Välkomna till mitt nya film-manus:
"The Sound of Silence - A story of total frustration and mental anguish... Part 1"
En recap:
Installerar Win7 64bit på en burk som funkar perfekt på XP Pro 32bit.
I burken sitter ett Soundblaster X-FI Audio 7.1 kort.
Installationen hittar alla komponenter och hoppar igång förvånansvärt snällt, dom saker jag förväntat mig strul med funkar klockrent.
Får ta hem Creatives drivrutiner för kortet manuellt, gör så och installerar.
Ljudet som Windows själv genererar är knastrigt och klipper, riktigt ful digital distortion och försvinner efter ett tag...
När jag testar ljudet genom Creatives sound console är det perfekt!
Testar iRacing med nya kortet, funkar perfekt och har finfint ljud...
GTR2 bara krashar till desktop...
Notera att vid det här laget har jag inte fått igång alla 3 skärmarna.
Installerar om grafikkortet för att kunna ta bort den HDMI ljudmodul som följer med, vem vet, det kan ju skapa konflikter. Hjälper inte, men den får vara avinstallerad.
Avinstallerar allt kring ljudkortet för att få en ren ombörjan, hjälper inte, det finns lite system ljud ibland och låter värre än en sandpapprad vinylskiva.
Efter många om och men + svordomar får jag igång GTR2 och där är det tystare än i graven
Lämnar ljudet ett tag och försöker få upp skärmarna, en DVI port är fortfarande död, men med en hdmi-> dvi kabel fick jag det att lira, fortfarande perfekt ljud i iRacing.
GTR2 fortfarande ljudlöst.
Söker mig blå på nätet, hittar många referenser till att Creatives drivrutiner till Windows 7 suger getpung x2 men det ska tydligen finnas privat utvecklade drivrutiner som ska funka... Drar hem dom, avinstallerar allt kring ljud, installerar dom "nya". Systemljudet är endast marginellt bättre, GTR2 fortfarande ljudlöst, och nu krashar iRacing när man ska köra...
F*CK!
Avinstallerar allt, igen... Installerar creatives egna, igen... Nu funkar iRacing igen men allt annat är status qou. Går in i boot setup under uppstart och disablar onbord sound. Hjälper inte...
Provar STCC, har ljud hela vägen tills att bana & bil laddats, sen är det dött och kommer inte tillbaka. Bootar om, provar GTR2 igen, samma sak där... Ljud under introscreens som sen dör när banan laddats...
Sen slog det mig, jag hade ju avinstallerat HDMI modulen, men windows hade själv lagt till en HD Audio i enhetshanteraren, troligen i samma veva som jag petade in HDMI kabeln till skärmen...
Kan det vara så att när spelen kommer i läget att börja utnyttja ljudet till mer än bara spela waw under uppstart så lämnar windows över till HDMI utgången (som bara driver bild i nuläget)??? Långsökt men jag har ju provat allt annat...
Att iRacing funkar ändå är eftersom deras kod hanterar ljud och spelenheter direkt, på en lägre nivå än andra spel. Det har dom själva sagt. Man kan t ex skita i windows/logitechs egna drivrutiner om man vill, dom används inte i iRacing. Och ljudenheter väljer du fritt inne i spelet...
Inaktiverade HD Audio enheten i enhetshanteraren, bootade om och provade.
Se där, nu fick jag ljud i GTR2 !!!
Nu är klockan 01.51 på onsdag morgon och jag ger upp...
Fortfarande kvarstår det sönderdistade ljudet i winblows, men det är hanterbart i GTR2.
Ett steg närmare, men fy fan vilket slit för något så basalt som ljud som bara SKA fungera...
"The Sound of Silence - A story of total frustration and mental anguish... Part 2"
Gav ljudet en chans till i kväll då det givetvis dött i GTR2 igen...
Avinstallerade allt från creative, avinstallerade enheten + drivare, körde Driver Sweeper.
Stängde sen ner, rev burken och flyttade ljudkortet till en annan pci-slot.
Passade på att ta modellnumret från kortet, Soundblaster X-Fi Audio 7.1 SB0670 är det.
Google upplyste att detta mycket riktigt är ett OEM kort till HP och att Creative inte supportar det med specifika drivrutiner...
Startade upp igen, Windows hittade inga egna drivrutiner till enheten (det gjorde den första gången under installationen).
Installerade DanielK's drivrutinspaket igen då jag nu visste att det var soprent från gamla drivare, exakt samma resultat som förut, sönderhackat knastrande ljud och dött i alla applikationer utom iRacing. Körde lite Solstice, bytte sen till Dallaran och hepp, ljudet borta och kom inte tillbaka.
Började googla efter ersättnings-ljudkort som inte är Creative då det slog mig att kanske, kanske har Steelseries fixat Win7 drivare till mitt usb-ljudkort till hörlurarna...
Japp, det hade dom
Japp, dom fungerar i såväl windows som applikationerna
Nu har jag i alla fall det viktigaste, bra ljud i lurarna!
Högtalarna och subwoofern är dock körda tills jag antingen fixat problemet, eller jag skaffat ett nytt ljudkort.