IF, TH bankörning

Slangen_2

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
CBR1000RR
Någon som vet.

Går det säga upp sin försäkring ena dagen för att teckna i annat bolag, så man kan köra bana, för att sedan säga upp den nya försäkringen nästa dag och teckna sin gamla försäkring igen.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

(har nämligen en Hondaförsäkring hos IF och är jäkligt sugen på att åka bana, men vill inte störa rr förarna, genom att åka ifrån dem :rofl , på bandagarna)

Det beror på. Kompisen har IF försäkring och de kräver att han har det försäkrad hos de i ett år innan han kan byta bolag.
Ring och hör med de...
Vet inget om TH tyvärr...

Dioxin skrev:
Det beror på. Kompisen har IF försäkring och de kräver att han har det försäkrad hos de i ett år innan han kan byta bolag.
Ring och hör med de...
Vet inget om TH tyvärr...

Men om man läser villkoren, så står det inget om det, bara att försäkringen inte ändras vid avställning.

Vill du köra på bana så byt bolag bums!
Visa IF och TH att de har fel när deras trafikförsäkring inte gäller.

Eller så skaffar du en bra olycksfallsförsäkring som täcker dina och andras skador och kör i den oförsäkrade gruppen.

Det beror på förfallodag.
Har du t.ex. en basförsäkring som löper med månadsbetalning så är oftast förfallodagen en viss dag i varje månad.
Men de flesta mer "billiga" försäkringarna har förfallodag på årsbasis och kan då endast brytas vid ägarbyte t.ex.

/Nitrous

sandstream skrev:
Vill du köra på bana så byt bolag bums!
Visa IF och TH att de har fel när deras trafikförsäkring inte gäller.
Word :Bugar :Bugar

Bra sagt Sandstream, vill du köra bana så ta den extra kostnaden för att slippa alla problem och merarbete.
Make a statement :yoparty

/Nitrous

Nitrous skrev:
Det beror på förfallodag.
Har du t.ex. en basförsäkring som löper med månadsbetalning så är oftast förfallodagen en viss dag i varje månad.
Men de flesta mer "billiga" försäkringarna har förfallodag på årsbasis och kan då endast brytas vid ägarbyte t.ex.

/Nitrous

Om man har en avställningsbar försäkring. så har man hojen avställd mer än 1 månad så har man rätt att byta bolag, dvs före årsförfallodatum.
Det var precis vad jag gjorde, hade tidigare TH men ändrade till Folksam och jag poängterade för TH vad mitt skäl var :tummenupp .
Och vips vad mycket lättare det blev med banåkningen, bara välja grupp efter förmåga.

Hmmm... jag har If men vill byta. Fick 32700 mot 36000 helf/helår som jag har nu. Ställer självklart på och av pga av den saftiga premien. Funkar din försäkring på samma sätt så man kan ställa på och av när man vill?

Måste kolla upp det där med att byta bolag - kan ju för fasen inte stå still i en månad nu i början av säsongen...

Hulken_1 skrev:
Om man har en avställningsbar försäkring. så har man hojen avställd mer än 1 månad så har man rätt att byta bolag, dvs före årsförfallodatum.
Det var precis vad jag gjorde, hade tidigare TH men ändrade till Folksam och jag poängterade för TH vad mitt skäl var :tummenupp .
Och vips vad mycket lättare det blev med banåkningen, bara välja grupp efter förmåga.

Nicke skrev:
Hmmm... jag har If men vill byta. Fick 32700 mot 36000 helf/helår som jag har nu. Ställer självklart på och av pga av den saftiga premien. Funkar din försäkring på samma sätt så man kan ställa på och av när man vill?

Måste kolla upp det där med att byta bolag - kan ju för fasen inte stå still i en månad nu i början av säsongen...

Försäkringen på TH kunde man ställa på och av när man ville, men när jag tecknade TH sa dom 3-4 ggr per år kan man ställa av och på.
På Folksam har jag nu en årsförsäkring så jag kan inte göra samma sak igen (hoppas jag slipper).

Nicke skrev:

Mer om försäkringen från hemsidan, har inget eget behov av att ställa på och av....

"En motorcykelförsäkring för dig som är 24+
Denna försäkring vänder sig till dig som är minst 24 år och haft A-körkort minst 5 år. Du och din medpassagerare måste använda skyddsutrustning avsett för motorcykelbruk.

När det gäller förvaring av motorcykeln på hemortsadressen, måste den nattetid stå i ett låst utrymme, till exempel i ett garage, ett förråd eller en källare.

Motorcykeln får bara köras av dig eller annan person som är folkbokförd på samma adress som du. Självklart måste den personen också uppfylla alla krav för 24+ försäkringen.

Denna försäkring innebär också att du har möjlighet att köra när som helst under året. Du slipper i och med det besvär med att ställa av och på motorcykeln inför höst och vår. Din bonus stiger snabbare eftersom försäkringen är i kraft hela tiden.

De enda tillåtna skälen för uppsägning av försäkringen innan avtalets slut är om motorcykeln säljs eller skrotas. Försäkringen kan bara tecknas som hel- eller halvförsäkring.

Priset på försäkringen är beräknat efter säsong, det vill säga att större delen av årspriset är beräknat under sommarhalvåret och en mindre del för vinterhalvåret. Fördelen med 24+ är att den är billigare än en vanlig årsförsäkring."

Edit, det skiljde så fruktansvärt lite pengar (800kr) på att skaffa helår jämfört med halvår så det var självklart att man tog helår.

Last edited:
Jag skulle vilja byta bolag men så länge If är 1000kr i mån billiagare påställd och 600 kr billigare avställd så är de lite svårmotiverat så bandagarna är hojen oförsäkrad å jag har olycksfallsförsäkring :)

Bara att påtala för försäkringsbolaget att det blir till att ändra ägare på hojjen istället om de inte vill säga upp, är de kinkiga och inte vill säga upp ändå så är detta precis vad du måste göra för att byta!

Jag har hört att if har ändrat sig i år så det är ok med "organiserad bankörning" igen, har dock inte fått det bekräftat av if själva.

/Pajje

Psychobiker skrev:
Jag har hört att if har ändrat sig i år så det är ok med "organiserad bankörning" igen, har dock inte fått det bekräftat av if själva.

/Pajje

Deras villkor är inte förändrade som finns att läsa på deras webbsida. Så svaret tillsvidare är garanterat NEJ angående banåkning med IF.
När villkoren i en tecknad försäkring förändras så måste det skickas ut ett medelande till alla försäkringstagare att det är nya villkor som gäller.

/Nitrous

Psychobiker skrev:

/Pajje

Jag kan höra med min far sen som jobbar på if... vad som gäller och det...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park