Ihopnitad kedja vid köp?!

Pherra

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
Er6N -08
Ja glad i hågen drog man bort gammkedjan å packa upp nya men den e ju ihopnitad helt varför..ska man alltså BÖRJA med att kapa sönder kedjan man köpt för flera tusen?? Har fan inge brytverktyg eller nåt sånt. Å inge clipslås följde me heller bara nitlås. Bruka de va så har ej varit så på mina tidigare kedjor som jag köpt. Hur kapar man kedjan funkar vinkelslip?

Mvh

Ta av svingen bara.

Ska du kapa kedjan så slipar du av ett huvud av en nit sedan slår ut staven.

Aha funderade på detta med svingen men är det verkligen så att dom ska va ihopnitade vid köp aldrig varit med om de förut..jaja få väl av me svingen då suck suck vicket bök för å byta kedja. Köpte den av en på blocket, Afam komplett drivpaket för en tussing tyckte de va rätt kurs men ja vet inte.

Aha funderade på detta med svingen men är det verkligen så att dom ska va ihopnitade vid köp aldrig varit med om de förut..jaja få väl av me svingen då suck suck vicket bök för å byta kedja. Köpte den av en på blocket, Afam komplett drivpaket för en tussing tyckte de va rätt kurs men ja vet inte.

Detta står om AFAM Chain kit:

AFAM Chain Kits are the easiest and most economical way to purchase and install chains and sprockets! Putting a new chain on a machine with worn sprockets will rob you of power and quickly wear out the chain. AFAM Chain Kits eliminate this problem and are more economical than purchasing all the pieces separately. The kits have the correct length of chain for your application (with a choice of grade), a master link (rivet, clip or screw type), counter shaft sprocket (stock or non-stock size) and rear sprocket (steel, aluminum, self cleaning or WorksLite™ Type II, stock or non-stock size). Each kit is attractively packaged and includes easy to follow instructions. The chain supplied in the kit is premium quality, sourced from the leading Japanese and Italian manufacturers. The grade of chain depends upon the size of motorcycle, type of use and your choice of which level of quality you require. In addition to the standard rivet type and clip type master links, AFAM kits can be ordered with the screw type. The screw type master link has special nuts to press the side plate onto the master link pins. After the side plate has been pressed all the way onto the pins, the special nuts are removed. The protruding pins are then snapped off at the notch. The small "O" rings fit into the grooves outboard of the sideplate (or safety wire can be used). This patented link eliminates the need for expensive riveting tools, an 8mm wrench and pair of pliers are all that is needed.

Det där om screw type, kan det vara nått av intresse? Du kanske inte behöver ta bort svingen?? Hm..jaja, jag håller mig till vanliga drivpaket men lycka till i alla fall

Färdignitade kedjor är inte helt ovanligt även om det brukar vara specialbeställning. Jättebra då fabriksnitning är överlägset det man åstadkommer i garaget med nitverktyg.
Vad är det i garagenitningen som blir sämre än fabriksdito:confused:

Känns som ett jäkla projekt att montera ner svingen för å byta kedja läste lite på forumet man måste tydligen ha specialverktyg å momentdras mm mm, men det där med momentdras hur noga är det har inte momentdragit nåt annat på hojen som ja haft lös bara dragit me "känsla" drar inte så ja blir blå i ansiktet.

Men hur kapar ja kedjan om ja inte vill betala multum för ett sådant verktyg, funkar det med vinkelslipen eller skadas oringar eller hur ska ja gå till väga?

Vad är det i garagenitningen som blir sämre än fabriksdito:confused:

Du skall nita lagom hårt så du får låsning men inte ökar friktionen i länken så att nitningen tenderar att gå upp. Jag har nog sett ungefär lika många hemnitade kedjor gå upp som jag sett välskötta clipslås ge sig....

Känns som ett jäkla projekt att montera ner svingen för å byta kedja läste lite på forumet man måste tydligen ha specialverktyg å momentdras mm mm, men det där med momentdras hur noga är det har inte momentdragit nåt annat på hojen som ja haft lös bara dragit me "känsla" drar inte så ja blir blå i ansiktet.

Men hur kapar ja kedjan om ja inte vill betala multum för ett sådant verktyg, funkar det med vinkelslipen eller skadas oringar eller hur ska ja gå till väga?

Plocka av svingen....

Även om det verkar bökigt så är det precis lika svårt att mecka med att slipa ner och bryta kedjan samt leta upp ett kedjelås som passar (de är märkes/modell specifika och AFAM är inget folk brukar ha på lager).

Last edited:
Du skall nita lagom hårt så du får låsning men inte ökar friktionen i länken så att nitningen tenderar att gå upp. Jag har nog sett ungefär lika många hemnitade kedjor gå upp som jag sett välskötta clipslås ge sig....
Men använder man ett nit verktyg så borde väl nitningen bli lagom hård, DID nitningsverktyget jag använder skall dras stumt och har således utfrästa ytor där niten sväller ut och anhåll på motsatt sida, det borde väl borga för att nitningen blir lagom hård då det inte handlar om att dra med moment/känn.

DID-verktyget fungerar så! Till andra fabrikats nitlås ska man ha "ståltrådar" dvs fabriksdistanser som mellanlägg vid o-ringarna och då kan man inte heller dra för hårt. Oftast får man inte med dem och drar på känn, men då blir det som Boris Jr säger.

DID-verktyget fungerar så! Till andra fabrikats nitlås ska man ha "ståltrådar" dvs fabriksdistanser som mellanlägg vid o-ringarna och då kan man inte heller dra för hårt. Oftast får man inte med dem och drar på känn, men då blir det som Boris Jr säger.
Kan bli, inte nödvändigtvis blir. Med ett minimum av fingertoppskänsla är det inga större problem att pressa eller nithamra ett nitlås till samma friktion som övriga länkar. Litet åt gången, och kolla därimellan. (Jag har åtminstone aldrig haft ett låsbrott på de 10-12 kedjor jag nitat, och jag har svårt att tro att det bara handlar om slump och tur.:tungan)

Det är ett lysande tillfälle att få demontera svingaxeln och smörja upp lagingen i svingen. På landsvägshojjar har det en viss tendens till att bli bortglömda.
Har sett väldigt många hojar som svingaxeln har fastnat ordentligt, pga att den aldrig varit demonterad. För att inte tala om att få göra rent hela svingen och baksidan av motorblocket.

EN fabriksnitad kedja är i alla lägen överlägsen en hemmanitad kedja. Men oftast blir hemmanitningen nästan lika bra......

Mats

Efter lite värmning och svärande har ja nu fått lös framdrevsbulten och bakdrevsbultarna. Kapade kedjan me vinkelslipen och de va ju tur att ja inte montera ner svingen för den passar icke rakt av ser ut som ja måste kapa ännu fler länkar..verkar ju heldumt att man nitar ihop kedjan om skiten inte ens skulle passat rakt av!?

Last edited:
Jag beställde ett sånt här kit från England. Kraftigare än biltemas och billigare. Pröjsade 580 spänn med frakt. Funkar perfa om man slipar ner nitskallen först och ser till att träffa rätt på niten innan man blåser på.

http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?cat=489&item=3566

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...