Imac G5

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Hej!
Är i valet och kvalet att inhandla en Imac G5, det medföljer Mac OSX.
Några synpunkter på datorval eller operativsystem?

Jag hade tänkt konvertera till mac efter en lång pc-historik och har knappt några erfarenheter.

Någon som vet något bra mac-forum där man kan fråga de invigda:)?

// Henke

Tjena!

Jag slog till och köpte en Ibook G4 får ett tag sen utan att ha rört en mac innan. Och jag ångrar mej inte en sekund!

MacOSX är grymt som faan. Är lite ovant och annorlunda i början men när man väl vant sej så är det skittråkigt med windows igen. Allting fungerar mycket bättre och är mycket snyggare.

http://www.99mac.se/ - Ett macforum
http://www.versiontracker.com/macosx/ - Programvara till MacOSX.

En Mac är precis vad jag saknar hemma, är det någon som vet om man kan dualboota gamla Mac OS och OS X?
Det är inte för att jag behöver en till dator, mera för att jag saknar minst två operativsystem...

Kör nu hemma W98 på fyra burkar, varav en dualbootar QNX (som har en uptime på snart två år, så jag har nästan glömt att det finns W98 på den)och en dualbootar Mandrake Linux (vilket jag aldrig använder)
Sen har jag en SparcStation som jag har slutat använda som jag har Solaris på. (jag har inte riktigt haft tid och ork att hålla på med den)
XP är det på alla andra datorer jag kommer i kontakt med, och det saknar jag inte hemma
I X-boxen är det tydligen någon form av Linux, men den anväder jag aldrig.

Till saken hör att jag är inte ens intresserad av datorer, har ingen aaaning om vad som sitter under skalet, och är allmänt vilse när det gäller att konfigurera dom, jag gillar bara att samla på olika OS....

GuW skrev:
En Mac är precis vad jag saknar hemma, är det någon som vet om man kan dualboota gamla Mac OS och OS X?
Det är inte för att jag behöver en till dator, mera för att jag saknar minst två operativsystem...

Kör nu hemma W98 på fyra burkar, varav en dualbootar QNX (som har en uptime på snart två år, så jag har nästan glömt att det finns W98 på den)och en dualbootar Mandrake Linux (vilket jag aldrig använder)
Sen har jag en SparcStation som jag har slutat använda som jag har Solaris på. (jag har inte riktigt haft tid och ork att hålla på med den)
XP är det på alla andra datorer jag kommer i kontakt med, och det saknar jag inte hemma
I X-boxen är det tydligen någon form av Linux, men den anväder jag aldrig.

Till saken hör att jag är inte ens intresserad av datorer, har ingen aaaning om vad som sitter under skalet, och är allmänt vilse när det gäller att konfigurera dom, jag gillar bara att samla på olika OS....

Går ej att köra MacOS 9.x på iMac G5. De sista burkarna som kan boota Classic är PowerMac G4 1,42 GHz om jag minns rätt. Om du vill vara lite 1337 så kan du dock köra Linux på din iMac G5 och sedan köra två instanser av Mac-on-Linux, en virtual machine (ingen emulator alltså) som kan boota både Classic och MacOS X. Då får du ju tre OS i ett. Nackdelen är väl att du måste få tag på en MacOS 9-CD och de är nog svåra att hitta både i butik och på nätet. Fast frågan är du om vill köra nåt annat än MacOS X egentligen....

-edit- Köp iMac G5:an iaf, riktigt schysst burk faktiskt och relativt prisvärd efter generation2-uppgraderingen.

Coola Ola skrev:
-edit- Köp iMac G5:an iaf, riktigt schysst burk faktiskt och relativt prisvärd efter generation2-uppgraderingen.

Ok, tack för alla svar..ska kika runt lite på mac-forum.
Frågan är vad som är mest prisvärt, att köpa en ny g2 för 14 papp eller en begagnad g1 för 10?

Bra dator i vilket fall..tänkte använda den till PS och Premier delvis..det lär inte vara några problemz?

heinz_p skrev:
Ok, tack för alla svar..ska kika runt lite på mac-forum.
Frågan är vad som är mest prisvärt, att köpa en ny g2 för 14 papp eller en begagnad g1 för 10?

Bra dator i vilket fall..tänkte använda den till PS och Premier delvis..det lär inte vara några problemz?

Det beror ju på om gen1 iMac är uppgraderad något. I gen2 så får du dubbelt så mycket minne som standard, dvs 512 MB. 256 MB är klart för lite för macos x., större disk (tror jag) samt att både bluetooth och airport (trådlöst nätverk) ingår. Lite snabbare processor är det väl också. Köper du ny iMac så får du ju dessutom macos 10.4 plus ilife 05.

Jag har inte arbetat så mkt med Mac, bara i gmnasiet när vi redigera lite filmer.
Nästa dator jag köper kommer nog att vara en Mac då den kommer att vara bäst på att redigera filmer och bilder... eller ja, mest stabil iaf.
Designen är ju inte helt fel heller :tummenupp

Coola Ola skrev:
Det beror ju på om gen1 iMac är uppgraderad något. I gen2 så får du dubbelt så mycket minne som standard, dvs 512 MB. 256 MB är klart för lite för macos x., större disk (tror jag) samt att både bluetooth och airport (trådlöst nätverk) ingår. Lite snabbare processor är det väl också. Köper du ny iMac så får du ju dessutom macos 10.4 plus ilife 05.

Jao, datorn jag har in mind är en nästan ny iMac G5 1,6 Mhz med 768 MB minne. Den kostar 10k..dock är jag lite sugen på en ny gen2 med 1,8 och 1GB minne..den kostar ju 13200, med frakt.

När jag skriver det nu så säger det ju sig självt:)
Det blir en ny gen2!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...