If och BANKÖRNING

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Har hojen försäkrad hos IF och vill köra bana. IF tillåter bara det om det är en förarutbildning anordnad av SMC . Är en gröngöling när det gäller banåkning, har kört på Gottland 2 gånger och en gång på Gelleråsen. Enda möjligheten verkar vara att teckna en olycksfalls försäkring och köra i Licens/oförsäkrad grupp men där har jag ju inget att göra, kommer ju bara bli ett iritationsmoment för alla. Hur ska man göra ? Bäst vore om det fanns oförsäkrad grupp för långsam/medel

Det känns som ett vettigt alternativ när dom få bolag som tillåter bankörning ska ha mer i trafikförsäkring än vad hojen är värd. Men tack för det konstruktiva förslaget :tummenupp

Det är ju faktiskt så.
Vill man köra bana och det bolaget man har försäkringen i inte tillåter det så är enda alternativet att byta bolag om man inte tar licens och kör på licensträningar.

Kostnaden för trafikförsäkring har ingen koppling till hojens värde, den ersätter ju skador man kan orsaka på annans egendom + personskador.

Last edited:
Grejen är ju den att fast man tar licens så är man ju lika sopig att köra så det känns lite jobbigt att åka ut med dom "stora grabbarna" men alla är vi väl barn i början.

Grejen är ju den att fast man tar licens så är man ju lika sopig att köra så det känns lite jobbigt att åka ut med dom "stora grabbarna" men alla är vi väl barn i början.

köp krashkåpor och puckar och byt bolag. vill du så gärna köra bana och känenr dig för "långsam" för licensgruppen så har du nog itne så mycket att välja på. då får du ta smällen att åka trafik kanske och sedan åka krashkåpor?

köp krashkåpor och puckar och byt bolag. vill du så gärna köra bana och känenr dig för "långsam" för licensgruppen så har du nog itne så mycket att välja på. då får du ta smällen att åka trafik kanske och sedan åka krashkåpor?
Kör bara trafik, och som sagt så måste jag nog byta bolag.

Eller så kör du på kurserna som anordnas av smc. Du blir bättre, Säkrare förare.. och kommer troligtvis bli snabbare med (men det är ju upp till din utveckling).

Kurstillfällen har det funnits gott om hela sommaren.
I Prinscip så kan du tillbringa en 6 dagar på Gälleråsen första veckan i augusti.

:tummenupp Håller med Sensei då jag själv har IF och dom bara godkänner kurser som SMC håller. Kör med SMC dom har många kurser under hela sommaren. Sen när du känner dej säkrare på banan kan du ta licens å köra med de stora grabbarna.

EDIT: ändrade då jag valt fel ord, menar kurser på bana...

Last edited:
:tummenupp Håller med Sensei då jag själv har IF och dom bara godkänner bankörningar som SMC håller. Kör med SMC dom har många bandagar under hela sommaren. Sen när du känner dej säkrare på banan kan du ta licens å köra med de stora grabbarna.
OBS! SMC har inte en endaste bandag! SMC har kurser som har som mål att ge våra deltagare verktyg som är avsedda att höja riskmedvetenheten och trafiksäkerheten hos deltagarna genom att träna körteknik och medvetandegöra riskerna vi möter dagligen som motorcyklister.

Det är en väsentlig skillnad och inget som vi vill ska missuppfattas! Ja, vi kör på bana. Nej, vi arrangerar INTE bandagar!

/ Veronica (instruktör och vice ordf SMC Sthlm)

d e nog bra o köra me snabbare förare, man lär sig ganska mycket om de inte e helt asociala...

OBS! SMC har inte en endaste bandag! SMC har kurser som har som mål att ge våra deltagare verktyg som är avsedda att höja riskmedvetenheten och trafiksäkerheten hos deltagarna genom att träna körteknik och medvetandegöra riskerna vi möter dagligen som motorcyklister.

Det är en väsentlig skillnad och inget som vi vill ska missuppfattas! Ja, vi kör på bana. Nej, vi arrangerar INTE bandagar!

/ Veronica (instruktör och vice ordf SMC Sthlm)

stämmer inte me det ja hört från vissa som kört smc kurs på knutstorp, där ska finnas en styck race förare(endurance tror ja) som e instruktör som mest gillar nöta varv efter varv i högt tempo med deltagarna....

Last edited:
d e nog bra o köra me snabbare förare, man lär sig ganska mycket om de inte e helt asociala...

stämmer inte me det ja hört från vissa som kört smc kurs på knutstorp, där ska finnas en styck race förare(endurance tror ja) som e instruktör som mest gillar nöta varv efter varv i högt tempo med deltagarna....
Jag kan inte svara för enstaka instruktörer eller kurstillfällen i andra distrikt där jag själv inte varit närvarande, men jag är helt säker på grundprincipen i SMC:s kurser och tanken bakom all vår verksamhet.

Det finns instruktörer i SMC som är snabba, det finns instruktörer som tävlar och det finns grupper på kurserna som kör förbannat fort, men faktum kvarstår att SMC inte arrangerar bandagar. Iaf inte så länge vi pratar om BKK eller Sporthojskurser eftersom vi har ett samarbete med Folksam (och andra försäkringsbolag) att vara rädda om.

Jag kan inte svara för enstaka instruktörer eller kurstillfällen i andra distrikt där jag själv inte varit närvarande, men jag är helt säker på grundprincipen i SMC:s kurser och tanken bakom all vår verksamhet.

Det finns instruktörer i SMC som är snabba, det finns instruktörer som tävlar och det finns grupper på kurserna som kör förbannat fort, men faktum kvarstår att SMC inte arrangerar bandagar. Iaf inte så länge vi pratar om BKK eller Sporthojskurser eftersom vi har ett samarbete med Folksam (och andra försäkringsbolag) att vara rädda om.

jag förstår... tack för informationen...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti