Igår small det utanför husknuten....

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Jepp, igår körde en hoj av märket Kawasaki in i slåttermaskinen som hängde efter min grannes traktor.
Det var ett par som var ute och "söndagsåkte" lite längs kustvägen.
Damen ifråga kom in mot en relativt skymd kurva som viker mot höger över ett litet backkrön.
Damen tog beslutet att den skulle tas genom att gå ut så långt till vänster som möjligt....
Men, hoppsan sa, där kom en traktor (möte) som hon försökte väja bort ifrån för att inte smälla rätt in i fronten på den.
Tror att hon klippte vänster handtag på hojen i slåttermaskinen varpå hon for rätt över på högersidan och i diket.
Länsman och ambulans kom rätt kvickt till platsen och tag hand om henne.
Folk ringde som galningar hem till mig för att kolla så att det inte var jag....
Det var det inte!
Men jag blev lite orolig ändå, har ju polare som brukar komma ut å hälsa på ibland, så jag tog och knallade bort för att se till så att det inte var nån man kände.
Träffade då föraren av traktorn som jag snackade lite med och han sa att damen ifråga hade sagt till länsman att hon var rädd för att det ev. skulle ligga en massa lösgrus i innerkurvan så det var därför hon tog ut svängen så mycket. Smart!
Varför inte sakta ner istället om man nu inte känner till vägen och kanske tillåme krypa igenom kurvan??
På rätt sida körbanan t.ex.
Paret var i 50-60 års åldern skulle jag tro, alltså ett par med A kort på köpet liksom.....
Förmodligen bara ett knäckt nyckelben, men eftersom jag själv knäckt just det benet 2ggr så vet jag hur jävla ont det gör när man skall flyttas.
Tur att det inte blev allvarligare: Men det som är på tapeten nu ang. förarprov för dom som fått sitt A kort nångång på den svartvita tiden kanske inte är så dumt iallafall.
Kan tala om att traktorföraren var rätt chockad, och det är nog fan han jag tycker mest synd om.
Kollade idag på spåren efter traktorn, och vi kan säga såhär, han höll ut ordentligt för att undvika kollision.

Last edited:
För många tänker inte på konsekvenserna av sitt val innan de gör det. Det är bra att ha en slutledningsförmåga som är vettig...

Last edited:
Personen måste ha varit väldigt oerfaren med det resonemanget.
Personligen förstår jag inte folk som kör över på fel sida i skymda kurvor, har de aldrig mött bilar och förstått vad som händer om man frontar med en sån?
Som du säger man slår väl för fan av och tar det lungt om man inte kan se eller på nåt sätt vet hur det ser ut bakom det skymda.

Man kan inte ha mycket livslust om man kör på fel sida i en skymd kurva.

Jag KAN inte, oavsett hur mycket jag fösöker (oavsett om vägen skulle vara enkelriktad) gena/köra om i kurva/backkrön....det går bara inte. Hellre ta det lungt än att sitta i fronten på en gammal ford. :tomten

Tänk efter före är ju ett gammalt talesätt.....

Nu ska jag flumma ur här lite och bara tro......

Såhär tror jag.Det kan vara så som Silwer säger, personen ifråga var väldans oerfaren.
När jag kom bort till olycksplaten så var hennes man kvar med sin hoj och snackade med föraren av traktorn, och han såg ut som en ganska erfaren mc snubbe, tror det var en Pan European han hade, men är inte helt säker.
Men kläderna såg ut att ha använts ett tag om man säger så.
Men det kan ju vara såhär att på väg in i den övre medelåldern så tänkte dom såhär;
Hmmm, du istället för att jag ska harva runt med dig på bönpallen så kanske vi ska skaffa oss en hoj till,det blir ju så mycket roligare då.
Körkort har du ju, så det blir inga problem....
Duh!
Visst, inhandlad hoj, fix å färdigt för touringturerna.
Men? Jag har ju aldrig kört motorcykel förut!!??
Jamen de e lungt, det fixar vi ikväll på parkeringsplatsen.
En timme senare när hon har lärt sig var gas,broms,koppling och styret sitter så är det bara att ge sig iväg.

Såhär har det förmodligen inte gått till i just detta fallet, men det skulle inte förvåna mig det minsta.
Tror tyvärr att det går till just såhär i många fall.
Också en stor bidragande orsak till den ökande olycksstatistiken i mc sverige.
Sen, en sak till....ryggskydd.Tror fan inte att jag känner nån med blyvinge etc. som ens vet vad skyddsutrustning är.
Jeans,skinnpaj,solglas och öppen kruka verkar vara det som gäller.

Dock ej mindre sant bara för det.
Vet människor som gjort exakt så som jag beskrev.
Tyvärr.

Trodde vi klarade upp det där på Bike.se men tydligen inte.
Tråkigt om du inte kan skilja på att veta och att tro/gissa.
Faktum är att även om du gissar rätt så VET du inte.
/u

Såg ett äldre par hemma i uppsala för ett par år sedan, gubben körde vinge och tanten nån glidare. Tanten kunde inte få ut hojen från mc parkeringen på fyristorg själv utan gubben baxade ut den åt henne och ställde den i färdriktiningen varav hon tog över och körde iväg. Såg säkert och bra ut. :tummenupp

Inget i hela världen skulle kunna få min kropp att köra på fel sida av vägen i en skymd kurva.

ulf_lundin skrev:
Trodde vi klarade upp det där på Bike.se men tydligen inte.
Tråkigt om du inte kan skilja på att veta och att tro/gissa.
Faktum är att även om du gissar rätt så VET du inte.
/u

Men!!
Läs igen, jag utger mig inte för att veta nånting, jag bara spekulerar!
Japp, vi hade rett ut detta på bike.se...
Inte jag som startade detta igen. "Uti fablernas värld"
Om du nu tror att detta är en uppdiktad historia får det stå för dig.

HanneZ skrev:
Inget i hela världen skulle kunna få min kropp att köra på fel sida av vägen i en skymd kurva.

Aldrig någonsin kommit för fort in i en kurva?
Har stått en del om både Slingerbulten och Bogesundsvägen där mötande är inne på andra vägbanan respektive åkt av vägen. Lärospån eller nåt sånt. Jag averkade en del avåkningar på 125:a. Turligt nog inget sådant som för damen som körde på traktorn.

Anders R skrev:
Aldrig någonsin kommit för fort in i en kurva?
Har stått en del om både Slingerbulten och Bogesundsvägen där mötande är inne på andra vägbanan respektive åkt av vägen. Lärospån eller nåt sånt. Jag averkade en del avåkningar på 125:a. Turligt nog inget sådant som för damen som körde på traktorn.
Nä jag kör ganska mesigt, o när det händer så kör jag nog hellre av vägen.

Anders R skrev:
Välkommen i klubben. Det känns att köra av!
Japp, men sakerna står ju still iallafall o håller inte samma hastighet som du själv håller fast i motsatt riktning :)

Återfallsknuttar.....hur i H-VETE kan dom få hoppa upp på en hoj utan att avlägga nytt körprov!?!!? det är en gåta!
Hade ett par i svarta skinnkläder med fransar framför mig på Östermalm (Stockholm) igår...ingen blinkers, 2 ggr i rad! vingligt....

Jag blir bara trött av att se eländet!! :mad:

HanneZ skrev:
Japp, men sakerna står ju still iallafall o håller inte samma hastighet som du själv håller fast i motsatt riktning :)

Kan bara sålla mig till dem som inte förstår hur man
kan skära en kurva där sikten är skymd!

Åkte i lördags mellan knutby och rimbo, vårat gäng på 4 pers mötte
väll en 25 st hojjåkare i motsatt riktning (sh.com chafförer?)
(jag åkte först i vårat lilla gäng)
Vägen var grusig och fortfarande så skär folk skymda kurvor +
att en smart typ körde om i en böj utan sikt! (knasigt typ)
Jag fick såklart lägga mig mot min kant för mötande MC ska kunna komma
förbi!

Vissa har tydligen mognad / förståelse för trafik!
medans andra helt enkelt inte har det!
(ja jag gör misstag också ibland men jag gör inte idioti saker)

ReDan skrev:
Vägen var grusig och fortfarande så skär folk skymda kurvor +
att en smart typ körde om i en böj utan sikt! (knasigt typ)
Jag fick såklart lägga mig mot min kant för mötande MC ska kunna komma
förbi!)

Varför körde du inte över vederbörande ?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti