Illalåtande tomgång, kamkedja?

• Thread starter Thread starter ThomasN
  • Start date Start date

ThomasN

Guest
Min CBR 600 '96 låter väldigt illa på tomgång. Knackigt och rasslande kan man väl beskriva det som.

En vis man som lyssnade på den trodde det berodde på taskig inställning på kamkedjespännaren. Efter att ha läst en del trådar här får jag uppfattningen om att det är vanligt att byta kamkedjespännaren på CBR.

Vet inte riktigt hur den fungerar, är det något jag kan justera eller bör man byta den till en ny? Och när man justerar den, hur vet man att man har gjort rätt förutom att det kanske låter bättre på tomgången?

:confused:

ThomasN skrev:
Min CBR 600 '96 låter väldigt illa på tomgång. Knackigt och rasslande kan man väl beskriva det som.

En vis man som lyssnade på den trodde det berodde på taskig inställning på kamkedjespännaren. Efter att ha läst en del trådar här får jag uppfattningen om att det är vanligt att byta kamkedjespännaren på CBR.

Vet inte riktigt hur den fungerar, är det något jag kan justera eller bör man byta den till en ny? Och när man justerar den, hur vet man att man har gjort rätt förutom att det kanske låter bättre på tomgången?

:confused:

kollat ventilerna ?

polarn fick byta nu i helgen på sin cbr900-93..den lät värre än en disel...700 spänn gick det på..men det är väl självjusterande på dom där va?

Jag röstar på kamkedjesträckaren. Tror det är nån självjusterande som reagerar på oljetryck original på dom där (i alla fall några år innan 96 var det så), fungerar tydligen inte jättebra i längden.

byt ut den kassa automatiska spännaren mot en manuell racingspännare...dom där automatiska bara strular...

Kussens CBR var likadan! Förde ett jävla väsen! Bytte kamkjedjesträckarn, den är självjusterande har jag för mig! :va Inget kul jobb! Men resultatet blev grymt bra! :tummenupp

Last edited:
Okeej... då byter vi den då. Men fan vad det känns motigt att köpa den på Honda som verkar lägga på 100%. Väntar nog fan några veckor och tar med den hem från USA istället för < 50% av vad Honda tar ($50 ~ 340 kr) och sen kan jag ju dricka vodka för de ~ 260 kr jag har sparat :fyllisar

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D