aja, varken du eller jag är utbildade fysiker så vi kan helt enkelt konstatera att du är skeptisk till tachyoners existens, samt att jag är hoppfull ;)

Förresten så sa min fysiklärare idag att det är allmänt accepterat inom vetenskapssfären att det finns 11 dimensioner, gav henne länken :tomten

Rock ´n Robin skrev:
2421965 Det kan finnas 33 dimensioner.. lite eftersökningar av undertecknat har påvisat detta.. men sen efter 33e dimensionen så går det inte mer.. pga massor me saker!

/R

Oh.. Killen har hittat google..

Om du slänger in ett KAN i meningen så kan du säga vilken siffra som helst efter. Det är inget som säger att inte någon KAN hitta en 34:a eller kanske tom en 715:e dimension.

mini-knutten skrev:
2442111 Flera sätt att upptäcka dem? :va Haxxat från scienceworld.com:

Putative enligt Encarta:
1. generally accepted: generally believed to be or regarded as being something
2. thought to exist: believed to exist now or to have existed at some time

Crough/Clay hittade uppenbarligen något, och att man inte lyckats göra det igen kan helt enkelt bero på omständigheter utanför mänsklighetens kontroll (såsom förekomsten av dessa kosmiska stormar och dess innehåll).

Men aja, varken du eller jag är utbildade fysiker så vi kan helt enkelt konstatera att du är skeptisk till tachyoners existens, samt att jag är hoppfull ;)

Förresten så sa min fysiklärare idag att det är allmänt accepterat inom vetenskapssfären att det finns 11 dimensioner, gav henne länken :tomten

När tachyoner passerar genom något medium så skulle de ge upphov till Cherenkov-strålning. Det är på detta sätt man detekterar neutriner.

Jag är ingen fysiker men känner till det vetenskapliga synsättet, om något inte behövs för att förklara något och heller aldrig har observerats, antingen direkt eller indirekt, så finns det inget skäl att anta att det existerar heller, som Jultomten eller Påskharen, även om man naturligtvis aldrig kan bevisa icke-existens.

Biturbo skrev:
2442371 Oh.. Killen har hittat google..

Om du slänger in ett KAN i meningen så kan du säga vilken siffra som helst efter. Det är inget som säger att inte någon KAN hitta en 34:a eller kanske tom en 715:e dimension.

Efter lite vidare soökning så har jag kommit fram till att det FINNS 37 dimensioner.. jag har bevis för detta..

Rock ´n Robin skrev:
2444132 Efter lite vidare soökning så har jag kommit fram till att det FINNS 37 dimensioner.. jag har bevis för detta..

:D

Vill du presentera bevisen? Källinformation?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg