IKVÄLL TV3 Insider !

Polisens apparater spelar i en helt annan division är dessa billiga skräp-alkometrar. Det sållningsinstrument som polisen har ute vid vägen visar bara positivt eller negativt, aldrig det exakta värdet. Dessa sållningsinstrument kalibreras med jämna mellanrum och funktionstestas.

Om någon blåser positivt får man åka in till stationen och blåsa i en annan apparat som kallas Evidenzer. Denna apparat mäter alkoholkoncentrationen i utandningsluften och är väldigt exakt. Det är dessa mätvärden som blir bindande i domstolarna. En sådan apparat kostar åtskilliga tusen och det är en speciell dator kopplad till den. De servas och kalibreras också med jämna mellanrum och det finns ett säkerhetsavdrag så att små mätfel aldrig ska bli till "kundens" nackdel.
 
Den stora behållningen var dock representanten för www.alkomatare.se... vilka sköna svar. Snacka om att vara fel man på fel position :D. Tror nog att företaget ska försöka placera den mannen i städskrubben.
 
Den stora behållningen var dock representanten för www.alkomatare.se... vilka sköna svar. Snacka om att vara fel man på fel position :D. Tror nog att företaget ska försöka placera den mannen i städskrubben.


Jag tycker dock inslaget om Conny var det bästa.

Alkomätare är ju bara för folk som tycker det är viktigare att vara på rät sida om en lag istället för att göra det som är rätt, dvs vara så långt ifrån gränsen att du inte behöver mäta.
 
Jag har oxå hört att det har funnits något fall där föraren har haft uppåt 10 promille, men det är ju en riktigt praktalkis, som har rätt gener för det oxå, äkta extremfall. Men det är väl inte så svårt att komma upp i 2-2.5 promille?
Gränsen för grov rattfylla går ju vid 1 promille, jag trodde det räckte med att känna sig ordentligt lullig för att nå upp dit...

Precis. Enligt motorförarnas helnykterhesförbund (MHF) förstår man att man inte bör framföra fordon vid 0,2 promille, det tycker jag är rätt lustigt :tungan I övrigt lite fakta om promillenivåer finns på deras sida: http://www.mhf.se/kroppen.aspx

Detta är ju inte en "oberoende" källa men kan väl anses vara relativt objektiv.

En annan källa med beskrivningar av hur man är på en fest med olika berusningsgrader:
http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=891&a=4195

En artikel ur aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/0005/12/alkohol.html som handlar om hur mkt som förbränns per timme. Enligt den är man nykter efter 12-15 timmar om man haft 2,0 i promille, således 5-7 för 1,0 och dryga timmen för 0,2 promille.
 
Last edited:
Det som tyvärr blir vanligare och vanligare är att trafikanter åker omkring med narkotiska preparat i kroppen. Det kan bara testas med blod eller urinprov och inte ute vid vägkanten och det kan ta flera veckor innan ett provsvar kommer tillbaka.

Det kommer att bli den stora utmaningen de kommande åren för rättsväsendet att få bukt med.
 
Polisens apparater spelar i en helt annan division är dessa billiga skräp-alkometrar. Det sållningsinstrument som polisen har ute vid vägen visar bara positivt eller negativt, aldrig det exakta värdet. Dessa sållningsinstrument kalibreras med jämna mellanrum och funktionstestas.

Om någon blåser positivt får man åka in till stationen och blåsa i en annan apparat som kallas Evidenzer. Denna apparat mäter alkoholkoncentrationen i utandningsluften och är väldigt exakt. Det är dessa mätvärden som blir bindande i domstolarna. En sådan apparat kostar åtskilliga tusen och det är en speciell dator kopplad till den. De servas och kalibreras också med jämna mellanrum och det finns ett säkerhetsavdrag så att små mätfel aldrig ska bli till "kundens" nackdel.


är du en Harry Haffa kanske?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top