sandstream
Guest
Fan, den här tråden vart ju intressant 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Victor skrev:När ventilerna stängs mekaniskt via kamaxeln, inte via fjäder tror jag.
Precis som dom flesta duckatti har idag.
Gustav O skrev:

Lotus (?) påstod för något år sedan att de hade tekniken färdig och även ett par kunder till den. Kunderna skulle vara biltillverkare. Deras teknik baseras iofs på hydraulik och inte pneumatik.Don Quixote skrev:Det är bara returen, dvs det som sköttes av fjädrar, som tas hand om pneumatik. Du har fortfarande vanliga kamaxlar.
Man jobbar på att komma ifrån kamaxlarna också, bla med hjälp av solenoider. Ventilöppningar skulle då kunna styras helt fritt beroende på varvtal m.m och du hade kunnat få en motor med massa effekt på alla varvtal och inte som nu - antingen på topp, mellan eller botten. Kanonbra men inte färdigutvecklat.
Kommer ihåg att jag läste om den motorn i en tidning för något år sedan.Bingo skrev:Lotus (?) påstod för något år sedan att de hade tekniken färdig och även ett par kunder till den. Kunderna skulle vara biltillverkare. Deras teknik baseras iofs på hydraulik och inte pneumatik.
Vad är en solenoid?
RedBaron skrev:Det handlar inte bara om att fjädern bara klarar ett visst varvtal. Pneumatik har andra fördelar som lägre massa = mindre tröghet = högre precision. Dessutom kan den pneumatiska fjäderns "hårdhet" ändras efter varvtal eller trottelposition för att ytterligare krama ur med pållar.
I dagens 990cc-reglemente får man ut tillräcklig effekt utan detta, det kanske ändras med införandet av 800cc.
Pricipipskiss
![]()
![]()
Exaktare styrning och att man kan variera tid/öppning beroende på varvtal, genom elektronike/datorer. En kamaxel är ju en fast mekanisk del, om man inte kör VTEC eller dylikt som Honda har på sin VFR800.Nexor skrev:Vad är det som gör pneumatik bättre än desmo? Kan tänka mig att det blir bättre med helpneumatiskt men är det bara returen blir det väl inte så bra? Vad är det som driver skiten egentligen?
Gustav O skrev:Kommer ihåg att jag läste om den motorn i en tidning för något år sedan.
Solenoider: http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid
Den sidan kollade jag för flera år sedan min vänGustav O skrev:

A solenoid is a loop of wire, often wrapped around a metallic core, which produces a magnetic field when an electrical current is passed through it. Solenoids are important because they can create controlled magnetic fields and can be used as electromagnets.xyx skrev:Är inte det svenska ordet för solenoid ett servo, eller det kanske är något helt annat?
Nexor skrev:Vad är det som gör pneumatik bättre än desmo? Kan tänka mig att det blir bättre med helpneumatiskt men är det bara returen blir det väl inte så bra? Vad är det som driver skiten egentligen?
Gustav O skrev:Exaktare styrning och att man kan variera tid/öppning beroende på varvtal, genom elektronike/datorer. En kamaxel är ju en fast mekanisk del, om man inte kör VTEC eller dylikt som Honda har på sin VFR800.
Don Quixote skrev:Lättare mekaniska delar kan jag tänka mig + att man inte behöver tänka på "ventilspel" åt returhållet. kanske?
Bingo skrev:Lotus (?) påstod för något år sedan att de hade tekniken färdig och även ett par kunder till den. Kunderna skulle vara biltillverkare. Deras teknik baseras iofs på hydraulik och inte pneumatik.
Vad är en solenoid?
Bingo skrev:Lotus (?) påstod för något år sedan att de hade tekniken färdig och även ett par kunder till den. Kunderna skulle vara biltillverkare. Deras teknik baseras iofs på hydraulik och inte pneumatik.
Vad är en solenoid?
Neutral skrev:Koenigsegg har väl traditionellt ventilsystem, mycket annat godis har de i bilen men inget sånt. Max effekt (806 hk) ligger vid 7000 rpm så det fungerar nog fint med tradionella fjädrar.
Luftkudde?Bultaco skrev:Pneumatiska ventilfjädrar a la F1: fjädern är utbytt mot en luftkudde, forfarande vanlig kamaxel
Men byggde inte de Mercas motorer eller var det någon annan firma?Bultaco skrev:Ilmor Engineering bygger inte F1 motorer för tillfället (får ej), men Hondas IRL motorer och lite annat. Vilket team som skulle få 800 kubikaren minns jag inte, men det finns inte i MotoGP nu.
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich
Tysk precision möter äkta G... |
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |