IF´s honda mc försäkring ! ! !

Man kan inte stalla av if...s hondaforsakring utan da maste agarbyte ske. Tank pa att om du koper en 1000 cc och forsakringar den som Honda sa har du 25000:- i sjalvrisk pa vagnskadan = rena skamtet. Samtliga honda cbr 1000 jag kollat hos if har deras "vanliga" forsakring varit ljusar battre, ganska kul att papeka det i telefonen till saljaren - jo er special hondaforsakring ar ju VERKLIGEN formanlig.....:tuttar

Men har du Hondas märkesförsäkring då?

Det har jag inte men då jag pratade med dom så var inte deras märkes försäkring den billigaste. Vilket jag inte tackade nej till, har iofs halv och märkes är hel vilket jag tycket var för dyrt. Halv 4700 hel år och märkes 8450.

Det har jag inte men då jag pratade med dom så var inte deras märkes försäkring den billigaste. Vilket jag inte tackade nej till, har iofs halv och märkes är hel vilket jag tycket var för dyrt. Halv 4700 hel år och märkes 8450.

8450 är INTE en cbr för det första, den billigaste cbr försäkringen är på 8280 och då är du över 35 och bor ute på landet och hojen är mellan 11-29 år
Oavsett vilken av cbr erna så är det en sporthoj och du har 25000 i självrisk på att klota och 15000 på stöld.

Altså är det ett "normalt" pris för försäkringspremien, men priset på självrisken är absurd. kort sagt man får bättre priser på annat håll.

Köper du en hoj som är några år gammal för 50 000 betalar du vid en smäll i princip en i samma skick för att få en i samma skick.
vad skall du då med helförsäkring till ?

Här är en länk till hondas märkesförsäkring.
http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Ganska enkelt att kolla vad det kostar i försäkring, men man måste då dels ta ställning till vad det kostar totalt dvs med klotningen eller stöld för det är ju trots allt därför du har försäkringen och dels vad det kostar om du inte får problem som du behöver lösa med försäkringen.

och NEJ du får inte tillbaks pengar för att du ställer av med hondas märkesförsäkring då den är året runt försäkring.

Skulle du tex ha den försäkrad 6 mån och gör ägarbyte på den sen så får du inte tillbaka 7500. Sommarmånaderna är mycket dyrare än vintermån såklart.

Har inte IF väldigt hög självrisk på just sporthojar? Har för mig att det var en väldig skillnad på kategorin "sport" och "sporttouring". Den sistnämnda har mer "normal" självrisk medan "sport" har hur hög som helst.

I övrigt instämmer jag med flera föregående talare - märkesförsäkringen gäller helår och det spelar ingen roll om du ställer av hojen. Du måste göra ett ägarbyte.

Som sporttouringägare så lönade sig IF:s märkesförsäkring iaf. Folksam skulle ha 26500 hel/hel medan IF tar 7400 för motsvarande.

Edit: såg nu att självrisken tas upp två inlägg upp..:)

Någon hänvisade till kundtjänst.. Bra. Jag kan göra det lättare eftersom jag jobbar inom IF (dock inte KC).

Ja, du får tillbaka pengarna. Däremot vet jag inte vi liksom BilsportMC har "åretrunt" fsk på märkesförsäkringarna.

Vill du så kan jag ta reda på bästa vägen att gå och slå en signal senare (PM nummer i så fall).

Sen ska du tänka på att det är sommarmånaderna som är dyra, så det gör inte så stor skillnad om den är avställd under vintern.

Men du kan ju ställa av den om du ska bort 3 veckor osv.. Helt klart värt att göra så om fsk är dyr!

Någon hänvisade till kundtjänst.. Bra. Jag kan göra det lättare eftersom jag jobbar inom IF (dock inte KC).

Ja, du får tillbaka pengarna. Däremot vet jag inte vi liksom BilsportMC har "åretrunt" fsk på märkesförsäkringarna.

Vill du så kan jag ta reda på bästa vägen att gå och slå en signal senare (PM nummer i så fall).

Sen ska du tänka på att det är sommarmånaderna som är dyra, så det gör inte så stor skillnad om den är avställd under vintern.

Men du kan ju ställa av den om du ska bort 3 veckor osv.. Helt klart värt att göra så om fsk är dyr!

så du menar att IFs honda märkesförsäkring är en försäkring du kan ställa av ?
För det har de klart o tydligt klargjort ett antal gånger för mig att det INTE är.

eller pratar du om en annan IF försäkring än den som är hondas märkesförsäkring ?

Ring folksam och hör vad dom tar, kommer inte riktigt ihåg vad jag betalar, men vet att det var ca halva priset mot if, Har en cbr 900rr -97a och är 25år.

så du menar att IFs honda märkesförsäkring är en försäkring du kan ställa av ?
För det har de klart o tydligt klargjort ett antal gånger för mig att det INTE är.

eller pratar du om en annan IF försäkring än den som är hondas märkesförsäkring ?

Det här är vad du citerade:

"Ja, du får tillbaka pengarna. Däremot vet jag inte vi liksom BilsportMC har "åretrunt" fsk på märkesförsäkringarna."

Men helvete vilken lång & grötid jävla tråd för EN fråga?!!
IF:s märkesförsäkringar är HELÅRSFÖRSÄKRINGAR, vilket innebär att du måste sälja hojen för att "bryta" premieperioden & få tillbaka pengar som du ligger ute med, med andra ord sälj hojen till morfar, om du inte har råd (vilket ingen verkar ha...)

Sen bara måste jag kommentera inlägget från "horbror" ovan, hur tänkte du nu då? du ställer av hojen, stoppar huvuet i sanden & ignorerar räkningarna som kommer från IF....& du undrar hur dom kommer reagera på detta?
Fan IQ nivån här sjunker snabbare än t om jag hade fruktat.....:3freak

Det är 25.000 i självrisk om du är ÖVER 25 år. Är du UNDER så kostar det 50.000kr.

IF måste ju tro att folk är helt dumma i huvet!
Som någon annan skrev, kolla upp Folksam, dom har bra premier, & man kan ställa av..dessutom rabatt om du är medlem i SMC, ännu bättre rabatt om du gått SMC kurs!

Tja, IF Honda märkesförsäkring är bra på ett sätt med tanke på om man har två Hondor så får man den billigare försäkringen för halva priset.

För min del får jag halvförsäkring på Bladen för nästan halva priset vad en trafik skulle kosta hos någon annan.
Sen om det är läskig hög självrisk spelar mindre roll för mig då jag i ena handen har trafik som inte ger någonting och i andra handen halvförsäkring som kan ge några tusenlappar tillbaka.

Iof har jag inte någon ny CBR men min tanke är som sådan, hellre två äldre billigare hojar än en ny :D

Jag har en Blade och en BB och betalar ändå mindre än jag skulle få betala för en ny. Detta med inköp och försäkring i åtanke.

IF måste ju tro att folk är helt dumma i huvet!
Som någon annan skrev, kolla upp Folksam, dom har bra premier, & man kan ställa av..dessutom rabatt om du är medlem i SMC, ännu bättre rabatt om du gått SMC kurs!

4300 kr om året helförs. hos IF för en VTR är en rätt överkomlig premie. Å kan man ju alltid ställa den på frun till hösten så kostar det bara drygt hälften. Visst fan det är ju hon som är ägare sen i höstas, så den blir kanske min igen till hösten.

IF:s hondaförsäkring var långt ifrån den som var billigast när jag hade min cbr1000rr förra våren.
Ring runt till alla bolagen jämför o passa på o ställ frågan du undrar om samtidigt,
Generellt ang försäkring: skaffa kraschkåpor och kör halvförsäkrat/trafik
Mvh Per

4300 kr om året helförs. hos IF för en VTR är en rätt överkomlig premie. Å kan man ju alltid ställa den på frun till hösten så kostar det bara drygt hälften. Visst fan det är ju hon som är ägare sen i höstas, så den blir kanske min igen till hösten.

Håller med! bra pris! :tummenupp
Men om man snackar RR hojar verkar ju slutpriserna kunna bli ganska saftiga, speciellt självriskerna.....

Finns det nått bolag som man kan ställa av den och få pengar tillbacka då ??

Jag ska ha min på folksam och fick 2 alternativ på försäkring.. 10200kr med smc rabatt, då kunde jag ställa av o på hur mycket jag vill och de gick att betala månadsvis så man inte behöver ligga ute med pengar, eller 7400kr åretrunt föräkring ej avställningsbar. problemet är att ställer jag av hojen vill jag ha garageförsäkring så då kostar de ca 2500 om året så de blir nästan samma kostnad vilket som....ska räkna lite på de o sen se om de e värt besväret att ta avställningsbar....betalar man månadsvis kan dom lägga på nån procent men inte alltid... i mitt fall blev de 48 kr BILLIGARE om året med månadsbetalning...

Bilsport o mc är ingen ide att ringa om sporthoj för dom erbjuder bara trafik till en HÄSTASUMMA!!!...sen tipsar dom om folksam.......

Last edited:
Det här är vad du citerade:

"Ja, du får tillbaka pengarna. Däremot vet jag inte vi liksom BilsportMC har "åretrunt" fsk på märkesförsäkringarna."

Förstår jag dig rätt när jag tror att det du menar är detta:
Ja du får tillbaks pengarna om du har en vanlig försäkring.
har du däremot en märkesförsäkring så får du inte tillbaks pengarna då den är en sk åretruntförsäkring.

Är det så du menar ? eller missuppfattar jag dig nu ?

Det gar INTE att stalla av if...s markesforsakring.... PUNKT!!! Agarbyte maste i sa fall ske!!!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla