If & Th

Det har väl varit dom två man skall undvika i flera år nu....
Vad gäller andra bankörningar så brukar dom placeras i licens/oförsäkrad.
 
Varför bannar dom IF? JAg har tom fått skrivit i mina papper att bankörning är okej..
 
Vilket bolag ska man ha om man ska köra bandagarna?:confused:
 
Generellt så kan man säga som så inga bolag tillåter bankörning, Det avgörs från fall till fall.
IF och TH har sagt stop redan för flera år sedan..
Snabbt förklarat.
Lagen säger:
Trafikförsäkringen gäller inte på avspärrat/klassat tävlingsområde, avspärrningen kan bestå i stängsel eller vara naturlig.. tex en bergvägg...
Här gäller en "motorförsäkring" dvs försäkring du får via licens...

Detta innebär altså att inget försäkringsbolag behöver ta ansvar på vad som händer på en klassad bana. Och försäkringsbolagen vill tjäna stålar.... dvs stor risk för att försäkringen inte gäller...
Om du har fått det skriftligt från tex if att försäkringen gäller så har troligtvis den som skrivit det begått ett tjänstefel.. och risken finns att det skriftliga inte kommer att gälla... (spekulation)
Ingen har hittils dragit detta till domstol. Men försäkringsbolagen önskar inget annat att någon gör det så att de får ett predjukat (eller vad det nu kallas)

Vill man köra bana och vara säker på att försäkringen gäller, och då spelar det ingen roll om det är IF, TH eller något annat av våra stora försäkringsbolag iaf.. Så kör man på arrangemang som SMC står bakom.
Vi på smc har i samarbete med försäkringsbolag utformat utbildningar som bolagen godkänt.. Vilket medfört att försäkringen gäller på våra körningar.

Om de gäller på andra körningar är som att spela tärning.. Du vet aldrig vad du får fram....
 
Hur TSL (Trafikskadelagen) ska tolkas råder de delade meningar om och varken IF eller TH kan friskriva sig från den hur gärna de än vill.
 
Hur TSL (Trafikskadelagen) ska tolkas råder de delade meningar om och varken IF eller TH kan friskriva sig från den hur gärna de än vill.

Sant att det råder delade meningar.. Men TSL gäller inte på klassad, inhängnad, tävlingsbana. Det man diskuterat är om banan räknas som inhängnat om en grind står öppen... typ.
Sen har vi banor som inte är klassade.. tex Monzta och Gottlandring.
Det är också därför försäkringsbolagen vill att någon drar det vidare till domstol... och överklagar så långt det bara går... Dvs det ska prövas i alla destanser.
Föken har skrivit och förklarat på ett mycket bra sätt tidigare här på sh.
 
Sant att det råder delade meningar.. Men TSL gäller inte på klassad, inhängnad, tävlingsbana. Det man diskuterat är om banan räknas som inhängnat om en grind står öppen... typ.
Sen har vi banor som inte är klassade.. tex Monzta och Gottlandring.
Det är också därför försäkringsbolagen vill att någon drar det vidare till domstol... och överklagar så långt det bara går... Dvs det ska prövas i alla destanser.
Föken har skrivit och förklarat på ett mycket bra sätt tidigare här på sh.
Så fort en utomstående kan ta sig in på banan utan att passera något hinder (stängsel, grind, vakt etc) så räknas det inte som inhägnat.
På tex Gelleråsen kan vem som helst komma in och jag tror bara det är Sviestad som jag kört själv där de faktiskt haft en grind som varit stängd.

Gotland Ring anser att deras bana är inhägnad men det är en annan femma.
 
Så fort en utomstående kan ta sig in på banan utan att passera något hinder (stängsel, grind, vakt etc) så räknas det inte som inhägnat.
På tex Gelleråsen kan vem som helst komma in och jag tror bara det är Sviestad som jag kört själv där de faktiskt haft en grind som varit stängd.

Gotland Ring anser att deras bana är inhägnad men det är en annan femma.


--------------------------------------------------------------------------
Hämtat detta lnga inlägg från rejsa.nu 2004

Peeter skrev:
Men jag ifrågasätter om en motorbana verklilgen är ett inhägnat tävlingsområde,
även när det inte pågår tävlingar där?!?

SVARET BLEV!!

Jag var på möte med justitiedepartementet, SBF, försäkringsbrancshen osv i våras. Mötet var med anledning av att justitiedep vill skriva om trafiskadelagen.

- Där framkom tydligt att de svenska banorna är inhängnat tävlingsområde oberoende om det är inhängnat eller inte.
- Flygfälten är oftast inte det men "det beror på"


Även körskolor som kör halkövningar (övningskörning) inom tex Kinnekulles eller Sviestads områden faller UTANFÖR trafikskadelagen. De var inte glada över det... Men det är så rörigt det hela så att de hade inte vetat om det trots att lagen i sin nuvarande utformning sattes i mitten på sjuttitalet!


----------

ALLA arrangörer är ansvariga om man har ett evenemang på en svensk tävlingsbana eftersom trafikskadelagen inte gäller där. Det går inte att skriva bort det ansvaret genom en "på-egen-risk-blankett" som många gör. En arrangör MÅSTE skaffa en försäkring för VARJE tillfälle man arrangerar något på en räserbana (även vid förarutbildning alltså).

Men nu kommer det intressanta. Alla banor med "licens" (dvs godkända för tävlingar) måste ha en sådan här försäkring. Om nu arrangören inte har försäkring och det tex blir en skada med tredje man inblandad så faller ersättningsanvsaret till den olycksdrabbade över på banans försäkring. Sen finns ju risken att det bolag som försäkrat banan tar kontakt med arrangören o har ett o annat att säga... Men banor som inte är racegodkända (tex Midlanda och Gotland Ring f.n.) måste INTE ha sådan försäkring.

Till slut är det precis som med den helt vanliga trafikförsäkringen att om någon tex blir påkörd av ett oförsäkrat fordon så finns det ett kollektivt ansvar från de som säljer trafikförsäkringar att gå in, dvs det trafikskadeföreningen administrerar. Samma gäller faktiskt ovanstående, om varken arrangören eller banan har försäkring så faller ersättningsskyldigheten över kollektivt på de som säljer dessa försäkringar. Men som sagt, de lär väl ha ett o annat att säga till de som skulle innehavit försäkringsskydd.


Not1: För att förvirra hela det ovanstående resonemanget lite så är det bara ett bolag som har rätt att sälja dessa försäkringar, nämligen Trygg Hansa. (fast i år upptäckte man att de inte hade formell rätt heller (man hade glömt att förnya rätten till detta) så det fanns alltså inget bolag som egentligen hade rätt att sälja). Trygg Hansa säljer i stort sett bara till SBF som i sin tur säljer försäkringskyddet vidare via förarlicenser och sbf-anslutning av klubbar.


Not2: Allt ovanstående gäller alltså skador någon vållar någon annan, inte egna fordonskador tex. Det är ett helt annat område
 
--------------------------------------------------------------------------
Hämtat detta lnga inlägg från rejsa.nu 2004
- Där framkom tydligt att de svenska banorna är inhängnat tävlingsområde oberoende om det är inhängnat eller inte...
... Men det är så rörigt det hela så att de hade inte vetat om det trots att lagen i sin nuvarande utformning sattes i mitten på sjuttitalet!
Flera försäkringsbolag ser det inte som inhägnat tävlingsområde där MTFL ska gälla utan väljer istället att ersätta den skadade enligt TSL.

Vi kan diskutera det här hur länge som helst men det finns INGEN som med säkerhet kan säga exakt vad som gäller.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top