If e skadade!

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Ringde just till dom angående försäkringen till min hoj!
Jag har Ducati och kommer under sommren köra några banåka med klubben.
Så jag ringde till dom för att höra angående det där med en speciell försäkring när man kör på bana som dom skulle fixa till!
Då sade hon att ngt sånt fins inte och kommer aldrig heller finnas, så fort du rullar ut med hojjen på banan om så för ett varv så gäller ingen försäkring och ingen form av försäkring kan tecknas!
Förrut fick man ju köra på bana med deras försäkring neb det nekade hon blint till!
Så vad gör man nu då om man vill ha ngn form av försäkring på hojjen under bakåka, betalar gärna en förhöjd premie under denna dag!

Det verkar än en gång som försäkringbolagen inte vet vad dom sagt
osv :huvet

Några tips?

Försäkringar har väl alltid bara täckt olyckor som sker på "allmän väg", dvs inte banor. Däremot har väl vissa bolag sett lite mellan fingrarna när det gäller vissa bandagar mm.

En försäkring som skulle gälla på bana skulle nog kosta mer än den smakade

Ngt som är ännu viktigare är ju att se till att du själv har en försäkring i form av en olycksfallsförsäkring. Ingår oftast i t.ex. fackmedlemskapet, men kolla för säkerhets skull!

Bankörning kanske hon trodde innebar Tävling och Träning inför tävling!

Om du kör bana för att träna trafiksäkerhet typ Kurvtagning och inbromsning så brukar försäkringen gälla!
DVS de ban körningar som exempelvis Bike events håller i.

MEN.....

Försäkrings bolag är alltid försäkrings bolag!
Och det fins alltid kryphål för att ta sig ur en skada... :mad:

Jag har också If, främst för att deras försäkring gällde vid bankörning...
Jag dubbelkollade genom att ringa två gånger och fråga olika personer om banåkat (redan där är väl något fel).

Vilket jä#%a träsk detta med försäkringar, har inte orkat engagera mig inför den kommande säsongen...

Jag säger som twinner.. det är väl bara att fara med lite osanning och säga att man fräst omkull på vanlig väg? eller?

pageer skrev:
Jag säger som twinner.. det är väl bara att fara med lite osanning och säga att man fräst omkull på vanlig väg? eller?

är det en stor bandag så kan dom ha presoner där som inspekterar skador och respektive försäkringsbolag. allt för att man inte ska kunna fuska.

Fick i dagarna hem papper från IF (bytt bil) och dom skickade med papper ang sådana punkter som ändrat sig inför det nya året.
Där stod en punkt gällande MC och att försäkringen ej gäller banåkning så antagligen har dom tagit bort den inför 2004.

Ja jag har oxå frågat dom i den hära frågan och då sa dom att förs gällde även banåkning (OBS 2002-2003)

Men vart?

Ska jag försäkra den då, måste jag byta företag till ngt som tillåter det eller?
dom måste ju kunna skaffa en försäkring som man tecknar speciellt för banåka som kostar en slant eller tusen extra!?

En relevant fråga är vilken försäkring som inte gäller vid bandagar.
Är det hela eller är det bara vagnskadedelen?

Jag vill gärna ha försäkring för mig själv,
men kör jag över min förmåga på bandagen
och klotar så kan jag gott ta den smällen. :(

Monster skrev:
Ska jag försäkra den då, måste jag byta företag till ngt som tillåter det eller?
dom måste ju kunna skaffa en försäkring som man tecknar speciellt för banåka som kostar en slant eller tusen extra!?

Tror faktiskt att det var IF som var enda bolag som godkände banåkning (fram tills nu).

Står på deras sida www.if.se
"Att försäkringen gäller inte körning på inhängnad bana"

Se även p 4.1 (allmänna begränsningar)

Så det är bara att se till å hålla sig på två hjul annars blir det dyrt (blir det iaf med premien) :huvet

gthyni skrev:
En relevant fråga är vilken försäkring som inte gäller vid bandagar.
Är det hela eller är det bara vagnskadedelen?

Jag vill gärna ha försäkring för mig själv,
men kör jag över min förmåga på bandagen
och klotar så kan jag gott ta den smällen. :(

Är du med i något fack så är du försäkrad i alla fall och har man licens så har man ytterligare en försäkring (ingår i licensen tydligen).

Gör mig till diktator så inför jag en lag som förbjuder bolagen att ta mer än 1000:- för en hel/hel försäkrnig som även gäller på bara och som ger rätt till motsvarande låne hoj men man har sin på verkstad. :tummenupp

Tjena folket. Pratade med if här nere i malmö om vad min premie kommer att hamna på och om trafik gäller på bana och då svarade dom ja.
Förutsatt att men inte tävlar eller tidtagning. Grunden var att jag frågade vad som gäller om man går förarutbildning på bana för att lära sig ta kurvor bättre och så. Då svarade hon att trafiken ska gälla om man kör in i någon annan på banan.

Hoppas det stämmer.

pageer skrev:

Jätte fiffigt - :arsele

Näste steg blir att banägare / arrangörer tvinges av bolagen, att rapportera skador på fordon som banåker - så att man kan komme ditt fusk till livs.
Och vart är vi då...

Alternativt, måste bolagen kräva Polis rapport från olycka, om en F-säkring ska ku ge betalning f. skada.

Vänligen fatta att F-systemet f. sporthjer har kolapset. Det finns ingen vettig ekonomi i dette längre för någon.
Vi som sporthojs samhälle måste bli en bit av lösningen för att komma på rätt spår igen.

Annars är sporthojen döden när här i landet!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!