Ihålig kolv!

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Äntligen så har jag fått reda på varför hojjen endast gick på en cylinder. Det var ett hål, stort som en femtioöring i kolven. Vilket känns lite snopet då cylindrarna var nyborrade och kolvarna bytta 200 mil innan detta hände. Den andra kolven ser som ny ut, men det gör som sagt var inte den med hål i. Tändstiften är av rätt sort. Däremot så kan det ju vara blandningen det e fel på.

Ska väl tilläggas att jag låg o pressade när detta inträffade. Men det e ju nått som inte stämmer när en kolv som e 200 mil gammal smälter. Jag ska beställa ny kolv nu på måndag. Sen funderar jag på att lämna in den till bike för inställning av förgasare, då jag inte lyckas med detta själv. Har ni tips på annat som kan vara en bidragande orsak till detta så skriv, skriv, skriv!! :tummenupp

Bifogar bild på vardera kolv, tyvärr tagen med mobilkamera...
 

Bifogat

  • kolvmedhåli.jpg
    kolvmedhåli.jpg
    93.7 KB · Visningar: 136
  • Bild00000000000000000004.jpg
    Bild00000000000000000004.jpg
    84.7 KB · Visningar: 63
Last edited:
Humn. RD 350 är en tvåtaktare om inte jag minns fel, right!?

Det har ju blivit ordentligt varmt... Snyggt ras förresten! Cleanare än när
vevstaken sticker rätt ut genom blocket :näsblod

However så finns det ju inte så många alternativ. För klen bränsleblandning
eller för tidig tändning är nog det du har att välja på...
Jag skulle satsat på bränslet eftersom det bara är på ena sidan.
Förmodligen har du fått för lite och därigenom spikat sönder kolven...

Rock on. /Puh
 
Turbo-Puh skrev:
2219718 Humn. RD 350 är en tvåtaktare om inte jag minns fel, right!?

Det har ju blivit ordentligt varmt... Snyggt ras förresten! Cleanare än när
vevstaken sticker rätt ut genom blocket :näsblod

However så finns det ju inte så många alternativ. För klen bränsleblandning
eller för tidig tändning är nog det du har att välja på...
Jag skulle satsat på bränslet eftersom det bara är på ena sidan.
Förmodligen har du fått för lite och därigenom spikat sönder kolven...

Rock on. /Puh

Jepp, det e den slutsatsen jag också kommit fram till. Får bli till att beställa ny kolv och ställa in knasarna ordentligt. Har en Haynes, så jag får utgå från den. Känns gött att det inte var mer än kolven som rök iaf. Nu kanske man kan vara på vägen igen inom några veckor! :banana

EDIT: RD är tvåtakt ja :)
 
Last edited:
Det är en soft hoj. Skulle kunna tänka mig att ha en sån faktiskt.

Men om den gått bra innan - hur svårt kan det vara?!
Flåsa ur munstyckena och gör rent i knasaren. Vill du vara seriös så köper du
en rebuild-sats så får du fräscha munstycken och sådär. Men skruva isär
förknasaren, blås rent som faaan... Lägg ev munstyckena i lösningsbad så
du är säker på att du får ut allt, så ska du se att det "löser" :rolleyes: sig.

Ursäkta den analt tråkiga humorn.


/xxx
 
Turbo-Puh skrev:
2219773 Det är en soft hoj. Skulle kunna tänka mig att ha en sån faktiskt.

Men om den gått bra innan - hur svårt kan det vara?!
Flåsa ur munstyckena och gör rent i knasaren. Vill du vara seriös så köper du
en rebuild-sats så får du fräscha munstycken och sådär. Men skruva isär
förknasaren, blås rent som faaan... Lägg ev munstyckena i lösningsbad så
du är säker på att du får ut allt, så ska du se att det "löser" :rolleyes: sig.

Ursäkta den analt tråkiga humorn.


/xxx

Okaj, grejen e den att när jag ströp hojjen för mellanreggning (samma dag som regbesiktning). Så gick den som en potta skit, tomgången var bortblåst etc etc. Så jag gjorde det fatala misstaget att försöka ordna upp det lite snabbt, genom att justera lite på skruvarna på knasarna. Så jag kan säkert ha strypt bränsletillförseln, för då går väl tomgången upp, inte sant? Så det känns som att jag har mig själv att skylla. :huvet

Men det skulle nog inte skada att ta isär o kolla munstycken och dylikt. Så det ska jag nog göra. Tack för tipset! :tummenupp
 
Ah. Där har du nog ditt problem... Ja, det är väldigt troligt att om du optimerar
för tomgång att den går väldigt snålt i det högre registret. Har dock noll koll
på hur din förgasare ser ut/fungerar med låg/högfartsmunstycken etc; Men
det låter som att du är inne på helt rätt spår.

Mer tvåtaktsrök åt folket!

/Puh
 
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

Back
Top