IF enbart året-runt-försäkring nästa år

PutteLiten skrev:
Ring IF, jag betalr 1000kt året för min garage försäkring på min TL...
84 kr månaden... hehe :)

Fast, det är väll ingen (hoppas jag) som vill stjäla en TL ialla fall...

Ska kolla runt lite hos bolagen någon dag... men lär väl vara svårt hitta något vettigt... :va

Skräpväder, var en smula varmare i slutet av juli när vi sprang på varandra nere på Svinträffen i somras! Bara 9 månader kvar till nästa resa till Öland.... :huvet

/B

försäkring hos If som man kan ställa av o på suger balle

jag ställde av min hoj 3 dagar o dom svinen höjde min premie med 7000kr som tack för det :kocko

Så dom tycker att jag ska betala 2200:-/månad året runt i HALVFÖRSÄKRING???? :4skrika :dummer :kocko :mad: :gnissla :huvet :3freak

Tycker dom kan ta och fara åt helvete hela högen! :fakta Tecknar jag en trafikförsäkring på ett år så har jag ju inget stöldskydd när hojen står i garaget i flera månader, tycker dom jag ska betala 12000:-/år i trafikförsäkring utan att få ut ett öre om hojen blir stulen på vintern? :fatta!

mikcar skrev:
Ringde IF idag för att kolla upp vad halvförsäkring skulle kosta och blev informerad att det inte var möjligt att kolla upp då de ska gå över till enbart året-runt-försäkring nästa år. Vet inte om dom har tröttnat på att folk ställer av och på hela tiden.
Jag pratade just med If och de säger att det inte stämmer, att de inte har någon information om att det skulle vara så.

Försäkringsbolagsvärlden är intressant måste man säga, det är fullständigt lotteri med premierna och information om vad som gäller.
De får ändra hur jävla mycket de vill, lägga till skyldigher för oss och ta bort egna, presis hur som helst.

Jag pratade nyss med IF och tecknade försäkring hos dom. :tummenupp Frågade om jag kunde ställa av och på som jag ville och han sa att det inte skulle vara några problem att göra så nästa år. :banana

Jag fick förklarat för mig när jag lade in min 660 hos dem att de har bort halvårsfök. för att det är enklare att administrara helårs. Dock kan du ställa av cykeln när du vill :mattias
Så det enda som försvinner är möjligheten att få offert på halvårsfök. man bestämmer ju själv när man tycker att säsongen är slut.
För att räkna ut årspremien är det bara att ta priset du får och dela med 12 samt x hur många månader du tänker köra.

mikcar skrev:
Ringde IF idag för att kolla upp vad halvförsäkring skulle kosta och blev informerad att det inte var möjligt att kolla upp då de ska gå över till enbart året-runt-försäkring nästa år. Vet inte om dom har tröttnat på att folk ställer av och på hela tiden.

Pratade med IF idag, och passade på fråga om det här med av/på-ställning och årsförsäkring. Fick beskedet att det där med året runt-försäkring gäller SNÖSKOTRAR.. och det tack vare att skoterägarna sedan flera år hållt på ställa av/på hela tiden, vilket blev dyrt och krångligt för IF. Fanns ingen info om något liknande skulle "drabba" MC, men lär ju inte vara omöjligt om många ställer av/på ofta...

( Och, att helförsäkra en klass 7 hoj -99a, zon 1, 20 skadefria år, över 35 år, var ju kanonbilligt... NOT! 2.357 kr/månad vid påställt, 299 kr/månad vid avställt, dvs runt 18.000 kr/år, 7 mån påställt, 5 månader avställt, såvida man inte ställer av/på kring varje helg istället... :rolleyes: )

/B

Om hojen är avställd mer än 1 månad kan man säga upp försäkringen.
Så gjorde jag hos Folksam, o de borde va lika på fler ställen

PutteLiten skrev:
Ring IF, jag betalr 1000kt året för min garage försäkring på min TL...
84 kr månaden... hehe :)

Fast, det är väll ingen (hoppas jag) som vill stjäla en TL ialla fall...

Säg inte det, säg inte det...jag är ganska sugen på din TL, hää häää häää :brynad :brynad

:D :D

HanneZ skrev:
inga problem, bara o sälja hojen te farsan lr liknande varje höst, då får man nämligen alltid avbryta en försäkring, o sen köpa den igen till våren!

/ Hannes

vet inte om det är så smart att säjla hojen till farsan och sedan köpa tillbaka den . dom kan nämligen neka dig att försäkra din mc hos det bolag du hadde . de ser ju att du sålt till din farsa och satt det i system för att kunna ställa av och komma billigare undan , har du otur vill de inte försäkra hojen nå mer för du är ju ingen bra kund att ha som håller på så tänk på det , .då blir det att byta till nytt försökringsbolag fast dom kan ju och åxå se alla ägarbytena
har själv blivit nekad , då jag satt detta i system för att komma billigare undan.
försäkringsnojjan

Jag sålde till en kamrat i 10 dagar ungefär alldeles nyss. Hoppas jag inte får problem i vår. :D

Helårsförsäkring är väldigt smidigt, inga bekymmer med av-/påställningar, garageförsäkringar osv. Kör man större delen av säsongen så bör det heller inte vara dyrare utan snarare billigare. Har varit mycket nöjd med min försäkring på bilsport & mc de sista åren.

Tyvärr har vi som kör premieklas 7 hojar hamnat i en elakartad karusell uppåt när det gäller premier. Kostnaderna gick upp/Premierna gick upp/Kostnaderna gick upp/Premierna gick upp/Folk gick ner i omfattning men började med bedrägerier vilket gjorde att intäkterna sjönk men kostnader var lika/Nästa steg vara att ställa på och ställa av varje helg för att komma ner i premie.

Tyvärr tror jag att vi kommer se mer och mer av denna utveckling att villkoren för att teckna en försäkring blir hårdare och hårdare. Tyvärr slår detta värst mot de knuttar som "sköter" sig...

SMC har som jag har skrivit i min presentation en vision som vi jobbar efter där man tar ett helhetsgrepp om problematiken med premieklass 7. Förhoppningsvis kommer detta att ge resultat.

Denna vision och SMCs samarbete med försäkringsbolag är det jag jobbar med mest just nu och har därför inte varit så synlig på forumet.

/ Johan
SMC, FÖK

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026