Så fort en utomstående kan ta sig in på banan utan att passera något hinder (stängsel, grind, vakt etc) så räknas det inte som inhägnat.
På tex Gelleråsen kan vem som helst komma in och jag tror bara det är Sviestad som jag kört själv där de faktiskt haft en grind som varit stängd.
Gotland Ring anser att deras bana är inhägnad men det är en annan femma.
--------------------------------------------------------------------------
Hämtat detta lnga inlägg från rejsa.nu 2004
Peeter skrev:
Men jag ifrågasätter om en motorbana verklilgen är ett inhägnat tävlingsområde,
även när det inte pågår tävlingar där?!?
SVARET BLEV!!
Jag var på möte med justitiedepartementet, SBF, försäkringsbrancshen osv i våras. Mötet var med anledning av att justitiedep vill skriva om trafiskadelagen.
- Där framkom tydligt att de svenska banorna är inhängnat tävlingsområde oberoende om det är inhängnat eller inte.
- Flygfälten är oftast inte det men "det beror på"
Även körskolor som kör halkövningar (övningskörning) inom tex Kinnekulles eller Sviestads områden faller UTANFÖR trafikskadelagen. De var inte glada över det... Men det är så rörigt det hela så att de hade inte vetat om det trots att lagen i sin nuvarande utformning sattes i mitten på sjuttitalet!
----------
ALLA arrangörer är ansvariga om man har ett evenemang på en svensk tävlingsbana eftersom trafikskadelagen inte gäller där. Det går inte att skriva bort det ansvaret genom en "på-egen-risk-blankett" som många gör. En arrangör MÅSTE skaffa en försäkring för VARJE tillfälle man arrangerar något på en räserbana (även vid förarutbildning alltså).
Men nu kommer det intressanta. Alla banor med "licens" (dvs godkända för tävlingar) måste ha en sådan här försäkring. Om nu arrangören inte har försäkring och det tex blir en skada med tredje man inblandad så faller ersättningsanvsaret till den olycksdrabbade över på banans försäkring. Sen finns ju risken att det bolag som försäkrat banan tar kontakt med arrangören o har ett o annat att säga... Men banor som inte är racegodkända (tex Midlanda och Gotland Ring f.n.) måste INTE ha sådan försäkring.
Till slut är det precis som med den helt vanliga trafikförsäkringen att om någon tex blir påkörd av ett oförsäkrat fordon så finns det ett kollektivt ansvar från de som säljer trafikförsäkringar att gå in, dvs det trafikskadeföreningen administrerar. Samma gäller faktiskt ovanstående, om varken arrangören eller banan har försäkring så faller ersättningsskyldigheten över kollektivt på de som säljer dessa försäkringar. Men som sagt, de lär väl ha ett o annat att säga till de som skulle innehavit försäkringsskydd.
Not1: För att förvirra hela det ovanstående resonemanget lite så är det bara ett bolag som har rätt att sälja dessa försäkringar, nämligen Trygg Hansa. (fast i år upptäckte man att de inte hade formell rätt heller (man hade glömt att förnya rätten till detta) så det fanns alltså inget bolag som egentligen hade rätt att sälja). Trygg Hansa säljer i stort sett bara till SBF som i sin tur säljer försäkringskyddet vidare via förarlicenser och sbf-anslutning av klubbar.
Not2: Allt ovanstående gäller alltså skador någon vållar någon annan, inte egna fordonskador tex. Det är ett helt annat område