IF är retarderade

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Köpte en cbr1000rr förra veckan efter att jag kollat upp att den var en av de "billigare" hojarna att försäkra i den "klassen". Hos IF fick jag hel/hel för strax under 18 om året och 6000 i självrisk, tyckte det var helt ok. Informerade försäljaren på if om att jag ville betala månadsvis och således ville ha medskickat autogiro-papper.

När jag idag fick hem papperna idag (faktura och info) var fakturan på hela årsavgiften och inga autogiropapper fanns med. När jag läste genom papperna ser jag även att jag har 25000 i självrisk (:brinnerup!) och inte 6000 som jag fått reda på i telefon. Ringde självklart upp dem men säljaren som sålt försäkringen till mig var inte inne förräns senare ikväll.

Frågan är, kan jag få rätt till 6000 i självrisk vid vagnskada eller kan de ändra på villkoren hur de vill? Det tråkiga är ju att jag köpte hojen just pga att jag hittat en sån "billig" försäkring...:huvet

Nån som hört om nåt liknande eller har nåt att tillföra??

Ska för övrigt bli uppringd av idioten senare ikväll..

Det är ju ganska lätt att läsa innantill i produktbladet
https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Villkor_honda.pdf

Omfattning och självrisker
• Trafikförsäkring 0 kr Inkl förar- och passagerar-olycksfallsförsäkring
• Brand 1 000 kr
• Stöld*)***) 5 000 kr eller högre om fordonet eller släpet inte är låst
• Glas 200 kr + 20 % av kostnaden, dock lägst 200 kr.
• Räddning 300 kr
• Rättsskydd 25 % av skadekostnaden, dock lägst 1 000 kr
• Vagnskada**)****) 6 000 kr

*) För Sport är självrisken 15 000 kronor.
**) För Sport är självrisken 25000 kronor.
***) För EU-moped är självrisken 3 000 kronor.
****) För EU-moped är självrisken 3 000 kronor.

Dubbel självrisk gäller också om vagnskada
inträffar och föraren är under 25 år, samt att fordonet inte tillhör
klasserna Skoter, 125 CC och Eu-moped.

jobbig självrisk! Tråkigt att försäljaren inte kunde villkoren.

Testa gjensidige, jag har de. Självrisk 5000 och fick pengar för min hoj efter 2,5 vecka. Smidigt å snabbt tycker jag :)

Det är ju ganska lätt att läsa innantill i produktbladet
https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Villkor_honda.pdf

Omfattning och självrisker
• Trafikförsäkring 0 kr Inkl förar- och passagerar-olycksfallsförsäkring
• Brand 1 000 kr
• Stöld*)***) 5 000 kr eller högre om fordonet eller släpet inte är låst
• Glas 200 kr + 20 % av kostnaden, dock lägst 200 kr.
• Räddning 300 kr
• Rättsskydd 25 % av skadekostnaden, dock lägst 1 000 kr
• Vagnskada**)****) 6 000 kr

*) För Sport är självrisken 15 000 kronor.
**) För Sport är självrisken 25000 kronor.
***) För EU-moped är självrisken 3 000 kronor.
****) För EU-moped är självrisken 3 000 kronor.

Dubbel självrisk gäller också om vagnskada
inträffar och föraren är under 25 år, samt att fordonet inte tillhör
klasserna Skoter, 125 CC och Eu-moped.

Läs ORDENTLIGT innan du svarar. Eftersom jag tecknade försäkringen över telefon hade jag inte tillgång till listan som du bifogat. Jag frågade försäljaren vad självrisken för vagnskadan ligger på och fick svaret 6000.

jobbig självrisk! Tråkigt att försäljaren inte kunde villkoren.

Testa gjensidige, jag har de. Självrisk 5000 och fick pengar för min hoj efter 2,5 vecka. Smidigt å snabbt tycker jag :)

Det är en efterbliven självrisk! Finns det nån som nyttjar den ens?! Tack för tipset iaf, ska kolla upp dem om det inte ordnar sig med if.

Last edited:
Jag jobbar på IF också, och säger såhär.

Säger villkoren att det är 25k så är du rökt rent juridiskt. Du har accepterat försäkringen och haft tillgång till villkoren. Att du fått tag i nån som inte har koll och/eller ljuger är mest att beklaga..

Problemet är att man blir inläst på det man håller på med. Jag har efter snart ett år på IF fortfarande inte pratat högprestandahoj en enda gång, det är helt enkelt ganska ovanligt eftersom det BARA är CBR1000 det gäller. Saken är att det ÄR 6000 som gäller i ALLA andra fall, så det är en lätt tabbe, om än oförlåtlig.

Har du inte betalat fakturan än kan jag trösta dig med att det står dig öppet att försäkra den nån annanstans.. Med viss risk för faktura från tff om det nya bolaget inte vill bakdatera förs. Om du inte betalar fakturan så förfaller den nämligen.

Men kolla igen med honom vad systemet säger, och kolla om det matchar ditt förs. brev. Fel kan det bli, och fel gör folk.. Är övertygad om att ingen försökt lura dig (och jag vet det för det är sjuuukt dåligt med bonus för MC-förs).

Däremot kan du glömma att förhandla ner självrisken.. Så väl känner jag IF, samma sak hos alla bolag när det gäller sånt.

Var lugn, förklara att det är oacceptabelt och kräv en lösning. Om du inte hittar nåt annat bolag som kan prestera en bättre lösning så är det nog bara att gilla läget däremot.

Synd att sånt här ska hända bara!

Jag jobbar på IF också, och säger såhär.

Säger villkoren att det är 25k så är du rökt rent juridiskt. Du har accepterat försäkringen och haft tillgång till villkoren. Att du fått tag i nån som inte har koll och/eller ljuger är mest att beklaga..

Var lugn, förklara att det är oacceptabelt och kräv en lösning. Om du inte hittar nåt annat bolag som kan prestera en bättre lösning så är det nog bara att gilla läget däremot.

Synd att sånt här ska hända bara!

Villkoren har jag fått nu tillsammans med fakturan (som också blev fel). Har inte betalat den då den var på 18000. Jag har accepterat försäkringen som försäljaren sålt och inte något annat? Borde inte det finnas någon juridisk rätt för mig gentemot försäljaren i det här fallet? Jag hade ju aldrig tecknat försäkringen om jag vetat om sj-risken, än mindre köpt hojen.. Skulle sitta som grädden på moset med en liten faktura á 100kr/dag från tff sen också när man avslutar försäkringen hos IF. Jävla idioter det finns.. gaaah..

Men menar du att du som försäljare på if kan hitta på det pris som faller er in för stunden?

(inget illa menat mot dig personligen)

Om jag inte är felinformerad så gäller distansköplagen vid tecknande av försäkring via telefon. Tror det är två veckors rätt att ångra köpet. Allstå borde du kunna ringa upp dem och säga upp försäkringen. Men jag antar att du kanske kan få betala för den korta tid du haft den försäkrad hos dem.

Se för allt i världen till att den har varit åtminstånde försäkrad under den perioden även om du säger upp hos if. Annars kan trafikförsäkringsföreningen komma och kräva dig på stora dollars.

Jag har accepterat försäkringen som försäljaren sålt och inte något annat?
Borde inte det finnas någon juridisk rätt för mig gentemot försäljaren i det här fallet?

Men menar du att du som försäljare på if kan hitta på det pris som faller er in för stunden?

Du har inte juridiskt accepterat förs förrän den är betald ;).

Och nej, vi kan inte påverka premier alls utan att glömma att klicka i rabatter, vilket vi inte förlorar ett öre på att göra så ingen gör det medvetet.

Priset stämmer väl, det är väl bara betalningssättet som blev fel?

Självrisken är en annan sak, du blev felinformerad vilket är synd.

Har du redan hämtat hojen? Annars är du ju helt lugn. I annat fall ställer du av den (eller inte), tecknar en annan förs och tar den.

Men ärligt talat så tror jag att 25K hos IF är ditt bästa alternativ. F-sam SMC har 25% vilket blir mer vid rejäl krasch (och småvurpor håller bara flickor på med ;)). Dessutom tror jag att du skulle få en högre premie hos F-sam.

Villkoren har jag fått nu tillsammans med fakturan (som också blev fel). Har inte betalat den då den var på 18000. Jag har accepterat försäkringen som försäljaren sålt och inte något annat? Borde inte det finnas någon juridisk rätt för mig gentemot försäljaren i det här fallet? Jag hade ju aldrig tecknat försäkringen om jag vetat om sj-risken, än mindre köpt hojen.. Skulle sitta som grädden på moset med en liten faktura á 100kr/dag från tff sen också när man avslutar försäkringen hos IF. Jävla idioter det finns.. gaaah..

(inget illa menat mot dig personligen)

Det är just därför man skall spela in sådana samtal man ringer för att kunna hänvisa till att man blivit lovad vissa vilkor. Ett muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt. I dagens mobiltelifoner brukar det vara väldigt smidigt att manövrera det tekniska med.

Du har väl två veckors ångerrätt på en försäkring om du inte har betalt om inte jag missminner mej. alltså låt bli att betala och fixa ett annat bolag (snarast) så det inte kommer något från trafikförsäkringsföreningen (långt ord) under dessa två veckor är du försäkrad hos IF om du inte har hittat nån annan och du kommer att få en faktura på dom dagarna som du var hos IF..

Det här blev kryptiskt, jag vet, men kolla upp med dom om det är så...

Det är just därför man skall spela in sådana samtal man ringer för att kunna hänvisa till att man blivit lovad vissa vilkor. Ett muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt. I dagens mobiltelifoner brukar det vara väldigt smidigt att manövrera det tekniska med.

Jo den läxan har man fått lära sig nu. Nåt för er andra som läser att tänka på, så har nåt gott kommit ur det här.. Pratade nyss med försäljaren som blånekade. "Jag informerar alltid om att det är en självrisk på 25000, inget snack". Maktlöshet.. bara att rätta in sig i ledet, böja sig framåt och ta emot. :whip

Du har väl två veckors ångerrätt på en försäkring om du inte har betalt om inte jag missminner mej. alltså låt bli att betala och fixa ett annat bolag (snarast) så det inte kommer något från trafikförsäkringsföreningen (långt ord) under dessa två veckor är du försäkrad hos IF om du inte har hittat nån annan och du kommer att få en faktura på dom dagarna som du var hos IF..

Det här blev kryptiskt, jag vet, men kolla upp med dom om det är så...

Det stämmer att man har ångerrätt. Blir till att ta det försäkringsbolag som har billigast garageförsäkring och ställa av för detta året.. :4skrika

Last edited:
Ett muntligt avtal är väll lika bindande som ett skriftligt? Om än svårare att bevisa...

"Du har accepterat försäkringen och haft tillgång till villkoren" stämmer väll inte riktigt heller? Han har ju accepterat en försäkring baserat på dom villkor han fått från försäkringsbolaget. Eller menar du att man som kund inte ska kunna lita på dom uppgifter man får av försäljaren och därför ska dubbelkolla dom innan man ens tar kontakt med bolaget?

Jag jobbar själv som försäljare och visst gör man fel ibland, men då får man fan stå för det. Det är ju inte kunden som gjort fel! Försäkringsbolag har en tendens att ta sina kunder för givet...

Ett muntligt avtal är väll lika bindande som ett skriftligt? Om än svårare att bevisa...

"Du har accepterat försäkringen och haft tillgång till villkoren" stämmer väll inte riktigt heller? Han har ju accepterat en försäkring baserat på dom villkor han fått från försäkringsbolaget. Eller menar du att man som kund inte ska kunna lita på dom uppgifter man får av försäljaren och därför ska dubbelkolla dom innan man ens tar kontakt med bolaget?

Jag jobbar själv som försäljare och visst gör man fel ibland, men då får man fan stå för det. Det är ju inte kunden som gjort fel! Försäkringsbolag har en tendens att ta sina kunder för givet...

Ett avtal baserat på felaktiga uppgifter är breakable, jag kan i telefon eller skriftligen lova en ftg-försäkring för 45:-/ år, men jag har inte befogenhet till. Det är dessutom ett uppenbart fel som begåtts och då finns hål där också.

En sån miss gjordes på mitt förra jobb, det saknades en nolla på en offert (7-siffrig offert) vilket kunden tyckte var kanon. Inte hållbart ändå, även om det är skriftligt.

Tragiskt att säljaren nekar. Jag tror dig fullt ut när du säger att du hörde 6000, den siffran sitter i ryggen. Den enkla rätta hade varit att be om ursäkt, förklara att det blev fel och ta en cigg efter samtalet..

Ev höra med jurist på plats om man kan interimsförsäkra så att du slipper tff tills du hamnar hos ett annat bolag, men jag tror det skulle vara svårt faktikst.

Man kan väl säga upp alla försäkringar inom 14 dagar, och inte betala.

Näe jag köper hoj/bil ringer jag bara och teknar en försäkring på plats, sen när jag kommit hem kollar jag vilka som är billigast..

Och nej, vi kan inte påverka premier alls utan att glömma att klicka i rabatter, vilket vi inte förlorar ett öre på att göra så ingen gör det medvetet.

Var kommer allt snack om att man ska ringa varje bolag flera gånger för att man får olika premier varje gång? :va

Sedan har jag inte själv kollat försäkringar på ett tag, men 25 000 i självrisk låter sjukt högt.. är det så hos alla bolag på sporthojar nu för tiden?

Var kommer allt snack om att man ska ringa varje bolag flera gånger för att man får olika premier varje gång? :va

Sedan har jag inte själv kollat försäkringar på ett tag, men 25 000 i självrisk låter sjukt högt.. är det så hos alla bolag på sporthojar nu för tiden?

Det är inget nytt, kompisar som har hondor har sagt d i flera år. Dom flesta accepterar det eftersom själva försäkringen är billigare än alla andra. Så man får helt enkelt o välja, antingen betala 50K i hel/hel o ha en sjlvrisk på några K eller ha en billigare försäkring o betala massa i sjlvrisk. Tråkigt men sant.

Jag kan inte svara för Trygg och Läns etc..

Hos IF görs skillnaden av att folk kan glömma klicka i rabatter, räknar på oliak mängdrabatter etc och olika ramavtal etc..

det finns fortfarande bara et (1) rätt sätt, och det kan vi inte påverka!

Samma sak för mig. Innan jag köpte 954:an ringde jag flera gånger med olika regnummer på en likadan hoj och pratde med flera olika personer på IF. SAMTLIGA sa att självrisken var på 6000 SEK.

Jag snackade sen med nån avdelningschef, men den fan sa bara:
- Att det är inte lätt att hålla reda alla modeller.

Men för helvete. Dom jobbar ENBART med honda. Hur svårt kan det vara?!?!?!
Dom har ju REG.nr. :huvet:huvet:jisses

Man kan fan tro att IF är ett statligt företag...

Skulle inte förvåna mig om alla anställda kommer från Samhall :3freak

Jag fick även fel självrisk av IF. Jag hade dubbelkollat självrisken i mail som jag hade sparat. När jag klotade så stod IF för sitt misstag utan att bråka.

Samma sak för mig. Innan jag köpte 954:an ringde jag flera gånger med olika regnummer på en likadan hoj och pratde med flera olika personer på IF. SAMTLIGA sa att självrisken var på 6000 SEK.

Jag snackade sen med nån avdelningschef, men den fan sa bara:
- Att det är inte lätt att hålla reda alla modeller.

Men för helvete. Dom jobbar ENBART med honda. Hur svårt kan det vara?!?!?!
Dom har ju REG.nr. :huvet:huvet:jisses

Man kan fan tro att IF är ett statligt företag...

Skulle inte förvåna mig om alla anställda kommer från Samhall :3freak

Det är helt ok att va irriterad.. Men du framstår som rätt dum i huvet när du kommer med sånt här och har såå fel.

1. IF är inte ett statligt bolag, det ett privat bolag vars aktiemajorotet ligger hos Finska (också privata) Sampoo
2. IF har märkesförs för Honda, BMW & Triumph..
3. Samtliga märken har en hel del modeller att välja på, 95% av dessa har 6000 i självrisk.

17. Jag kan hålla med om att kundtjänst inte är särskilt pålästa i många fall. Trots det är nivån många ggr högre än hos konkurrenterna!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul