Stortryne skrev:
2422063 Coolt, men hur gör man i praktiken?
är inte så insatt i hur en seriös tidsresa skulle se ut, men då jag läst runt lite om
superluminal travel (svenska?) kan jag ge ett förslag. För att förstå dem behöver man dock veta följande saker:
e = mc2
vilket betyder att allting bestående av massa ej kan
accelera upp till
c utan att få oändligt stor energi. Detta gäller som sagt inte föremål som redan har en hastighet på
c, och det är denna gräns vi gärna vill slippa.
Det finns två essentiella hinder att överkomma för överljushastighetsresor:
1. Gränsen för hur all materia med massa ska kunna accelerera upp till
c och där över, vilket kräver att vi lär oss färdas till en annan dimension som inte har samma naturlagar. När vi löst detta "lilla" problem krävs fortfarande...
2. en "motor" tillräcklig för att driva rymdskeppet. Energin som krävs för att accelerera upp till
c kommer att kräva oändligt mycket energi, vilket betyder att vi antingen måste hitta ett sätt att lura naturen att vårt rymdskepp inte har någon massa, eller att vi hittar ett sätt att driva skeppet utan att någon energi går åt. Oavsett vilket utav dessa alternativ vi väljer behöver vi kunskap om gravitation (vilket vi vet ytterst lite om idag), och framförallt hur vi manipulerar den. I en rapport NASA publicerade om möjliga drivningsmedel för intergalaxiära resor finns till exempel ett mycket intressant alternativ där två gravitationsmanipulerande apparater placeras på varsin sida av ett cylinderliknande skepp. Längs fram minskar vi med hjälp av maskinen gravitationsfaktorn, och längs bak höjer vi den. På så vis ska det tydligen skapas ett drag framåt och enligt någon siffra jag såg ska det med hjälp av denna metod gå att få upp hastigheter på runt 4,2
c om jag kommer ihåg rätt
Så, nu har jag fått leka lite nörd