Idrottonline och SMC?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har just fått ett par märkliga mail från idrottonline.se där de gett mig ett användarnamn och lösenord för att logga in. I det andra mailet står det att det är Sveriges Motorcyklister som ligger bakom.

"Du har blivit tilldelad inloggning i IdrottOnline för Sveriges MotorCyklister.

Er hemsida finner du på denna adress: (Länk till hemsidan saknas)

Inloggningsuppgifterna skickas i ett separat e-postmeddelande. Om du inte får ett separat e-postmeddelande så betyder det att du sedan tidigare har inloggningsuppgifter till IdrottOnline. Har du glömt ditt lösenord klickar du på ”Glömt lösenord” i inloggningsrutan på Er hemsida i IdrottOnline.

Obs! Inloggning ska alltid ske på Er egna hemsida (se länk ovan) inom IdrottOnline."


Vad tusan handlar detta om!? Sedan när blev SMC idrott, och varför får jag den här inloggningen utan förvarning? Är det något slags scam?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tack! Lite klumpigt skött av SMC att inte gå ut och informera om med detta i förväg kan man tycka.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Steffo - lite info kring bakgrunden till att Svemo och SMC fördjupat samarbetet: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/RF-ger-motorcyklisterna-gront-ljus/

Svemo är ju en renodlad tävlingsorganisation som företräder Sverige i FIM och sedan många år har SMC på Svemos mandat hanterat landsvägsrelaterade spörsmål som trafiksäkerhet, FIM-rallyn och liknande events.

Uppsidorna är naturligtvis möjligheten att bl a representera 150 000+ motorintresserade, att öppna upp för "motionsidrottsliga" events och att därmed öka intresset för det vi gillar...

Däremot blev det med all säkerhet en "oförutsedd konsekvens" att Idrottonline hastigt och lustigt skickade mail kors och tvärs när allt skulle registreras. Skulle tro att det blivit en del tugg kring detta på kansliet de senaste dagarna :)

Jaja, det är bara att bryta ihop och komma igen - på sikt blir det nog bra:tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Steffo - lite info kring bakgrunden till att Svemo och SMC fördjupat samarbetet: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/RF-ger-motorcyklisterna-gront-ljus/

Svemo är ju en renodlad tävlingsorganisation som företräder Sverige i FIM och sedan många år har SMC på Svemos mandat hanterat landsvägsrelaterade spörsmål som trafiksäkerhet, FIM-rallyn och liknande events.

Uppsidorna är naturligtvis möjligheten att bl a representera 150 000+ motorintresserade, att öppna upp för "motionsidrottsliga" events och att därmed öka intresset för det vi gillar...

Däremot blev det med all säkerhet en "oförutsedd konsekvens" att Idrottonline hastigt och lustigt skickade mail kors och tvärs när allt skulle registreras. Skulle tro att det blivit en del tugg kring detta på kansliet de senaste dagarna :)

Jaja, det är bara att bryta ihop och komma igen - på sikt blir det nog bra:tummenupp

Det är inte så enkelt att någon har "pekat med hela handen" , att smc och Svemo skall bli meðlemmar i varandra. Jag tänker på staten eller FIM. Piska och Morot.

Finns det något nollalternativ ELLER var förändringen nödvändig???
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är inte så enkelt att någon har "pekat med hela handen" , att smc och Svemo skall bli meðlemmar i varandra. Jag tänker på staten eller FIM. Piska och Morot.

Finns det något nollalternativ ELLER var förändringen nödvändig???
Nej, vad jag vet har ingen pekat någonstans utan som jag förstår det handlar det om ömsesidiga fördelar.

Nollalternativet är ju att sitta still i båten, låta allt förbli som det varit och inte utveckla något. Så hade man också kunnat göra. Men med tanke på bl a internationella samarbeten där nationella organisationer ibland svarar för såväl racing som landsväg (jmf AMA) är det nog klokt om organisationerna jobbar nära varandra.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Svårt att informera om ett misstag i förväg.
(22)

Nja, i det här fallet hade det väl bara varit att skicka ett mail och berättat för oss medlemmar om vad som pågår så man hade haft en susning när Idrottonline börjar göra sina utskick. Inte svårt alls.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En del misstag vet man om nästan nio månader i förväg...
------

Jag som svurit att aldrig nånsin igen ha med klåparna i Riksidrottsförbundet att göra tycker inte riktigt om det här. Deras monopolistiska syn på sitt uppdrag passar möjligen i Nordkorea.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Steffo - lite info kring bakgrunden till att Svemo och SMC fördjupat samarbetet: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/RF-ger-motorcyklisterna-gront-ljus/

Svemo är ju en renodlad tävlingsorganisation som företräder Sverige i FIM och sedan många år har SMC på Svemos mandat hanterat landsvägsrelaterade spörsmål som trafiksäkerhet, FIM-rallyn och liknande events.

Det stämde i det "gamla Svemo" . Nu blåser det nya (påtvingade) vindar.
I Riksidrottsförbundets uppdrag ingår att hantera den tävlingsinriktade elitidrotten OCH den breda motionsidrotten. Den sistnämnda har fått en större tyngd på senare tid. Det är något som även Svemo tvingas följa vare sig man vill eller ej.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Det stämde i det "gamla Svemo" . Nu blåser det nya (påtvingade) vindar.
I Riksidrottsförbundets uppdrag ingår att hantera den tävlingsinriktade elitidrotten OCH den breda motionsidrotten. Den sistnämnda har fått en större tyngd på senare tid. Det är något som även Svemo tvingas följa vare sig man vill eller ej.

Och fördelarna har vi hört. Det låter bra i alla fall.
Så frågan är. Vilka är de eventuella farhågorna för detta?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det stämde i det "gamla Svemo" . Nu blåser det nya (påtvingade) vindar.
I Riksidrottsförbundets uppdrag ingår att hantera den tävlingsinriktade elitidrotten OCH den breda motionsidrotten. Den sistnämnda har fått en större tyngd på senare tid. Det är något som även Svemo tvingas följa vare sig man vill eller ej.
Mmm. Jag tänker att just den delen med motionsidrott för den stora massan kanske ligger SMC något mer nära i och med en upparbetad struktur med landsvägs-"rallyn", mc-orientering, gruskurser, SMC Sport etc? Det är kanske en av fördelarna - Svemo kan med gott samvete fortsätta fokusera på Eliten, och ta hjälp av SMC när det gäller den bredare motionsidrotten och de enklare arrangemangen för t ex slocknade stjärnor som en själv? :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top