IF bankörning!!

gurra2fast skrev:
Och vad menas med:
Om ett bolag ändå ger "dispens" så finns inga lagliga regressmöjligheter gentemot en vållande part?
Att om försäkringsbolaget ersätter sin försäkringstagare så kan de inte i sin tur kräva den vållande parten på ersättning för sina kostnader.

Edit: de kan så klart kräva den vållande parten eller hans försäkringsbolag, men de har i så fall ingen laglig grund för sitt krav. Lagen stöder inte en sådan begäran.

Kan tilläggas att detta är If:s tolkning av lagen.
 
Last edited:
Slangen_2 skrev:
Vad har de som åker med licens, har de en försäkring som ingår i licensen?
Jepp, men den är inget vidare generös. En privat olycksfallsförsäkring som komplement rekomenderas. Iaf av mig :)
 
Slangen_2 skrev:
Ok, om man nu vill åka i den oförsäkrade gruppen. Hur funkar det då? Åker man på egen risk och var och en ansvarar för att man har en olycksfalls försäkring (om man nu vill ha en). Vad har de som åker med licens, har de en försäkring som ingår i licensen?

Ja, man åker helt oförsäkrad på egen risk. Man får även skriva under en inskrivningsblankett att man är väl medveten om att alla andra åker oförsäkrade i samma grupp på egen risk.
Licensåkarna har inte heller försäkring mer än ev. personlig olycksfallsförsäkring eftersom det är inte en godkänd licensträning.
Det är fortfarande en trafikövning, tidtagning är inte tillåtet, gemensam start är inte tillåtet.

Vi uppmanar alla att se över sitt eget personskydd för sitt eget bästa och en bra olycksfallsföräkring är att rekomendera.

/Nitrous
 
Bingo skrev:
Att om försäkringsbolaget ersätter sin försäkringstagare så kan de inte i sin tur kräva den vållande parten på ersättning för sina kostnader.

Edit: de kan så klart kräva den vållande parten eller hans försäkringsbolag, men de har i så fall ingen laglig grund för sitt krav. Lagen stöder inte en sådan begäran.

Kan tilläggas att detta är If:s tolkning av lagen.

Så faktum kvarstår:

Trafikförsäkringen gäller på alla SMCs kurser samt vissa tillverkares kurser (honda, Triumph, BMW) och på alla hojar försäkrade av samtliga bolag...

Är det däremot en annan arrangör så är det bara vissa bolag: (Folksam o LF misstänker jag) som låter sin trafikförsäkringen gälla...

Mycket skumt.... :va
 
gurra2fast skrev:
Så faktum kvarstår:

Trafikförsäkringen gäller på alla SMCs kurser samt vissa tillverkares kurser (honda, Triumph, BMW) och på alla hojar försäkrade av samtliga bolag...

Är det däremot en annan arrangör så är det bara vissa bolag: (Folksam o LF misstänker jag) som låter sin trafikförsäkringen gälla...

Mycket skumt.... :va
Typ så ja. Att det ser ut som det gör beror på att rättsläget inte är helt klart. Trafikförsäkringslagen är inte solklar och inget ärende har prövats i domstol. Det är alltså fråga om olika tolkningar - inga faktum. frågan utreds för närvarande och det bringas förmodligen snart klarhet.
 
Bingo skrev:
Typ så ja. Att det ser ut som det gör beror på att rättsläget inte är helt klart. Trafikförsäkringslagen är inte solklar och inget ärende har prövats i domstol. Det är alltså fråga om olika tolkningar - inga faktum. frågan utreds för närvarande och det bringas förmodligen snart klarhet.

Precis, och som det sagts tidigare från bla IF så kommer det förmodligen ske en förändring Januari 2006 eller 2007.
Det finns en professor tillsatt att utreda TSL och ta fram ett nytt lagförslag som alla ska använda sig av. Minns inte namnet på professorn med det finns otaliga trådar om detta.

/Nitrous
 
men hur ställer sig Bike till ovanstående diskussion? får man köra med IF på Bikeweek? vissa arrangörer förbjuder ju IF och TH på banan.
 
Tycker ändå att det hela handlar om vad det är för skillnad på en dag med

SMC på banan jämfört med en dag med exvis

actionpics, bikeweek, Lelleträffen och Linköpings motorstadions

trafikövningar...

Är det ingen skillnad på hur det hela är upplagt???

Varför skulle SMC ha säkrare trafikövningar jämfört med andra arrangörer???

Och är det inte så att ni påstår att de bolag som säger att deras trafikförsäkring gäller vid trafikövningar med andra arrangörer bryter mot Trafikskadelagen 1§ 2a stycket???

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvudsakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.


Samt att inte ens de bolag (Folksam och LF) som säger att deras trafikförsäkring gäller är skyldiga att ersätta motpart som deras försäkringstagare har vållat skada!!
 
Last edited:
gurra2fast skrev:
SMC på banan jämfört med en dag med exvis

actionpics, bikeweek, Lelleträffen och Linköpings motorstadions

trafikövningar...

Är det ingen skillnad på hur det hela är upplagt???

Varför skulle SMC ha säkrare trafikövningar jämfört med andra arrangörer???

Jag tror att det är för att SMC är en erkänd ideell organisation som arbetar med trafikfrågor för mc och med 80.000 medlemmar och 340 klubbar registrerade. Deras instruktörer går på utbildningar, hur många gånger per år vet jag inte men i allafall en gång. Jag tror också att de har (genom påtryckningar) arbetat fram detta med att åka bana på inhängnat område tillsammans med f-bolagen. Bara på rörken på måndagar har vi ett tiotal av dessa instruktörer på plats.

Det låter i allafall logiskt i mina öron.....

//Lotta
 
Last edited:
Det är väl också säkert så att någon sorts minimumnivå på genomförandet garanteras av en part som FB normalt har en dialog med - SMC. Det som är roligt är ju att SMC verkligen aktivt försöker hjälpa oss som vill åka bana med det här problemet. Förr har de ju av sporthojsfolk ofta ansetts som en gubborganisation men om man läser MC-folket nu så är det ju ett väldigt fokus på sporthojar. Både tester av dem, säkerhetsbitarna och försäkringsproblematiken. Hoppas ännu fler går med.
 
Last edited:
Men herreguuuud!!!!!!

Vad är problemet??? Vad är det ni inte förstår???

Köp en RRhoj om ni vill åka bana samt teckna olycksfallsförsäkring.

Åker ni plastraket och är rädd om kåporna håll dig för f**n i trafiken.

En förenkling av Trafikskadelagen är på G och kommer i bästa fall träda ikraft
1:a Jan 2006 kanske till och med 1:a Jan 2007.

Jag föreslår att ni lägger locket på fram tills dess!
 
swejen skrev:
Men herreguuuud!!!!!!

Vad är problemet??? Vad är det ni inte förstår???

Köp en RRhoj om ni vill åka bana samt teckna olycksfallsförsäkring.

Åker ni plastraket och är rädd om kåporna håll dig för f**n i trafiken.

En förenkling av Trafikskadelagen är på G och kommer i bästa fall träda ikraft
1:a Jan 2006 kanske till och med 1:a Jan 2007.

Jag föreslår att ni lägger locket på fram tills dess!


Du har en poäng här.

Eftersom lagtexten är som den är, så får man acceptera att man får flera olika svar beroende på vem det är som svarar på frågorna.

Att komma fram till en universal sanning i frågan GÅR alltså inte med gällande lagstiftning. Dessutom så är det ju så att skadereglerare finns pga. alla skador är olika.

För sakens skull kanske man skall nämna att de flesta på sporthoj.com FÖRMODLIGEN är överens om att bankörning höjer standarden på förare och således är något som FB skulle verka FÖR, inte EMOT.

Dock så är vi sporthojsåkare kraftigt överrepresenterade i olyckstatistiken, så jag tror att vi får finna oss i att FB inte alltid delar vår uppfattning. Att inte täcka materiella skador på hojar är av försäkringsbolagen något snicket anser jag, men att vagnskadan inte täcker kan jag acceptera.

Viktigare är att trafikförsäkringen bör gälla. En hoj är för de flesta av oss en investering på mellan 50.000 - 150.000:-. En potstyver i jämförelse med kostnaden att rehabilitera en människa efter en svår olycka.

Att vissa försäkringsbolag vill ha dubbel självrisk för att vagnskadan skall gälla anser jag högst skäligt, eftersom majoriteten av skadorna som blir vid en vurpa på bana enbart är just maskinella eller enbart kosmetiska.

Däremot så är det skäligt att trafikförsäkringen bör täcka personskadorna. Anledningen är att om DU blir påkörd av någon i depån och INTE har olycksfalls försäkring... Ja.. Motpartens trafikförsäkringen som normalt skulle täckt dina omkostnader/skador gäller som sagt inte, eftersom depån är en del av banan.
 
Last edited:
Jag bytte försäkringsbolag idag till Folksam. Samma försäkring som på IF men 1300 spänn billigare. Nu 995 i månaden (Basförsäkring) jämfört med IF:s 2300. :banana
Så nu kan jag tuffa runt i lugna grupper istället. :)
 
swejen skrev:
Men herreguuuud!!!!!!

Vad är problemet??? Vad är det ni inte förstår???

Köp en RRhoj om ni vill åka bana samt teckna olycksfallsförsäkring.

Åker ni plastraket och är rädd om kåporna håll dig för f**n i trafiken.

En förenkling av Trafikskadelagen är på G och kommer i bästa fall träda ikraft
1:a Jan 2006 kanske till och med 1:a Jan 2007.

Jag föreslår att ni lägger locket på fram tills dess!
Handlar inte om kåpor etc., kom med relevanta förslag på den fråga som diskuteras eller håll käften om du inte gillar det som skrivs i en tråd. det är inget tvång att svara.
Jag vill och många andra har funderingar i ämnet if och bankörning.
ut och smek en ripa med dig tills du lugnat ner dig :hihi
 
Man får väl vad man betalar för som vanligt. If kanske är billigast för er men då ingår som bekant inte bankörning. Bearbeta If eller byt, det är också ett sätt att tala om för If att vi inte accepterar ett dumt undantag.

För mig var LF billigast och de inkluderar bankörning med dubbel självrisk om det inte är SMC sanktionerat.
 
För er som undrar vad det är för skillnad mellan SMCs fortbildningskurser och vanliga bandagar är svaret riskmedvetenhet och teori blandat med praktiska moment inbakade i körningen.

Det är inte enbart banåkning för snabbare varvtiders skull och därför har bolagen accepterat körningen och subventionerat dom.

Med vänlig hälsning

/ Jens Bergbom, förhoppningsvis en av SMC´s sporthojsinstruktörer
 
Zeb_Macahan skrev:
Det är inte enbart banåkning för snabbare varvtiders skull och därför har bolagen accepterat körningen och subventionerat dom.
De var väl att ta i lite.
De bandagar jag har varit på har inte handlat om att sätta snabba varvtider utan om att träna på att närma sig gränserna för hur man kan framföra en hoj. :)
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top