illaluktande rök

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
När jag drar på med min hoj så kommer det en liten rökpuff ,vit rök,..röken kommer bara precis när jag börjar dra på men det luktar sedan lite illa under hela pådragningen då.

Polaren brukar ligga bakom mig precis när vi drar och han säger att det när jag varvar ut min hoj 8-13000 varv. nån som kan svara på varför o framför allt e nåt FEL :(

Last edited:
Väl så att olja eller kylarvatten kommer in i motorn och förbränns. Kolla hur kylarvattnet ser ut om det är grumligt med "rester" i det. Och sen kan du kolla oljan efter samma sak.. typ rester av kylarvatten. Då har du nån packning som håller på att gå sönder. Troligen kommer det där bli värre och värre vartefter.

på min tl1000 kom de en stor svart poff o massa eld när jag drog på :yoparty (var inge fel :hihi ,bänkad o dynojetad)

JaDeM skrev:
... Polaren brukar ligga bakom mig precis när vi drar och han säger att det händer varje gång jag varvar ut min hoj 8-13000 varv.sen ryker det till o stinker lite lätt.
Om färgen och lukten är oljerök så är dina ventilstyrningar slut.
Detta brukar resultera i att olja sugs med ner i styrnningarna när insugsvakuumet är som störst, dvs när du släpper rullen efter att ha tokvarvat. När du sen (notera fetstilen i ditt citat ovan) klipper på igen så dras denna oljedroppe in i förbränningsutrymmet och ger en pikant doft bakom knarren.
Notera alltså att det intressanta är just detta att du skrev "sen", dvs det är detta som jag tolkar som att röken/lukten kommer när du gör nästa påslag. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ett annat tips är att hålla örnkoll på färgen på röken. Olja ger alltid blåaktig rök medan vattenproblem ger vit rök (dvs kondenserad vattenånga). Om du har vatten i avgaserna brukar dessa dessutom oftast lukta en hel del glykol bakom knarren.
Och fet balndning ger svart rök samt att det luktar "fett inställt" bakom liket.

Så, vad har vi kommit fram till då?
Jo om det bara rör sig om en kort puff efter varje växling (dvs vid nytt påslag) och röken dessutom är blåaktig och luktar olja så är det dina styrningar och/eller ventiltätningar som har gjort sitt.
Detta är skitdyrt att åtgärda på din knarr eftersom den har så vansinnigt mycket ventiler. Satsa istället på en klädnypa till din polare. Den är jättebillig och han känner ingenting av doften om han sätter den på näsan. :hihi
Seriöst menat så ska detta fel vara rätt allvarligt innan man bryr sig om att fixa det.

Robban_C skrev:
Om färgen och lukten är oljerök så är dina ventilstyrningar slut.
Detta brukar resultera i att olja sugs med ner i styrnningarna när insugsvakuumet är som störst, dvs när du släpper rullen efter att ha tokvarvat. När du sen (notera fetstilen i ditt citat ovan) klipper på igen så dras denna oljedroppe in i förbränningsutrymmet och ger en pikant doft bakom knarren.
Notera alltså att det intressanta är just detta att du skrev "sen", dvs det är detta som jag tolkar som att röken/lukten kommer när du gör nästa påslag. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ett annat tips är att hålla örnkoll på färgen på röken. Olja ger alltid blåaktig rök medan vattenproblem ger vit rök (dvs kondenserad vattenånga). Om du har vatten i avgaserna brukar dessa dessutom oftast lukta en hel del glykol bakom knarren.
Och fet balndning ger svart rök samt att det luktar "fett inställt" bakom liket.

Så, vad har vi kommit fram till då?
Jo om det bara rör sig om en kort puff efter varje växling (dvs vid nytt påslag) och röken dessutom är blåaktig och luktar olja så är det dina styrningar och/eller ventiltätningar som har gjort sitt.
Detta är skitdyrt att åtgärda på din knarr eftersom den har så vansinnigt mycket ventiler. Satsa istället på en klädnypa till din polare. Den är jättebillig och han känner ingenting av doften om han sätter den på näsan. :hihi
Seriöst menat så ska detta fel vara rätt allvarligt innan man bryr sig om att fixa det.

Jaf får nog rätta till min fråga lite det ryker till lite grann (vit rök) precis när jag börjar dra på sen ryker det inte mer men lukten sitter kvar under hela draget så kan man säga

Ok men det intressanta är om det är en puff som kommer om man slår på igen direkt efter ett avslag, ex vis att man vrider ur, petar i nästa spett och vrider igen.
Och vit rök misstas ibland för oljerök (som är ljusblågrå typ) och vice versa. Det beror på ljusförhållanden etc.
Slitna styrningar kan ibland även visa sig i form av oljerök (och lukt) på tomgång eller i form av en redig puff när man åker iväg efter att ha stått en stund på tomgång (ex vis vid ett rödljus) varefter alltså röken upphör. Vi pratar alltså inte om konstant rök, vi pratar om puffar (max ett par sekunder) efter att man vridit på igen.

Konstant oljerök på belastad puffra brukar vara kolvringar men det verkar det ju inte vara här.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...