Ignition säkringen sticker.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fasiken mitt problem med att cykeln slår eldsflammor och går orent var inte så enkelt som jag trodde. Har gjort rent fuggarna och bytt stift, det blev bättre men nu missar han bara tändningar och bluddrar inte lika mycket.
Ett tag innan felet visade sig så vräkte jag i motron i ramen och glömde den "grova" jorden i bak kant av motorn, det resulterade i att den lilla tunna jorden under tanken smälte lite. Men cykeln gick bra. Åkte upp till Lunda för att kika på invigningen, där uppe stack ignition säkringen i köerna in till fältet. bytte den och åkte vidare. Cykeln gick bra hem(vad jag vet körde ju lugnt).
En vecka efter detta upptäcker jag att cykeln går kass och smäller vid 11k. Det är efter det jag bytt stift och rengjort fuggarna. Idag efter stift bytet så stack ignition säkringen igen, och hojen går fortfarande kass. Har resistans mätt lite var stans och finner inget jord fel i vilket fall och har 15,2V över batteriet och 12,6 framme vid lampan.

Kan nån hjälpa mej en bit på traven, nu hajjar jag inget mer.

Jo 15,2V är mycket men varför skulle den misstända pga detta? Det enda borde ju vara att batteriet tar stryk.

För hög spänning till tänd box kan leda till "knäckt" ingnition säkring ,för övrigt så mår nog inte tänd boxen bra av det.

Nej det gör den nog ej, men framme vid lyset har jag ju endast 12,6V. Men jag ska när lusten att meka kommer gå ut och hitta laddregulatorn och försöka mäta upp den. Antar att den sitter nära eller vid generatorn. Nån som vet?

Ny rapport.

Efter att jag monterat ur alla stift och kikat så är det konstaterat att 1an är den cyllen som inte tänder som den ska(är lite blött)4an är fin. Kikade även på gamla stiften och konstaterade samma sak där. Provade även att ha igång cykeln utan laddning 12,8V-12,1V och det var samma fel. Kontrollerade laddspänningen igen och ja med lyse av så är den 14,6V med lyse på 15,2V med helljus 15,6V med helljus och bromsljus 15,9V-16,0V(shit vad hög spänning).
Vilket ledde mej till att misstänka förgasarna, för han gick ju bättre efter rengöring men inte bra. Konstaterade till min fasa att jag har glömt att dra åt 1ans insugningsgummi mot förgasaren. Drog åt det men ingen skillnad, han missar fortfarande en tändning lite nu och då. Provade ta av tändhatten och korta av kabeln lite för att få fräsh anliggningsyta i båda ändar, men ingen skillnad.

Kanske rent av att jag måste ut och köra en skvätt för att torka ur och få igång 1an som den ska. Han har iof alltid gått lite rassligt på tomgång och låga varv men inte så här. Ska ta en provtur i morgon och se hur han går och bestämma om jag ska åka Gixxer eller gammel Honda till sviestad.

Hoppas nån kan hjälpa mej med tips. Ska jag kanske ta isär förgasarna igen i morgon och prova göra rent igen(trots att dom är kliniska) men det kanske va så att förra gången jag tanka så fick jag ren och skär skit soppa. Men fortfarande är spänningen hög och den har ju skjutit tre st säkringar i år, en var gammal som gatan och en var ny och den första var orginal.

Har du kollat nålen på förgasaren så den inte har hoppat ur och flödar friskt, det där med laddningen låter mysko uppåt 15.2 är inget konstigt det finns det på bilar idag för att driva all elutrustning som finns, även gamla rallybilar trimmade man om generatorn så man fick lite mer volt, blir bättre drag i lysena då, ska ni byta laddregulator någon gång kolla det finns oftast flera olika volt att välja på.

Åter till ämnet har du kollat alla anslutningar, om du har hojen på tomgång och ökar varvet blir det högre volt då?

Har inte kollat nålen, men tror inte riktigt att det kan vara den eftersom stiftet inte blir dyngsurt utan bara lite fuktigt, men jag ska kolla det i morgon. Ska ta en provtur så att jag vet hur den beter sig, sen ska jag riva förgasarna igen och kolla extra noga på 1an.

Ang spänningen, dessa siffror jag nämnt är på tomgång, ökar jag varvet så sjunker den något men aldrig under 15V med lyset på.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...