Igenbegade förgasare

bazookabill

Kvidinge
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
-82 Honda CB 900F Boldór
Hej!

Har köpt en R1 -99 och som inte varit startad sen -99.
Fick igång den efter det att jag bytt batteri men det visade sig att den bara gick på 3 cyl på lågvarv.

Har haft nere förgasarna och kollat munstyckena och ett av dessa var helt igentäppt, fixade detta samt att jag rent mekaniskt tog bort all gul/grön beläggning från flottörhusen och andra ställen där man kunde komma åt och blåste rent.

Hojjen går bättre nu men inte bra, så allt tyder på att det finns mer skit i förgasarna...

Finns det någon som kan rekommendera ett bra lösningsmedel som biter på gammal intorkad soppa?

:banana

Säger bara en sak - Ammoniak!!!

Problemet är borta. Skruvade av munstyckena och la dem i ammoniak samt dränkte in alla kanaler i förgasarna och lät stå ca. 2 tim. Blåste rent och monterade bryggan igen och nu går maskineriet som det ska. Tack för alla tipsen. Ses på vägarna i sommar // Anders

Anders

Last edited:
Lika löser lika. Har dock aldrig pysslat med sånt där, men det bästa sättet att lösa bensin är just med bensin, då de är lika opolära.

bazookabill skrev:
2189005 Hej!

Har köpt en R1 -99 och som inte varit startad sen -99.
Fick igång den efter det att jag bytt batteri men det visade sig att den bara gick på 3 cyl på lågvarv.

Har haft nere förgasarna och kollat munstyckena och ett av dessa var helt igentäppt, fixade detta samt att jag rent mekaniskt tog bort all gul/grön beläggning från flottörhusen och andra ställen där man kunde komma åt och blåste rent.

Hojjen går bättre nu men inte bra, så allt tyder på att det finns mer skit i förgasarna...

Finns det någon som kan rekommendera ett bra lösningsmedel som biter på gammal intorkad soppa?

Anders
Det finns något som heter Ki för rengöring av bränslesystem.
Säljs på mackar och ica.maxi
En flaska är till 50 liter bensin, men det går nog att blanda lite starkare dos.

BMW R90s skrev:
2189040 Det finns något som heter Ki för rengöring av bränslesystem.
Säljs på mackar och ica.maxi
En flaska är till 50 liter bensin, men det går nog att blanda lite starkare dos.

Jag testade med att lägga munstyckena i "ki" ett par nätter men det verkade inte bita. Sprayade med bromsskiverengöring (som avdunstar nycket snabbt). Fördelen var att avlagringarna blev lättare att borsta av men det jag efterlyser bör vara något som kommer åt överallt. Någon har rekommenderat ammoniak. Erfarenhet av detta?

Det är ett tomgångsmunstycke som sticker ned i flottörhuset som är igensatt. Hålet är storleksmässigt ca 0.20 mm i diameter så det är väldigt svårt att få det rent. Använd INTE ståltråd/pianotråd utan använd en kopparkardel från en el-kabel så repas inte mässingen i munstycket.

andersbrink skrev:
2189075 Det är ett tomgångsmunstycke som sticker ned i flottörhuset som är igensatt. Hålet är storleksmässigt ca 0.20 mm i diameter så det är väldigt svårt att få det rent. Använd INTE ståltråd/pianotråd utan använd en kopparkardel från en el-kabel så repas inte mässingen i munstycket.

Ska riva allt idag igen och kolla. Frågan är ju hur stor risk det är att problemet återkommer, även om jag nu hittar munstycket som det är stopp i.
Jag återkommer i ärendet under helgen men är tacksam för fler tips under tiden. Nu är det "Garagetajm"...

ultraljud

Jag hade problem med min cross som hade stått ett tag, jag köpte en ultraljuds tvätt (för smycken) på rusta för cirka 100-200:- och det funkade perfekt. Finns på Kjell.com

Nu är den ihop igen och kommer lättare igen på alla fyra men fortfarande inte alls som den ska på tomgång.
Har rensat alla munstyckena och är hundra på att de är fria från skit.
Går rent på choken men sen...
Blandningsskruvarna är också kollade och ställda på samma som tidigare,
kan det ändå behövas en förgasarsynkning? Börjar få slut på idéer nu...

:banana Säger bara en sak - Ammoniak!!!

Problemet är borta. Skruvade av munstyckena och la dem i ammoniak samt dränkte in alla kanaler i förgasarna och lät stå ca. 2 tim. Blåste rent och monterade bryggan igen och nu går maskineriet som det ska. Tack för alla tipsen. Ses på vägarna i sommar // Anders

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg